handdator

Visa fullständig version : Magträning?


Fakir
2006-02-04, 12:49
Tjena, det är så att jag har lite frågor om magträning, blir ju viktigt nu inför sommar också det att det är betydelsefullt för kroppens funktioner. T ex att jag lirar fotboll blir man snabbare på något sätt med starkare mage.

I alla fall undrar jag om det är bra att träna magen varje dag, alltså överanstränga magen? Men är det inte så att alla muskler behöver vila för att byggas upp efter nedbrytning? Jag har hört att någon sagt att det är bra med överansträngning men är osäker :S

Sen vill jag veta om det är bra eller dåligt att stretcha magen eftersom någon sagt att det ej är bevisat att det är nödvändigt.

Tack på förhand, hoppas jag får bra svar :P

krilleh
2006-02-04, 12:53
sök sök och sök

toreld
2006-02-04, 12:53
Här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11626) ska du nog hitta det mesta ;)

Fakir
2006-02-04, 13:27
Här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11626) ska du nog hitta det mesta ;)

Bra att det står om det jag frågar också?

GymTT
2006-02-04, 13:35
säg som det är att du vill ha fram rutorna till sommarn och inte för "kroppens funktioner" :) hehe.
och sök


EDIT: Allan har skrivit en bra artikel om magen och dess träning, sök på det.

bluelight
2006-02-04, 13:51
Träna hela kroppen istället. Program finns i Best of-delen.

Fakir
2009-06-09, 21:22
Lol!! Jag kan tillägga att Arnold Schwarzenegger har rekommenderat och själv tränat vader och mage 6 dagar i veckan! Det kan man läsa om i hans encyklopedi.

Yoman
2009-06-09, 21:30
Lol!! Jag kan tillägga att Arnold Schwarzenegger har rekommenderat och själv tränat vader och mage 6 dagar i veckan! Det kan man läsa om i hans encyklopedi.

En del i den boken är fel och inte opti.

dream_theater_
2009-06-09, 21:37
Lol!! Jag kan tillägga att Arnold Schwarzenegger har rekommenderat och själv tränat vader och mage 6 dagar i veckan! Det kan man läsa om i hans encyklopedi.

Men då har du ju svaret där =)

mattilainen
2009-06-09, 22:34
Det är inte bra att träna magen varje dag. Muskler behöver minst 48 timmar på sig att återhämta sig efter ett tungt pass. Magmusklerna är som alla andra muskler?

Bara för att Arnold kunde köra på ett vis betyder det inte att du eller andra kan det. Stefan holm tränar en hel del mer än vad som är normalt och det är inte många som skulle klara av sånt, ska då en "normal" person gå på det så kommer han överträna sig ganska så fort..

Sen vet vi inte vad Arnold hade i sin frukost som gjorde så att musklerna klarade av det.

billanpillan
2009-06-09, 23:59
Lol!! Jag kan tillägga att Arnold Schwarzenegger har rekommenderat och själv tränat vader och mage 6 dagar i veckan! Det kan man läsa om i hans encyklopedi.


Träna så då?

saab900
2009-06-10, 01:22
Lol!! Jag kan tillägga att Arnold Schwarzenegger har rekommenderat och själv tränat vader och mage 6 dagar i veckan! Det kan man läsa om i hans encyklopedi.

Arnold hade också vissa "tillskott" som ökar proteinsyntesen, hormonnivåer tiofalt och kraftigt underlättar återhämtning. Ska man hålla sig dopingfri kan man inte träna som en pro BB.

EDIT: Ja, just det, han hade ju överjävliga gener för träning också, vilket självkalrt alla proffs har och spelar in i att de kan träna så tungt och ofta, förutom medicinskåpet.

Pjotor
2009-06-10, 08:06
Varför väcka en 3 år gammal tråd?

Fakir
2009-06-12, 21:08
för att jag ville det.

berra_berra
2009-06-13, 11:16
säg som det är att du vill ha fram rutorna till sommarn och inte för "kroppens funktioner" :) hehe.
och sök


EDIT: Allan har skrivit en bra artikel om magen och dess träning, sök på det.

Vad ska man söka på då? Sökfunktionen är ärligt talat värdelös.

För övrigt, någon som vet varför man måste vänta 15 sek mellan varje sökning? *screwy*

Andy.da.wohoo
2009-06-13, 12:02
Vad ska man söka på då? Sökfunktionen är ärligt talat värdelös.

För övrigt, någon som vet varför man måste vänta 15 sek mellan varje sökning? *screwy*

För att inte överbelasta servern skulle jag gissa på.

Fakir
2009-06-13, 12:32
jaha

Solitude
2009-06-14, 10:54
jag tycker det är fjantiga svar på det här forumet... inget fel på frågan, Han ville bara ha lite synpunkter och svar. kanske kunde bli lite diskussion. Men så kommer alla smartasses här och sågar frågan. sök sök sök. vafan man kan nog hitta svar på allt på internet. då är det ju ingen mening att fråga nåt eller?

Ostknäcket
2009-06-14, 11:02
jag tycker det är fjantiga svar på det här forumet... inget fel på frågan, Han ville bara ha lite synpunkter och svar. kanske kunde bli lite diskussion. Men så kommer alla smartasses här och sågar frågan. sök sök sök. vafan man kan nog hitta svar på allt på internet. då är det ju ingen mening att fråga nåt eller?

Kanske för att frågan har blivit besvarad 25ggr redan och man börjar tröttna på att svara på samma sak hela tiden. Tycker man kan söka först, sen kan man fråga om man inte har fått/hittat ett tillräckligt bra svar.

saab900
2009-06-14, 17:19
jag tycker det är fjantiga svar på det här forumet... inget fel på frågan, Han ville bara ha lite synpunkter och svar. kanske kunde bli lite diskussion. Men så kommer alla smartasses här och sågar frågan. sök sök sök. vafan man kan nog hitta svar på allt på internet. då är det ju ingen mening att fråga nåt eller?

Håller med dig, mycket bättre att ge ett svar som inte stämmer/ett svar som frågeställaren vill höra, inte det korrekta om det är för tråkigt *rolleyes*

Långa diskussioner finns redan.

Commando1980
2009-06-14, 17:38
Lol!! Jag kan tillägga att Arnold Schwarzenegger har rekommenderat och själv tränat vader och mage 6 dagar i veckan! Det kan man läsa om i hans encyklopedi.

har den boken, och kan säga att de program han rekommenderar är overkill.

Action Fighter
2009-06-14, 18:47
Tror det där med magträning varierar väldigt mkt på intensiteten i passen. Det är inga problem att göra 1000 sit-ups om dan i perioder, har själv testat förra sommaren. Nu gav det väl inget riktigt resultat mer än att man var ständigt upppumpad i mage men jag kände inte heller av nån försämring. Men om du lägger in extremt hårda magpass där du enbart kör mage effektivt i 45min-1h så tror jag att man definitivt behöver vila. Dock känns det iallafall som att magen fortare återhämtar sig än exempelvis lats och triceps där jag kan ha träningsvärk flera dagar efter passet. Det kan ju troligen bero på att det är svårt att pressa ut lika mycket av magen som på triceps