handdator

Visa fullständig version : En fråga om cancer


Grisen
2006-02-04, 23:21
"Lever" cancer kvar om kroppen den besitter är död?

zoltan_hellhound
2006-02-04, 23:27
Nej

Grisen
2006-02-04, 23:30
Nej


Helt säker, har du en källa (jag vet att det är uttjatat, men måste verkligen veta)?

scythe
2006-02-04, 23:34
Cancercellerna lever väl vidare lika mycket som kroppens andra celler. Dvs. inte alls.

Grisen
2006-02-04, 23:36
Cancercellerna lever väl vidare lika mycket som kroppens andra celler. Dvs. inte alls.


Ok, tack!

Om någon har något relevant att tillägga så är jag mycket tacksam.

Krokodil
2006-02-04, 23:54
http://www.cancerfonden.com/templates/Information____122.aspx

"Hur ser tumörer ut?
En tumör är en anhopning av celler, vid cancertumör en anhopning av cancerceller, blandat med stödjevävnad till exempel bindväv. Cancercellerna har sitt ursprung i det organ tumören sitter i. I till exempel en levertumör finns skadade leverceller som alltså har blivit cancerceller. Metastaser, det vill säga dottertumörer, består av celler från den ursprungliga tumören, det vill säga primärtumören. En vårta är ett exempel på en tumör, en godartad tumör.
Det går alltså inte att säga att en tumör ser ut på ett visst sätt."

zoltan_hellhound
2006-02-04, 23:56
Morbida personer här.någon ni känner som har cancer eller??

Allan
2006-02-04, 23:59
Morbida personer här.någon ni känner som har cancer eller??

Ja. Hurså?


allan

Krokodil
2006-02-05, 00:00
Morbida personer här.någon ni känner som har cancer eller??
Känner folk som har, och kände folk som hade...

zoltan_hellhound
2006-02-05, 00:12
Morbida personer här.någon ni känner som har cancer eller??
Frågan var väll inte riktad till dig iom att du inte ställt en fråga om cancer
Undrade eftersom jag sällan stöter på trådar där folk undrar så konstiga saker
som hur cancer ser ut

MacLeod
2006-02-05, 00:26
Quotar du dig själv och besvarar dina frågor? Du är rätt lustig du med.

Allan
2006-02-05, 00:32
Frågan var väll inte riktad till dig iom att du inte ställt en fråga om cancer
Undrade eftersom jag sällan stöter på trådar där folk undrar så konstiga saker
som hur cancer ser ut

Det beror ju faktiskt på var man tillbringar sin Internettid. På Kolozzeum frågar folk om precis allting, och det finns många som är både medicinskt och anatomiskt bevandrade här - så frågan var knappast malplacé.

allan

Allan
2006-02-05, 00:33
Quotar du dig själv och besvarar dina frågor? Du är rätt lustig du med.

:D


allan

zoltan_hellhound
2006-02-05, 00:38
Quotar du dig själv och besvarar dina frågor? Du är rätt lustig du med.
ja.jag är så pass begåvad :D

Grisen
2006-02-05, 00:54
Morbida personer här.någon ni känner som har cancer eller??

Jag känner två som haft, en av dem lever.

Antn
2006-02-05, 03:06
Nej, en cancer-cell behöver syrerikt blod, som vilken annan cell som helst. Det forskas rätt mkt på hur man ska kunna strypa syretillförseln till cancersmittade celler, för att få dem att "dö".

Sverker
2006-02-05, 07:32
Nej, en cancer-cell behöver syrerikt blod, som vilken annan cell som helst. Det forskas rätt mkt på hur man ska kunna strypa syretillförseln till cancersmittade celler, för att få dem att "dö".


Precis som muskler som växer behöver cancern enormt med energi. Cancersvulsten roffar åt sig massor av energi ( kalorier ), mineraler, vitaminer etc från resten av kroppen och svälter i princip ut patienten. När patienten dör, dör cancern.

