handdator

Visa fullständig version : Fria vikter bättre


krakowww
2002-09-09, 20:30
Hej på er alla idag var jag på Nautilus som precis öppnat i Varberg, jag blev riktigt förbannad på instuktören för han stod hela tiden och tjatade om hur mycket bättre deras maskiner var än fria vikter.
Dessutom sa han om man tränade mer än två gånger i veckan en timme varje pass, så skulle man bryta ner kroppen.

Därför undrar jag nu om det finns någon undersökning, forskningrapport eller liknande som visar att fria vikter är bättre, för inte kan väl Nautilus maskiner vara bättre än fria vikter?

MVH/ Magnus

Munter
2002-09-09, 21:06
Det finns många varianter av "bättre". Bättre för leder, bättre för att bygga massa, bättre för sjukterapi bla bla... han kan omöjligt hävda att maskiner bygger mer massa, det aktiveras helt enkelt inte lika många muskelfibrer i jämförelse med en fri rörelsebana. Skaderisken anser i alla fall jag att vara mindre i en maskin, men det är lika många som tycker tvärtom.

clash
2002-09-10, 14:13
Fria vikter bygger överlägset bäst massa!
Tränar dina senor och ligament bättre och bygger bättre styrka ... inte minst funktionell styrka... be din intruktör (som väl antagligen är liten och späd) att dra åt helvete

angående att träna två gånger i veckan så menar han kanske samtliga muskelgrupper? Då är det bättre att träna igenom kroppen en gång i veckan men olika muskelgrupper olika dagar!

Vill du öka maximalt i styrka och massa så tycker jag nästan fria vikter är mer en nödvändighet än ett komplement!

Var försiktig bara så att du inte skadar dig!

Munter
2002-09-10, 17:21
Vart har du din fina avatar, Clash ? :D

Daemon
2002-09-11, 07:23
Faktiskt en av de roligaste Avatarer jag sett.
:D :D :D

clash
2002-09-11, 16:35
hehe skall se om jag kan fixa upp den, är så jävla kass på datorer så ja måste fixa över polarn som kan pillra upp den :-)

Ja jobbar dock på en uppdatering på den ... version 1,01 "ripped to the fisring" kommer nog tyvärr dröjja lite ...

krakowww
2002-09-12, 20:29
Du har rätt clash han är liten och späd

clash
2002-09-14, 00:02
Jag visste det!

Jag är själv en stor motståndare till skitgym som nautilus och SATS... iallafall ifall man tränar för att bli stor o stark (och givetvis för att få den där tonade röven medans man ändå är igång:)

Det jag tycker e dåligt med dessa inrättningar är (förutom deras "jag-gick-en-tvåveckors-kurs-ser-ut-som-skit-men-kan-minsann-allt-instruktörer") är att stämnngen på sånna ställen helt enkelt inte inbjuder till hårt tränande. Dom flesta som tränar där verkar mest vara intresserade av att kolla frillan innan passet. Och väl på gymmet spelas det ofta sval bakgrundsmusik ...så lågt att det inte duger mycket till ljudridå när du råkar dra av en rejäl proteinpulvers-brakare sista lyftet i marklyft ...vilket iochförsig inte är något problem eftersom det antagligen är förbjudet att utföra marklyft (fan det kan ju skada den fina mattan på golvet) ...vilket iochförsig inte är något problem för om du får göra marklyft (bland andra tuffa övningar) så kandu ge dig fan på att du även som extrem nybörjare inom kort vuxit ur barnvikterna dom har på dessa gym flr damer!

Jag tcyker kort sagt du skall byta gym till nått svettigare!
Givetvis då i den mån du har möjlighet!

kör hårt / clash

emmzan
2002-09-14, 06:51
Originally posted by krakowww
Dessutom sa han om man tränade mer än två gånger i veckan en timme varje pass, så skulle man bryta ner kroppen.


F-n! Visste väl att det fanns en anledning till mina totalt uteblivna resultat på gymet:rolleyes:. Måste vara mina 4 pass á ~1 timma och 10 minuter i veckan då!:D


Som instruktör har man kanske inte alltid ett val i hur man ska instruera nybörjare. Gymet har en "policy" eller "anda" som tvångsmässigt ska följas... Gör man inte det: Goodbye!

Själv har jag blivit tillsagd att "normala":rolleyes: tränande inte behöver proteintillskott. 0.8g/kg kroppsvikt är fullt tillräckligt vilket man får via kosten. Nybörjare ska visas dom elektroniska styrketräningsmackapärerna- dom är helt klart bäst. Man styrketränar bara för att bli starkare i sin vardag- andra anledningar finns inte!
Sen om man i verkligheten följer ovanstående order är ju en annan sak...:devil:

Grahn
2002-09-14, 07:55
Tja både Nautilus och SATS siktar ju mer på företags kunder, rehabilitering och folk som komplementerar sin aerobics med lite halvhjärtad styrketräning.
De fokuserar inte på folk som vill bygga stora starka muskler i någon större usträckning(smått omöjligt då man maxar många av deras maskiner otränad och de inte har mycket fria vikter heh).

z_bumbi
2002-09-15, 20:07
"Man styrketränar bara för att bli starkare i sin vardag- andra anledningar finns inte!"
Emmzan: Visserligen inte i vardagen eftersom det oftast skedde på helger men har man någon gång varit inblandad i den underbara sysselsättningen att flytta bilar med muskelkraft så undrar jag vad en liten elektrisk maskin ska göra för nytta. :)

OBS ! Nu talar jag naturligtvis bara om att flytta bilar i sidled och inte skjuta på en bil i rullriktningen vilket alla borde klara ändå.

emmzan
2002-09-16, 11:54
Originally posted by z_bumbi
Emmzan: Visserligen inte i vardagen eftersom det oftast skedde på helger men har man någon gång varit inblandad i den underbara sysselsättningen att flytta bilar med muskelkraft så undrar jag vad en liten elektrisk maskin ska göra för nytta. :)


Till och med huvudansvarige för gymet har sagt till mig (med förtrolig röst) att man bra ser de där stooooora styrkeökningarna som gör el-maskinerna så bra, om man tränar mycket mycket tungt! Hur många av de stora och starka grabbarna (finns inga såna kvinnor på det gymet och själv tränar jag inte där längre:rolleyes: :D) sätter sig och börjar knappa in personlig kod i den lilla käcka blinkande displayen på super-maskinerna?

Grahn
2002-09-16, 15:43
Undrar om de håller och vad han säger efter man slitit sönder en? :)

Jo0oHaN
2002-09-16, 23:28
jag tränar faktiskt på nautilus...är ganska nöjd..har tränat 4 veckor i maskiner..men nu jävlar är det fria vikter som gäller, och då slipper jag alla fitness brudarna som distraherar en i träningen också :D :D

emmzan
2002-09-16, 23:49
Originally posted by Jo0oHaN
jag tränar faktiskt på nautilus...är ganska nöjd..har tränat 4 veckor i maskiner..men nu jävlar är det fria vikter som gäller, och då slipper jag alla fitness brudarna som distraherar en i träningen också :D :D

Man måste finna en bra anledning till att använda fria vikter ja!:rolleyes:

emmzan
2002-09-16, 23:50
Originally posted by Grahn
Undrar om de håller och vad han säger efter man slitit sönder en? :)

Snälla, kom och slit sönder en. Vill se hans min då!:notme:

Grahn
2002-09-17, 06:27
Hehehe :)