handdator

Visa fullständig version : Väldigt enkel, väldigt snabb "matlådemat"?


Kjellstroem
2002-09-11, 20:37
Tänkte bara höra vad ni har för tips till matlåde mat.
Satt nämligen och funderade på nästa kosttillskott inköp när jag kom fram till att jag nog ska öka dosen av det bästa kosttillskott som redan finns... nämligen maten.

Dvs... ännu mer mat... kanske t.o.m upp vid 5500-6000kcal sträcket (kroppsvikt på 74kg nu).

Jag vill helt enkelt ha tips om vad som går väääldigt snabbt och helst är ganska billigt.

Tonfisken har så gott som redan säkrat sin plats i lådan men var ska jag få kolhydraterna ifrån?
Ris går ju fint men lat och jävlig som man är skulle man vilja ha något som är ännu enklare att slänga i... helst ska det inte behöva tillagas.

Ska själv börja lista alternativen men som sagt... lite hjälp har ju aldrig skadat.

Mvh

z_bumbi
2002-09-11, 21:41
Storkok är lösningen om du vill spara tid och pengar annars verkar kornris som alla pratar om vara snabbt att tillaga.

:eating: "Lyx"
Ta en dag i veckan då du lagar två olika maträtter som räcker mer än en vecka tillsammans.
Veckan därpå gör du samma sak men med två andra maträtter, efter ett tag har man ganska mycket att välja på i frysen.

:eating: "Ultra lyx"
Laga mat flera gånger i veckan men gör så mycket att det går att frysa in så man även har till veckan efter. Man slipper äta bara två rätter under samma vecka i början.

:eating: "Jag är ju man och saknar i stort sätt smaklökar"
Laga till en enorm mängd köttfärsås (Eller tonfiskröra eller...) med pasta och/eller ris. Lägg upp det i många olika burkar och nu till finliret, häll olika typer av frysta grönsaker i olika burkar, krydda med olika kryddor i de olika burkar.
Nu har du en rik omväxling av maträtter i minst två veckor :)

Om jag ska vara riktigt ärlig så är det bästa en kombination av alla varianterna men efter ett tag så får man en bra omväxling vilken metod man än använder.

Av en slump har jag redan diskuterat det här idag och jag ska börja igen när jag har fått hem en ny frys, denna vecka har jag ätit kött- och böngryta till lunch och middag alla dagar hittils och kommer nog att fortsätta så fram till lördag.

Tjockisen
2002-09-11, 21:55
Jag hade under sommaren ätardagar och, eftersom jag är student och körde på att hunger är den bästa krydden, så blandade jag ihop följande billiga gojs:

1 burk vita bönor
1 burk tonfisk
1 burk majs

Blanda och krydda med t.ex. chilikryddor, chilisås eller liknande, värm och "njut". Mätt blir man iallafall..

emmzan
2002-09-11, 22:10
Originally posted by z_bumbi
Av en slump har jag redan diskuterat det här idag och jag ska börja igen när jag har fått hem en ny frys, denna vecka har jag ätit kött- och böngryta till lunch och middag alla dagar hittils och kommer nog att fortsätta så fram till lördag.

Varför är jag inte förvånad:rolleyes:.. Kommer du klara av färgbrytningen då??


Lätta luncher/middagar:

Koka pasta som räcker några dagar...

Tag en portion och blanda ner t.ex
-makrill i tomatsås, majs
-tonfisk, tomatkross, majs
-tonfisk, kesella, lök, majs
och vääärm!
Okej, majsen är inte livsnödvändig! Kryddor däremot kan vara gott. Typ oregano, basilika...

Annars pastasallad m. ägg, pasta, tonfisk/kassler/kyckling, fettfri thousandisland dressing...

Kornris= blötlägg över natten = klart!

Själv satsar jag mest på storkok. Gjorde helt underbar köttfärssås som blev en 15 portioner... Njuta!

z_bumbi
2002-09-12, 10:16
Emmzan: Färgbrytningen är inget problem men jag blir tvungen att slänga ut lite blommor från köket, som tur är står hibbiskusen i vardagsrymmet :D