Visa fullständig version : Mat innan träning
När tycker ni det är bäst att äta innan träning? Har hört allt från 2h innan till 45min innan. Har hört att blodsockret ska hinna sjunka innan.
Har även hört från magnus samuelsson att ett högt blodsocker innan träning var att föredra för att mer insulin i blodet resulterade i mer styrka enligt honom.
Är det mycket från person till person eller finns det något definitivt svar?
King Grub
2006-02-03, 17:30
Normal måltid den tid innan passet man presterar bäst på (60-120 minuter, kanske).
Maltodextrin + EAA/vassleprotein direkt innan.
Vad jag har hört så är det minst 1h innan styrka och 2h innan kondis. Jag försöker lägga upp min träning efter detta och det fungerar bra.
Ät som du själv känner men jag tycker att jag har lättare att "ta slut" på gymmet om jag äter mer än 2 timmar innan jag ska dit.
keffat_liv
2006-02-03, 20:43
Normal måltid den tid innan passet man presterar bäst på (60-120 minuter, kanske).
Maltodextrin + EAA/vassleprotein direkt innan.
Det funkar alltså med eaa både 60 min innan och direkt innan?
King Grub
2006-02-03, 20:57
Det vet jag inte, och det har jag varken skrivit eller påstått. Det lär ju inte vara bortkastat, men jag skrev "normal måltid".
keffat_liv
2006-02-03, 20:58
isåfall har jag missuppfattat
"Normal måltid den tid innan passet man presterar bäst på (60-120 minuter, kanske).
Maltodextrin + EAA/vassleprotein direkt innan."
och förstår fortfarande inte det.
King Grub
2006-02-03, 21:11
Men det är ju klartext, ordagrant.
Vanlig måltid 1-2 h före passet.
Maltodextrin+EAA eller vassle direkt före passet.
Går det att missförså?
keffat_liv
2006-02-03, 21:14
Vad är det för fel på min fråga då!?
"Det funkar alltså med eaa både 60 min innan och direkt innan?"
Edit: missade att du skrev normal måltid där efter bortkastat.
Ja, men en normal måltid innehåller ju i regel ändå eaa? så då blir det ju eaa 60-120 min innan och direkt innan. Sen kanske mängderna varierar.
King Grub
2006-02-03, 21:16
Jag har inte nämnt 60 min innan...
Din formulering "Det funkar alltså med..." innebär att jag (eller någon) antytt saken. Vilket jag inte hade gjort. Och därefter svarade jag att jag inte vet.
Med EAA menas EAA i fri form, inte från mat, när vi talar intag i samband med träning.
King Grub
2006-02-03, 21:21
Med EAA menas EAA i fri form, inte från mat, när vi talar intag i samband med träning.
EAA från maten är ju i form av intakt protein, och det stimulerar inte proteinsyntesen alls vid intag i vila, vilket fria EAA gör.
EAA från maten är ju i form av intakt protein, och det stimulerar inte proteinsyntesen alls vid intag i vila, vilket fria EAA gör.
Men det löses upp sen eller till fria EAA?
King Grub
2006-02-03, 21:47
Ja, men långsamt protein stimulerar inte proteinsyntsen i vila. Både proteinsyntes och proteinnedbrytning pågår ständigt, men det ena är normalt inte större än det andra, om man inte först uppreglerar proteinsyntesen genom belastningsträning. En normalperson kan tillgodogöra sig runt 30-40 g protein per mål; detta används i proteinsyntesen, men det är bara i samband med belastning som det intaget innebär att proteinsyntesen dramatiskt överskrider proteinnedbrytningen.
Ja, men långsamt protein stimulerar inte proteinsyntsen i vila. Både proteinsyntes och proteinnedbrytning pågår ständigt, men det ena är normalt inte större än det andra, om man inte först uppreglerar proteinsyntesen genom belastningsträning. En normalperson kan tillgodogöra sig runt 30-40 g protein per mål; detta används i proteinsyntesen, men det är bara i samband med belastning som det intaget innebär att proteinsyntesen dramatiskt överskrider proteinnedbrytningen.
Men även långsamt protein stimulerar proteinsyntesen i samband med
träning eller ?
Har för mig att du skrivit att kasein troligtvis fungerar lika bra som vassle
i anslutning till träningspasset.
King Grub
2006-02-04, 06:02
Den jämförande studien gäller 1 h efter, och där verkar dom vara likvärdiga, ja.
Den jämförande studien gäller 1 h efter, och där verkar dom vara likvärdiga, ja.
Skulle man kunna säga att snabbheten i höjningen av aminosyrahalten
i blodet är viktig för att stimulera proteinsyntesen.
Och inte enbart proteinmängden ?
King Grub
2006-02-04, 11:22
Snabbt protein stimulerar proteinsyntesen, inte långsamt (förutom efter träning). Det är leucin som reglerar proteinsyntesen genom en kontrollmekanism, genom förhöjning av signalaktivitet i rapamycin (mTOR)/p70 ribosomunderhet S6 kinas eukaryotisk initiationsfaktor 4 bindningsprotein 1 transportväg. Den intracellulära poolen av aminosyror har en kontrollerande funktion över proteinsyntes- och nedbrytning; stimulering av proteinsyntesen sker när den intracellulära koncentrationen av EAA sjunker, vilket tyder en extracellulär eller membranassocierad sensor som, via intracellulära signalprocesser, påverkar proteinsyntesens mekanis, och leucin har här en central roll. Det är också ett dosrelaterat gensvar, där intag av 12 g essentiella aminosyror stimulerar proteinsyntesen i princip precis dubbelt så mycket som intag av 6 g.
Snabbt protein stimulerar proteinsyntesen, inte långsamt (förutom efter träning). Det är leucin som reglerar proteinsyntesen genom en kontrollmekanism, genom förhöjning av signalaktivitet i rapamycin (mTOR)/p70 ribosomunderhet S6 kinas eukaryotisk initiationsfaktor 4 bindningsprotein 1 transportväg. Den intracellulära poolen av aminosyror har en kontrollerande funktion över proteinsyntes- och nedbrytning; stimulering av proteinsyntesen sker när den intracellulära koncentrationen av EAA sjunker, vilket tyder en extracellulär eller membranassocierad sensor som, via intracellulära signalprocesser, påverkar proteinsyntesens mekanis, och leucin har här en central roll. Det är också ett dosrelaterat gensvar, där intag av 12 g essentiella aminosyror stimulerar proteinsyntesen i princip precis dubbelt så mycket som intag av 6 g.
Hm förstår inte allt där men fick ju svar på frågan, med råge :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.