handdator

Visa fullständig version : *skviiiiiiiiir*


Slartibartfast
2006-02-03, 18:32
De senaste dagarna har jag med ca en timmes mellanrum sprungit på hemlighuset, släppt en matsked vattnig avföring åtföljt av fem liter luft. En timme senare återupprepas proceduren.

I Österbotten benämner vi onomatopoetiskt fenomenet "skvir".

Vad beror det på? Kan det ha att göra med att jag dubblat dosen kreatin (dock endast från ca 3 g till 6 g)

Om ni inte vill diskutera mina tarmbesvär så kan ni istället ge exempel på onomatopoetiska ord från er dialekt.

Allan
2006-02-03, 18:34
Blötskitar. Äkta Stockholmska.

allan

Slartibartfast
2006-02-03, 18:36
Blötskitar. Äkta Stockholmska.

allan

HAH! Men det är inte onomatopoetiskt.

Vad beror det på? Beror det på att tarmen är irriterad på nåt sätt?

En annan fråga: När man får explosionsdiarré på en gång och släpper ur sig tio liter, hur ser processen ut i tarmen? Hur blir avföringen lös??

hasse36
2006-02-03, 18:41
Hur blir avföringen lös??Normalt absorberas vattnet i tjocktarmen.

Slartibartfast
2006-02-03, 18:44
Normalt absorberas vattnet i tjocktarmen.

Ja, det är jag medveten om. Så all avföring är egentligen flytande i tarmen tills den tömts på vatten och man skiter ut den? Men när man har diarré så kommer en massa "ofärdig" avföring ut? Varför gör det så? Är det för att tarmen är irriterad? Eller för att den uppfattar nåt skadligt som den vill få bort?

Thorwaldsson
2006-02-03, 18:51
Kan tillföra att vi i (i vart fall i norra) Blekinge inte säger diarre, utan vi säger rännsketa. Vet inte om det har någon att göra speciellt med vår dialekt dock....

Slartibartfast
2006-02-03, 18:55
Vi gör skilland på skvir (som är en vattning liten portion åtföljt av luft och bubblor) och Plåtterskita (som är riklig och matig diarré)

Krokodil
2006-02-03, 19:12
*spy*

z_bumbi
2006-02-03, 19:17
Tarmen kan vara irriterad om det är klumpar blandat med vatten, de flesta diaréer beror på att tarmen är irritterad på ett sätt eller annat.

Kan tillföra att vi i (i vart fall i norra) Blekinge inte säger diarre, utan vi säger rännsketa. Vet inte om det har någon att göra speciellt med vår dialekt dock....

Rännskita i sörmland så själva ordet är nog inte unikt "blekinskt".

jwzrd
2006-02-03, 19:20
Tarmen kan vara irriterad om det är klumpar blandat med vatten, de flesta diaréer beror på att tarmen är irritterad på ett sätt eller annat.



Rännskita i sörmland så själva ordet är nog inte unikt "blekinskt".

Rally-bajja då? (fniss osv).

Frippe_L
2006-02-03, 19:25
Rännskita i sörmland så själva ordet är nog inte unikt "blekinskt".

Lägg till ett E så har du Göingedialekt: "Ränneskita" el. jwrd´s Rally/Racerbajs.

Jag blir med lite kass i magen ibland om jag ökar kreatindoen, men det brukar gå över på en dag eller två.

hasse36
2006-02-03, 19:40
Fantastiska rövhål ni har:

onomatopoetisk = ljudhärmande

Baan
2006-02-03, 19:45
Tarmen kan vara irriterad om det är klumpar blandat med vatten, de flesta diaréer beror på att tarmen är irritterad på ett sätt eller annat.


kanske OT, men kan det vara vad som helst, dvs att man har något som man käkar som inte riktigt funkar så bra, eller finns det några typiska problemämnen :) ? har själv lite irriterad tarm tror jag, märker att det försviner helt när jag tar träningspaus och äter som "alla andra", men när det blir proteinpulver/kesella/tonfisk igen så kommer det tillbaks :(

Piranha
2006-02-03, 19:53
Jag tappade jusst matlusten.

z_bumbi
2006-02-03, 19:53
kanske OT, men kan det vara vad som helst, dvs att man har något som man käkar som inte riktigt funkar så bra, eller finns det några typiska problemämnen :) ? har själv lite irriterad tarm tror jag, märker att det försviner helt när jag tar träningspaus och äter som "alla andra", men när det blir proteinpulver/kesella/tonfisk igen så kommer det tillbaks :(

Det kan vara en sjukdom, laktos, stress, mycket enkla kolhydrater i en måltid osv.
Är det något som återkommer i vissa situationer så bör man kanske fundera på att försöka luska ut vad det är.

Hasse: Du har inte hört min mage sätta igång..

J.Saarela
2006-02-03, 19:56
Det kan vara en sjukdom, laktos, stress, mycket enkla kolhydrater i en måltid osv.
Är det något som återkommer i vissa situationer så bör man kanske fundera på att försöka luska ut vad det är.

Hasse: Du har inte hört min mage sätta igång..


Det låter härligt då det sprutar blod ;)

MasterChief
2006-02-03, 19:56
Jag vill inte vara partykillern men va fan...kom igen! (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52113&highlight=bajs)

hasse36
2006-02-03, 20:15
Hasse: Du har inte hört min mage sätta igång..Kan du fjärta fram "rännskita" är skivkontraktet ditt.

Billy Butt producerar. :D

Thorwaldsson
2006-02-03, 20:18
Kan du fjärta fram "rännskita" är skivkontraktet ditt.

Billy Butt producerar. :D

Har du aldrig hört "Jag kan vissla med stjärten" med Svullo ?? Om man behärskar denna disciplin är nog inte nämnda ord en omöjlighet :D

Jense
2006-02-03, 20:24
ränneskita, blötskit, tarmsafta.. typ

z_bumbi
2006-02-03, 20:38
Det låter härligt då det sprutar blod ;)

Slemet är värre, låter lite som man blåser såsbubblor. *spy*

Thorwaldsson
2006-02-03, 20:42
Slemet är värre, låter lite som man blåser såsbubblor. *spy*

:laugh:

Mr. Moose
2006-02-03, 20:49
Ibland kan det hända när man är ute o dyker!! Nej det är INTE jag.

Claes

Pingu
2006-02-03, 20:51
Ibland kan det hända när man är ute o dyker!! Nej det är INTE jag.

Claes

"Skit"snack, det är det visst det *kissass*

egge
2006-02-04, 00:03
Fantastiska rövhål ni har:

onomatopoetisk = ljudhärmande

Kan vara för att jag är trött men fan va kul. :laugh:

Liten Men Fet
2006-02-04, 02:15
Yalla kallas det i utlandstyrkan. Mest för att man lätt får bråtom....