handdator

Visa fullständig version : Vinkel på benpressens fotplatta.


petersson
2006-02-03, 14:04
Hur lyder rekommendationerna? Jag har ganska stela fotleder så jag brukar ha ganska hög vinkel från golvet. Är det farligt med för hög vinkel? Kan man likna det vid platta under hälen i böj?

Tack på förhand!

Honn
2006-02-03, 16:03
Jag vill fotplattan vinkelrät mot slädens bana. Då slipper jag känna som om fötterna ska halka av.

petersson
2006-02-03, 16:11
Jag vill fotplattan vinkelrät mot slädens bana. Då slipper jag känna som om fötterna ska halka av.

Okej, jag brukar ha lite mer vinkel än så.

J.Saarela
2006-02-03, 16:14
Sätt vinkeln på det sättet det känns bäst för dig.

JAM
2006-02-03, 16:25
Är det farligt med för hög vinkel? Kan man likna det vid platta under hälen i böj?Det tycker jag var en intressant fråga.

petersson
2006-02-03, 19:09
Det tycker jag var en intressant fråga.

Jag också :) Var är Allan och Arne?

Jorgen
2006-02-03, 19:15
Vinkeln på fotplattan skall vara sån att du pressar med hela foten. Man ser många som lyfter på hälen i bottenläget och då måste således fotplattan vinklas upp.

Arne Persson
2006-02-03, 19:29
Vinkeln skall som sagt vara sådan att hällen aldrig lämnar plattan! Då tappar man all stabilitet i foten och kan skada denna.

petersson
2006-02-03, 20:58
Vinkeln på fotplattan skall vara sån att du pressar med hela foten. Man ser många som lyfter på hälen i bottenläget och då måste således fotplattan vinklas upp.

Vinkeln skall som sagt vara sådan att hällen aldrig lämnar plattan! Då tappar man all stabilitet i foten och kan skada denna.


Tack :thumbup:

JAM
2006-02-14, 00:34
Vinkeln skall som sagt vara sådan att hällen aldrig lämnar plattan! Då tappar man all stabilitet i foten och kan skada denna.Vinkeln på fotplattan skall vara sån att du pressar med hela foten. Man ser många som lyfter på hälen i bottenläget och då måste således fotplattan vinklas upp.
Sorry att jag är så bedrövligt sen att svara så att jag drar upp denna lite halvgamla tråd, men jag förstår inte riktigt vad som är skillnaden:

1) Benpressar med mycket vinklad platta (som gör att hälen aldrig lämnar plattan) klassas som hälsosamma medan
2) knäböjar med planka under hälen (som gör att hälen aldrig lämnar underlaget) klassas som ohälsosamma.

Vad av detta? Jag tycker att de båda fallen känns rätt lika varandra. 2) är väl inte så bra för knäna? Hur är det då med 1)?

bubbe
2006-02-14, 08:06
Sorry att jag är så bedrövligt sen att svara så att jag drar upp denna lite halvgamla tråd, men jag förstår inte riktigt vad som är skillnaden:

1) Benpressar med mycket vinklad platta (som gör att hälen aldrig lämnar plattan) klassas som hälsosamma medan
2) knäböjar med planka under hälen (som gör att hälen aldrig lämnar underlaget) klassas som ohälsosamma.

Vad av detta? Jag tycker att de båda fallen känns rätt lika varandra. 2) är väl inte så bra för knäna? Hur är det då med 1)?

jag har aldrig hört talas om att planka under fötterna skulle vara skadligt för knäna, dock blir ju fötterna väldigt låsta och du är tvungen att stå precis rakt på plankan. Är ju inte heller så bra om man verkligen vill träna upp smidigheten i fotleden då plankan blir ett hjälpmedel man inte klarar sig utan. Har även mycket svårt att tänka mig att ställa mig och balansera på en planka med massa vikt på ryggen.

Nitrometan
2006-02-14, 09:10
Sen är risken att man trycker fram knäna långt fram över tårna om man har en planka under hälarna och det är iaf inte bra för mina knän.

aliquis
2006-02-14, 12:10
Sorry att jag är så bedrövligt sen att svara så att jag drar upp denna lite halvgamla tråd, men jag förstår inte riktigt vad som är skillnaden:

1) Benpressar med mycket vinklad platta (som gör att hälen aldrig lämnar plattan) klassas som hälsosamma medan
2) knäböjar med planka under hälen (som gör att hälen aldrig lämnar underlaget) klassas som ohälsosamma.

Vad av detta? Jag tycker att de båda fallen känns rätt lika varandra. 2) är väl inte så bra för knäna? Hur är det då med 1)?Jag har viklat fotplattan rak för jag trodde med samma sak gällde, men jag kör apdjupt och mina hälar lättar nog med ja.

Vad gäller det ovan är det ju samma sak egentligen, men inte som du menar, och kanske därför inget är bra:

1) Vinklad platta = stabil fot, plan med upplyft häl = ostabilt.
2) Planka under hälen = bara delar av foten tar i underlaget = ostabilt = dåligt, hela foten i golvet = bättre. Jag vet inte om alternativet "utan planka med hälen upp i luften" är ett alternativ. Isf är nog lösningen att stretcha/öva tills man får ner den i golvet.