handdator

Visa fullständig version : Extremt snällt att äta?


Callister
2006-02-04, 17:16
Jag åkte på influensa i veckan (hela paketet), vilket gjorde att jag inte kunde äta något direkt. Så efter att ha ätit en kebab igår (kände att jag skulle få i mig något och kebab var det enda som inte gav mig spykänsla) så blev jag magsjuk ultra inatt och nu verkar det ha lugnat ned sig.
Jag måste alltså äta extremt snäll mat mot magen.

Det jag kommit fram till är:
Yoghurt, filmjölk, mjölk, blåbärssoppa, banan.

Ska jag undvika fibrer? Helst vitt bröd före fiberrikat?
Får jag dricka saker med kolsyra?

Vill verkligen inte testa själv med något, för om de slår slint blir det MÅNGA timmars lidande,, fyfan.

Emmy The Fighter
2006-02-04, 18:20
Hade själv magsjuka i förra veckan. Började med te, avslagen coca cola (med tesked) lite rostat bröd och nyponsoppa. Rekommenderar inte att dricka saker med kolsyra eftersom det kan kännas obehaligt och irriterande i magen, utan låt drickan bli avslagen först. Jag känner på mig att fibrer inte är att rekommendera heller till en början, då får magen jobba onödigt mycket och man får inte i sig så mycket heller. Kör på rostat vitt bröd. Om man läser på apotekets hemsida och liknande säger de att man ska äta det man känner för, och det kan säkert stämma. Men mitt största råd är ÄT LITE i taget, pyttesmå tuggor och pyttesmå mål... Magen måste vänja sig långsamt vid mat igen.

Övrig snäll mat som funkar på mig kan vara (soja-)glass, havredryck, äpplemos, skorpor, någon krämig soppa utan bitar... När man klarat att äta i någon dag brukade jag som barn alltid få vit fisk (med lite sås) och potatis av mamma. :) Ska tydligen traditionellt vara snäll och lättsmält mat.

Callister
2006-02-04, 19:26
Alltså, tyvärr bär det av mot fest ikväll.
Jag återkommer med information om hur det går. Försöker att undvika att dricka.


Fan allså...

Callister
2006-02-05, 11:05
För er som undrar
2.5 liter 7.0% och 100g chips. Inga problem alls, vilken mage. ;)

Frustrator
2006-02-05, 12:27
Om jag får säga min mening så är det helt idiotiskt att gå iväg på en fest om man tror att man är magsjuk, nu verkar det ju som om det bara var din mage som inte riktigt var beredd på en kebab, men tänk om det hade vartit någon bakterie i kebaben som smittade dig, och du i din tur hade smittat varenda person på festen?

*muttrar*

Ja, jag har vaknat på fel sida idag ;P

Callister
2006-02-05, 12:31
Om jag får säga min mening så är det helt idiotiskt att gå iväg på en fest om man tror att man är magsjuk, nu verkar det ju som om det bara var din mage som inte riktigt var beredd på en kebab, men tänk om det hade vartit någon bakterie i kebaben som smittade dig, och du i din tur hade smittat varenda person på festen?

*muttrar*

Ja, jag har vaknat på fel sida idag ;P
Jag var tillräckligt önskad för att riskera det, tydligen. Jag berättade att jag varit sjuk. :)

Det finns ju en risk att jag blev sjuk av själva kebaben också. :) Men den var rätt god faktiskt. :)

rbn
2006-02-05, 15:00
Jag käkade en massa choklad efter jag varit magsjuk, eller kanske då det höll på att gå över. Var så sugen på det så jag åt en hel del, det hände inget iaf, förutom att det var skitgott :) Ät vad du är sugen på, det brukar funka.

Slartibartfast
2006-02-05, 15:25
Är man magsjuk ska man hålla sig HEMMA!!

Decamber
2006-02-05, 18:02
Det jag har fått för mig ska vara bra vid magsjuka är vatten (i lagom mängd, dvs inte för mycket men tillräckligt för att kompensera den förlust man gjort genom spyandet), skorpor eller knäckebröd utan smör, blåbärs-/nyponsoppa och potatis. Smöret på mackan ska undvikas främst för att hålla nere på fettet.

Sen ska väl även välling vara bra, något jag dock inte undersökt själv.