handdator

Visa fullständig version : Hjälp med sola i solarium


Cykelmannen
2006-02-04, 17:12
Frågorna i punktform:

1. Jag har solat i solarium 3 gånger hittills.
Första gången: 8 min
Andra gången: 10 min
Tredje gången: 12 min
Hur ska jag fortsätta?

2. Hur lång tid tar det ungefär innnan man blir lagom brun? (jag har normalblek hy och brukar bli brun "normalsnabbt".

3. Är det värt att investera pengar i en kräm som påstås göra en brun snabbare? Man får väga kostnaden mot att sola fler gånger.


Sammanfattning: Jag har gått ut lugnt med mitt solande men bättre att sola ofta och ganska kort stund i början enligt mig. Fast egentligen kan jag ingenting om detta. Hjälp mig vana solare!

Cykelmannen
2006-02-04, 17:23
Glömde en fråga:

Har solat varannan dag tills nu. Solade alltså igår (fredag). Kan jag för den skull sola idag igen och istället vila huden imorgon eller är en vilodag mellan varje solning ett måste?

Perscitus
2006-02-04, 17:41
Framstår som dryg men har du övervägt om du verkligen tycker det är värt att sola i solarium? Allt tyder på att det verkligen inte är bra att sola solarium. Du lär definitivt ångra dig bittert om du sitter med hudcancer om 20 år eller har tur och klarar dig undan med att se ut som ett russin...

Cykelmannen
2006-02-04, 17:49
Hehe, ja jag har tänkt över det men tack för omtanken.

Helena B
2006-02-04, 18:09
Kör på bus istället!

michael
2006-02-04, 18:33
Framstår som dryg men har du övervägt om du verkligen tycker det är värt att sola i solarium? Allt tyder på att det verkligen inte är bra att sola solarium. Du lär definitivt ångra dig bittert om du sitter med hudcancer om 20 år eller har tur och klarar dig undan med att se ut som ett russin...

Beror väl på hur ofta/mkt han planerat att sola och målet/syftet med att sola. Att förbereda sig för en tävling mitt i vintern överväger syftet/målet "solklart" alla sideffekter.

Metal_boy_
2006-02-04, 18:36
Beror väl på hur ofta/mkt han planerat att sola och målet/syftet med att sola. Att förbereda sig för en tävling mitt i vintern överväger syftet/målet "solklart" alla sideffekter.


Jo men så gäller det ju också i förberedande syfte, kanske en månad eller nått. Det är när man utsätter sig för solen på det där sättet året om som det blir farligt.

Cykelmannen
2006-02-04, 18:46
Kör på bus istället!

Njaaa, hmmm hur mycket kostar det då och hur länge sitter det i? Kanske värt å prova ändå...kanske.

Helena B
2006-02-04, 18:49
Njaaa, hmmm hur mycket kostar det då och hur länge sitter det i? Kanske värt å prova ändå...kanske.

Finns i många prisklasser från 50-500 kr, beror på hur mycket du vill lägga ner på det. Mycket bättre att använda bus istället för att sola.

xynd
2006-02-04, 18:52
såg på bb att dom spryade varandra med nån bus..hur funkar sånt?
kanske bättre att köra en såndär "dusch" ?
vad för bus rekomenderas? och vart fan köper man det heh

Lullig
2006-02-04, 18:55
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=3172&ProductSKU=209943&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Helena B
2006-02-04, 19:12
Den bästa (enligt mig) är Dior bronze, skitdyr men skitbra :thumbup: Finns att köpa på Kicks och Åhlens.

Spannmål
2006-02-04, 19:40
Finns i många prisklasser från 50-500 kr, beror på hur mycket du vill lägga ner på det. Mycket bättre att använda bus istället för att sola.

Snälla kalla inte det bus..

Spannmål
2006-02-04, 19:40
krämer suger...sola i solarium istället :thumbup:

Helena B
2006-02-04, 19:43
krämer suger...sola i solarium istället :thumbup:

Lite det som är meningen med krämer :D

Cykelmannen
2006-02-04, 19:45
krämer suger...sola i solarium istället :thumbup:

Ja, krämer ska suga sig in i huden så om den suger är allt i sin ordning. Känns ändå inte aktuellt med någon dyr variant. Köper Aco "Brun utan sol" för 79 kr imorgon kanske.

Men jag har inte fått svar på någon av mina inledande frågor. IG till Kolozzeumfolket!

Spannmål
2006-02-04, 19:47
OK, ha så trevligt med appliceringen :thumbup:

Helena B
2006-02-04, 20:16
Men jag har inte fått svar på någon av mina inledande frågor. IG till Kolozzeumfolket!

Men seriöst hur ska man svara.

1. Jag har solat i solarium 3 gånger hittills.
Första gången: 8 min
Andra gången: 10 min
Tredje gången: 12 min
Hur ska jag fortsätta?

Inte alls

2. Hur lång tid tar det ungefär innnan man blir lagom brun? (jag har normalblek hy och brukar bli brun "normalsnabbt".

Jag blir brun direkt. Definiera normalblek hy och normalsnabbt ;)

Spannmål
2006-02-04, 20:38
Jag brukar sola 20 minuter åt gången! En gång i veckan! Jag får färg ganska omgående och behåller den med denna dos av konstgjord sol.

myggan
2006-02-04, 21:02
Ganska svårt att svara på av många anledningar.

Finns ju massa olika typer av solarium osv..

Borde väl räcka och säga att du skall sola med förnuft och när du når den färg du var ute efter så solar du ibland för att behålla färgen ?

kneger
2006-02-04, 21:30
edit: äh det va inget :D

Metal_boy_
2006-02-04, 21:33
Lite det som är meningen med krämer :D


Då tror jag att jag ska gå och köpa en sån kräm och smörja in Enögde-Hämnarn.

ugglan
2006-02-04, 22:14
Räcker med att sola sig på sommaren och inte tvätta sig resten av året så sitter färgen kvar.

michael
2006-02-04, 22:43
När jag vill gå från blek till brun via solariet så solar jag tills jag nästan brännt mig men max 20min om dagen.

Typiskt schema kan se ut såhär

Måndag 20min
Tisdag
Onsdag
Torsdag 20min
Fredag 20min
Lördag
Söndag 20min
Måndag 20min
Tisdag 20min

Allteftersom huden blir brunare så kan man sola mer.

michael
2006-02-04, 22:46
annars har du här http://melanotan.org/
Injicera det så blir du brun utan varken sol eller krämer.
Såvitt jag vet är det inte restrikterat som en kontrollerad substans nånstans i europa än så länge. Det är framställt för sådana som vill vara bruna men inte riskera hudcancer. Fungerar som melanin men är Xggr mer potent än ditt egna melanin.

Sideffekter är plågsamt ihärdiga erektioner, illamående/kräkningar och huvudvärk. Men kan du utstå det så. :)