handdator

Visa fullständig version : gott och nyttigt drickchokladalternativ?

aariel
2006-02-04, 18:18
en kompis till mig dricker detta varje kväll, provade, det var gott, borde vara rätt nyttigt också?

2 tsk kakao
2 dl sojamjölk
2 tsk sötningsmedel

sojaprotein är väl inte det bästa men det är väl bättre än vanlig mjölk med tanke på insulinindex, kakao innehåller ju antioxidanter och det är ganska lite sötningsmedel, är det något jag missat? annars kan jag absolut tänka mig att göra detta till min kvällsdryck också....

MUGEN
2006-02-04, 20:36
sojaprotein är väl inte det bästa men det är väl bättre än vanlig mjölk med tanke på insulinindex

varför byta bästa tänkbara protein mot sämsta tänkbara fullvärdiga protein och få det att framstå som bättre? sojamjölk innehåller mig veterligen också kolhydrater i form av sockerarter precis som vanlig mjölk vilket kanppast befogar sojamjölk framför vanlig.

personligen har jag inget agg mot sötningsmedel, men jag vet att det finns en hord personer här som hellre tycks slita sitt hår än att stoppa hermesetas i kaffet. :D

Don_Kocke
2006-02-04, 21:23
är det inte vädligt mkt kalorier i kakao? om inte kan man ju frossa 99% kakao chokladkakor :eating:

King Grub
2006-02-04, 21:26
är det inte vädligt mkt kalorier i kakao? om inte kan man ju frossa 99% kakao chokladkakor :eating:

Vilket inte alls är dumt för insulinkänsligheten.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=39605&highlight=chocolate

Kaloririkt dock, som sagt.

gothen
2006-02-04, 22:13
Vilket inte alls är dumt för insulinkänsligheten.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=39605&highlight=chocolate

Kaloririkt dock, som sagt.

Jaha är det det... Hur är det med kanel då? Brukar ha mycket av det i kvargen, visst kanske är marginellt men med den mängd kvarg man äter så :eating:

King Grub
2006-02-04, 22:19
Jaha är det det... Hur är det med kanel då? Brukar ha mycket av det i kvargen, visst kanske är marginellt men med den mängd kvarg man äter så :eating:

Kanel sänker halten av socker i blodet, sänker insulinsvar, förbättrar insulinkänsligheten, ökar kaloriförbrukningen i vila, förbättrar matsmältningen och förbättrar cirkulationen. :thumbup:

Don_Kocke
2006-02-04, 22:35
Kanel sänker halten av socker i blodet, sänker insulinsvar, förbättrar insulinkänsligheten, ökar kaloriförbrukningen i vila, förbättrar matsmältningen och förbättrar cirkulationen. :thumbup:

Nämn gärna några fler oväntade nyttiga goda saker..Så man kan njuta på deffen

bubbe
2006-02-04, 22:44
Nämn gärna några fler oväntade nyttiga goda saker..Så man kan njuta på deffen

spansk peppar!