handdator

Visa fullständig version : Konstig knäskada (?)


rQx
2006-02-04, 16:30
Har haft ont i knäet nu i tre veckor. Det konstiga är att det är på olika ställen runt knäet, misstänkt växverk? Fast jag tror att jag växt färdigt.

Genom mitt mål att få större ben så tilläggnade jag en dag åt ben. Tre-fyra dagar efter så fick jag önt övan/höger om höger knä. Det kommer och går, men mestadels har jag ont när jag belastar och böjer knäet. Som att gå i trappor. Står jag på ett ben och böjer gör det inte ont. Tänkte att jag ska fixa tid hos doktorn. Fast vad kan han se av det jag säger honom? Jag röntgade mitt knä i somras och det var helt ok.

Max
2006-02-04, 18:56
Gör en sökning på löparknä och se om diagnos stämmer. Det kan komma smygande lite undan för undan.

rQx
2006-02-04, 21:30
Tack, jag kollade upp det och hittade denna sida:

http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbartikel.htm

Verkar vara det. Jag har troligtvis varit slarvig med att använda skor på marklyft och knyta skor och ha bra skor o.s.v. Jag har inte tränat någonting på två veckor nu p.g.a. förkylning och cet har inte gått bort. Har iofs inte strechat. Så ska jag pröva strechning ett tag nu och se om det går bort eller gå till fabror doktor direkt?

Det gör ju ont på utsidan av knäet (heter det knät eller knäet?) ibland nedanför och bialdn ovanför. I länken stod det något om att fästet på den senan kunde flyttas upp, låter ju inte så bra.

Max
2006-02-05, 19:23
Beställ tid hos läkaren med en gång och få en diagnos, men stretcha på fram tills dess om du märker att det inte blir sämre utav det.

Gör det mer ont när du är ute och går länge?

rQx
2006-02-05, 20:37
Jag är i stortsett aldrig ute och går, men jag får ont när jag cyklar i alla fall. Strechat lite idag, känns lite bättre faktiskt :)

Hur kan dom se att det är löparknä då? Känns som att andra kan behöva den tiden då jag inte har jätte ont och inte hela tiden :)

Max
2006-02-06, 22:36
Dom kan inte röntga eller motsvarande utan ställer diagnosen utifrån dig och din beskrivning. Om du tror (och vågar chansa) på att det är löparknä du har kan du ju stretcha på ett tag och se om det går över. Cykling ger min ont också.

Jejja
2006-02-08, 01:06
Jag har tvärt om. Om jag sitter stilla en dag får jag ont i mitt knä. Har haft problem med knäet i flera månader nu.