HenrY
2006-02-05, 10:07
Läskig sjukdom det där....

the_PL_man
2006-02-05, 10:39
Min far dog 13 December 2005 kl 02.50 i lungcancer, 59 år gammal.

/the_PL_man

dice
2006-02-05, 10:54
Det är helt sanslöst vad fort en tumör kan växa. Min mors man fick en tumör i hjärnan i december som växte med 1cm i veckan i diameter. När den var 6cm i diameter tre veckor efter att han upptäckte den så tryckte den för mycket på sömncentrat så han somnade in. Klockan 11 på kvällen gick han och kissa på sjukhuset, kl02 fick de koppla in respirator. Vad som gjorde att han upptäckte den var att han en dag helt plötsligt inte kunde prata eller skriva, bara få ur sig korta enstaka ord.

Ska man få obotlig cancer ska man få sådan iaf, så man slipper ligga på sjukhus oanständligt länge.

Callister
2006-02-05, 11:08
Det är läskigt.
Det jag är rädd för mest är blodcancer (leukemi), hudcancer eller hjärntumör.
Som tur är kan man ju skydda sig lite mot en av dem iaf, hudcancer.

Yip_man
2006-02-05, 11:19
Här har vi en på forumet som haft och överlevt cacern iaf. Tycker ni bakfylla är jobbigt så ska ni prova lite cytostatika bakfylla.

Grisen
2006-02-05, 12:47
Här har vi en på forumet som haft och överlevt cacern iaf. Tycker ni bakfylla är jobbigt så ska ni prova lite cytostatika bakfylla.


Coolt, eller vad jag ska säga. Starkt kämpat! Du får gärna skriva lite om dina upplevelser om du vill.

palme
2006-02-05, 12:52
Min far dog 13 December 2005 kl 02.50 i lungcancer, 59 år gammal.

/the_PL_man

Tråkigt att höra.

En kompis till mig dog 18 år gammal i cancer och en kompis förlora sin mamma för ett par år sen. Jävla sjukdom det där.

Metal_boy_
2006-02-05, 12:53
En gammal kompis har haft hjärntumör.

King Grub
2006-02-05, 12:55
Morfar dog i skelettcancer, och det lär vara bland det mest smärtsamma man kan tänka sig. :(

Yip_man
2006-02-05, 13:11
Coolt, eller vad jag ska säga. Starkt kämpat! Du får gärna skriva lite om dina upplevelser om du vill.

Inte mycket att skriva har nog haft samma helvete som alla andra

J.Saarela
2006-02-05, 13:41
Morbida personer här.någon ni känner som har cancer eller??


Ja,tyvärr

Osten80
2006-02-05, 13:53
Morbida personer här.någon ni känner som har cancer eller??


Ja, och det lär knappast vara ovanligt.

PowPow
2006-02-05, 14:04
Morbida personer här.någon ni känner som har cancer eller??

Nej, inte nu längre. Men en av mina bästa vänner hade det tills för bara 3 veckor sedan.

Helvetes jävla k*ksjukdom, det där..

Trance
2006-02-05, 14:16
Farsan har haft det, innan jag var född. Men opererades och den har inte kommit tillbaka på 25 år iallfall som tur är.

Osten80
2006-02-05, 14:22
Att få cancer är nog min största skräck. Det är en fruktansvärd sjukdom. Jag såg min farmor gå från att vara en stor och "rultig" bullmamma till att bara vara skinn och ben när hon dog. Det tog inte mer än ett par månader från "frisk" tills det var över.

Slartibartfast
2006-02-05, 14:46
Cancer är nasty. Av min pyttelilla släkt så har två strukit med av cancer.

Leifallan
2017-12-12, 10:50
Bumpar tråden en aning. Någon av er som har bra koll på skelettcancer? Kan man klara sig eller är alla former av denna cancer elakartade?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

grimfish
2017-12-12, 11:14
Med behandling överlever en klar majoritet av patienterna med cancer som har sin primära lokalisation i skelettet.

Leifallan
2017-12-12, 17:23
Ok det var skönt att höra. En nära anhörig som fått beskedet. Vet att det finns olika former av skelettcancer. Den mest elakartade drabbas visst främst barn/ungdomar av.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Rahf
2017-12-12, 17:43
Ok det var skönt att höra. En nära anhörig som fått beskedet. Vet att det finns olika former av skelettcancer. Den mest elakartade drabbas visst främst barn/ungdomar av.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har drabbats av det själv. Inte direkt av sjukdomen, men väl av att en ung och nära släkting fått det. Hans prognos är god nu med cancern i remission. Tyvärr fick han operera och ersätta ena knäleden med protes.

Klein
2017-12-12, 17:52
Jag läste att bara 4% av den federala cancerforskningsbudgeten i USA satsas på att studera barncancer. Det är ju helt galet om det stämmer. Undrar hur det ser ut i Sverige.

https://nationalpcf.org/facts-about-childhood-cancer/

shadowfire
2017-12-12, 17:54
Cancer är nyttigt, kroppens form att rena sig.

https://www.expressen.se/omtalat/bloggerskan-anser-att-cancer-ar-halsosamt/

Bob90
2017-12-12, 18:04
Cancer är nyttigt, kroppens form att rena sig.

https://www.expressen.se/omtalat/bloggerskan-anser-att-cancer-ar-halsosamt/

*facepalm*

Rahf
2017-12-12, 18:35
Cancer är nyttigt, kroppens form att rena sig.

https://www.expressen.se/omtalat/bloggerskan-anser-att-cancer-ar-halsosamt/

*facepalm*

8000 följare? Tro om någon fiskar efter publicitet.

Bob90
2017-12-12, 18:41
8000 följare? Tro om någon fiskar efter publicitet.

Fast att bli intellektuellt avlivad i media kan väl inte vara värt det?

vicarious
2017-12-12, 21:28
Cancer är en svamp och beror på att man äter sur mat, visste ni inte det?













Danny Saucedo skrev detta på sin Instagram häromdagen.

Leifallan
2017-12-12, 21:39
Har drabbats av det själv. Inte direkt av sjukdomen, men väl av att en ung och nära släkting fått det. Hans prognos är god nu med cancern i remission. Tyvärr fick han operera och ersätta ena knäleden med protes.



Skelettcancer?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Rahf
2017-12-12, 21:50
Skelettcancer?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Japp. Cellgiftsbehandling och omfattande operation. 10 år gammal.

Patriarch K
2017-12-13, 09:09
Får jag eller någon i min närhet cancer så kommer jag trycka i mig/dem cannabis (oral väg). Finns ju mycket som tyder på att det bromsar ner cellspridningen en aning och mycket andra positiva effekter.
Det kanske inte botar, men kan ju då effektivisera övrig behandling. Speciellt om man får mer tid på sig iom att tumörcelldelningen bromsas ner.

Wormzie
2017-12-13, 12:50
Cancer-celler som inte dog efter personen gick bort.

HeLa is a cell type in an immortal cell line used in scientific research. It is the oldest and most commonly used human cell line.[1] The line was derived from cervical cancer cells taken on February 8, 1951[2] from Henrietta Lacks, a patient who died of her cancer on October 4, 1951. The cell line was found to be remarkably durable and prolific which warrants its extensive use in scientific research.[3][4]

https://en.wikipedia.org/wiki/HeLa




...cancer är förjävligt.

timoat
2017-12-13, 13:11
Får jag eller någon i min närhet cancer så kommer jag trycka i mig/dem cannabis (oral väg). Finns ju mycket som tyder på att det bromsar ner cellspridningen en aning och mycket andra positiva effekter.
Det kanske inte botar, men kan ju då effektivisera övrig behandling. Speciellt om man får mer tid på sig iom att tumörcelldelningen bromsas ner.

Finns det nåt annat sätt än oral?

King Grub
2017-12-13, 13:12
Finns det nåt annat sätt än oral?

Rökning?

anvihl
2017-12-13, 13:15
Och vaping.

Leifallan
2017-12-13, 17:22
Rökning?



Hyfsat oralt att röka..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

King Grub
2017-12-13, 17:24
Det är två olika klassificeringar av intag.

anvihl
2017-12-13, 17:27
Hyfsat oralt att röka..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Generellt är oralt att äta/dricka.

Patriarch K
2017-12-13, 23:10
Hyfsat oralt att röka..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

I så fall är det oralsex att röka en penis.

Leifallan
2017-12-15, 15:04
Haha ja precis;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Konradsson
2017-12-15, 15:30
Får jag eller någon i min närhet cancer så kommer jag trycka i mig/dem cannabis (oral väg). Finns ju mycket som tyder på att det bromsar ner cellspridningen en aning och mycket andra positiva effekter.
Det kanske inte botar, men kan ju då effektivisera övrig behandling. Speciellt om man får mer tid på sig iom att tumörcelldelningen bromsas ner.
Det finns i dagsläget bara en klinisk studie på människor som undersöker cannabis vid cancer (länk (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16804518/)). Den berör hjärncancer och visar en liten bromsande effekt i 2 av 9 patienter.

Epidemiologiska studier visar ingen större effekt, förutom att cancer ger en liten ökning av risken för prostatacancer (länk (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4302404/)).
Cannabis has not been studied clinically as a treatment for malignancy. Unfortunately, many claims of “curative” benefits of cannabis (fresh buds, dried cannabis, or “oil” products) can be found on the Internet, extrapolating the results of preclinical work to humans without any basis in fact.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5176373

Man kan inte säga att cannabis bromsar cancer i människor. Studierna som visar en antiproliferativ effekt är in vitro eller råttstudier. Och de använder sällan THC, utan andra cannabinoider som 2-AG och anandamid. Däremot fungerar cannabis säkerligen som symptomatisk behandling. Den har en smärtstillande effekt.

Patriarch K
2017-12-18, 15:39
Det finns i dagsläget bara en klinisk studie på människor som undersöker cannabis vid cancer (länk (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16804518/)). Den berör hjärncancer och visar en liten bromsande effekt i 2 av 9 patienter.

Epidemiologiska studier visar ingen större effekt, förutom att cancer ger en liten ökning av risken för prostatacancer (länk (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4302404/)).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5176373

Man kan inte säga att cannabis bromsar cancer i människor. Studierna som visar en antiproliferativ effekt är in vitro eller råttstudier. Och de använder sällan THC, utan andra cannabinoider som 2-AG och anandamid. Däremot fungerar cannabis säkerligen som symptomatisk behandling. Den har en smärtstillande effekt.

Du postade länk från 2006. Det är 12 år gammalt snart (en av dem iaf) :)

Vad jag vet är det främst testat på möss som man har gett cancer. Kan mycket väl stämma att det bara gjorts en studie på människor.

"No clinical trials of Cannabis as a treatment for cancer in humans have been found in the CAM on PubMed database maintained by the National Institutes of Health.

Cannabis and cannabinoids have been studied in clinical trials for ways to manage side effects of cancer and cancer therapies, including the following:" (se länken)

Sedan att det skulle öka risken för prostatacancer ställer jag mig tveksam till. Såklart det kan vara så om man röker det, men annars känns det inte lika rimligt. Visserligen påverkar det ju sexlusten så det är väl ingen orimlighet. Men jag kan inte uttala mig om det.
Här har du en annan .gov-länk som kan vara värd att kika på som är uppdaterad 2017:

https://www.cancer.gov/about-cancer/treatment/cam/patient/cannabis-pdq#section/_3

"Other possible effects of cannabinoids include:

Anti-inflammatory activity.
Blocking cell growth.
Preventing the growth of blood vessels that supply tumors.
Antiviral activity.
Relieving muscle spasms caused by multiple sclerosis."

Oavsett så krävs det mycket mer forskning på detta, men faktum kvarstår att jag fortfarande hade experimenterat med det själv om jag eller någon i min närhet fick cancer eftersom mycket tyder på att det finns väldigt underlättande egenskaper.