handdator

Visa fullständig version : deffrecept


Milia
2006-02-03, 13:54
Jag var och läste nån tråd som handlade om deffmat, fast utan recept. All mat som var på bilderna såg så grymt god ut, men som sagt, inga recept.

Så nu startar jag en tråd där vi kan dela med oss av kalorisnåla recept :D

Jag är ruskigt nyfiken på det där "fluffet" som alla pratar om, någon som vet hur man gör det..? stod väl vissa hintar om proteinpulver och äggvita tror jag, men kan man använda vilket proteinpulver som helst då?

Sen i den tråden var det en massa bilder på pizzaliknande rätter, fast som jag fattade så var pizzabottnen gjord av proteinpulver, någon som har recept på något sådant (och återige, duger vilket pulver som helst?)

Själv kan jag nog inte komma på något specifikt recept just nu, men jag ska klura på det och så återkommer jag!

:)

mela
2006-02-03, 16:46
http://forum.body.se/showthread.php?p=44674#post44674

under ätardag :D

Juliette
2006-02-03, 17:12
Jag är ruskigt nyfiken på det där "fluffet" som alla pratar om, någon som vet hur man gör det..? stod väl vissa hintar om proteinpulver och äggvita tror jag, men kan man använda vilket proteinpulver som helst då?

Sen i den tråden var det en massa bilder på pizzaliknande rätter, fast som jag fattade så var pizzabottnen gjord av proteinpulver, någon som har recept på något sådant (och återige, duger vilket pulver som helst?)

Nu blev jag också väldigt nyfiken på "fluff". Kan det vara att de vispar äggvitor hårt som till marängsmet och sen vänder i proteinpulver? Lät ju väldigt smaskigt då jag verkligen gillar marängsmet. Men då är ju frågan hur mycket av varje man ska ta för att det ska bli bra? Nån som vet?

Pizzabotten av proteinpulver, eller överhuvudtaget recept där proteinpulver ingår skulle vara roligt att läsa. Så såna emottages oerhört tacksamt.
Please, skriv om ni har några!

gustavk
2006-02-03, 17:37
Hatar mig själv att jag inte har några bra recept att komma med, men jag vill bara visa mitt enorma intresse för denna tråd och hoppas den resulterar i smaksensationer samt lägre bf för mig..:)

Fluffen är som sagt spännande.. :naughty:

Milia
2006-02-03, 18:24
försökte mig på att göra fluff med äggvita och proteinpulver, men det funkade då inte. Tidigare åt jag i alla fall minimjölj mixad med hallon, det går att göra superfluffigt, men det smakar mest luft och blir mest äckligt fullt i magen, skulle vara bra på någon mer mättande fluff....

Jonna
2006-02-03, 21:00
jag har för mig att man ska mixa frysta jordgubbar(eller hallon eller liknande) med proteinpulver, och sen vispa med elvisp tills det blir fluffigt!
Receptet fanns med i body för några månader sen, någon måste väl ha kvar den tidningen?

Edit: men måste nog ha lite mjölk/vatten också, men bara liiite

Milia
2006-02-03, 21:10
men taaaack! :) då ska jag testa det imorgon kanske, tror du det funkar med vilket proteinpulver som helst? *yourock*

Stenberg
2006-02-03, 21:10
Fluff:

200 g frysta jordgubbar mixas med 40 g proteinpulver, länge! Tillsätt ev. lite FunLight om mer smak önskas. Sen vispa med ballongvisp för att få in luft och därmed få det rätta fluffet.

Jonna
2006-02-03, 21:13
Fluff:

200 g frysta jordgubbar mixas med 40 g proteinpulver, länge! Tillsätt ev. lite FunLight om mer smak önskas. Sen vispa med ballongvisp för att få in luft och därmed få det rätta fluffet.

ahhh...där kom det :D
jag hade ju nästan rätt :cool:

Milia
2006-02-03, 21:15
du är en :angel: *yourock*

Pepz
2006-02-03, 21:20
pepz middag:

Lammfile brynes ordentligt tillsammans med vitlök och rosmarin. slå på lite vatten och en buljongtärning.. låt puttra klart.

Serveras med vitlökskvarg:
250g kvarg
2vitlöksklyftor
1msk fettfri majonnäs
1tsk sambal oelek

äts med potatis om man vill eller med tomatsallad bestående av
rödlök
tomater (valfri sort)
balsamvinäger.
peppar

Mycket protein lite fett lite kolhydrater


Kycklingröra:
1 Grillad kyckling (eller filé)
250g kvarg
tacokryddor
1vitlöksklyfta

Värmes ihop och serveras med pasta eller bara som den är till sallad..

kommer in med fler recept allteftersom..

Milia
2006-02-04, 12:20
deff eller inte, hårdmacka eller grovt bröd med lättkaviar och keso är bara sååååå gott (ägg på går också finfint!) :hbang:

Milia
2006-02-05, 13:36
Jag testade för första gången igår att använda proteinpulver i matlagningen, jag blandade pulver (naturell smak) med lite vatten så det blev ganska tjockt och så bredde jag ut det ien teflonpanna och lät det stelna på medelvärme och så använde jag det som en tortilla.

Men det går ju fylla med bär/sylt och keso och äta mer som plättar, eller att kanske använda som pizzabotten..Det hade inte så mycket smak dock så kryddning behövs.

mela
2006-02-05, 14:05
1,5dl mjölk
100g kvarg/kesella
och valfri funlight


blir som milkshake :love:

Milia
2006-02-05, 18:19
Måste bara tipsa om vit fisk, typ alaskan pollok (billigt som tusen dessutom, typ 14-15 spänn för 400 g) och potatis, mat med lite kalorier men förhållandevis riktigt mättande! Åt det till middag idag med spenat, broccoli och en kall sås gjord på lättyoghurt, lite fettfri majjonnäs och lite fransk senap (osötad, stark) . :hbang:

mela
2006-02-05, 20:05
Måste bara tipsa om vit fisk, typ alaskan pollok (billigt som tusen dessutom, typ 14-15 spänn för 400 g) och potatis, mat med lite kalorier men förhållandevis riktigt mättande! Åt det till middag idag med spenat, broccoli och en kall sås gjord på lättyoghurt, lite fettfri majjonnäs och lite fransk senap (osötad, stark) . :hbang:

JAg kör ofta två alaska pollockfiléer med lite smörstekt spenat på (smör = flytande margarin) :eating:

Pepz
2006-02-06, 11:40
400g lövbiff
lite hackad färsk ingefära
2 hackade vitlöksklyftor
1tsk sambal oelek

Fräses tillsammans tills köttet är klart.
Tilsätt 300g bambuskott och
några stänk soja och låt det bli varmt.

Minimalt med fett, lite kolhydrater och en del protein..
gav två deffportioner till mig med en stor sallad till..

tigerofsweden
2006-02-06, 11:58
Två alaska pollockfiléer som körs i micro tills de är färdiga. Koka råriset tills det är färdigt. Lägg upp på en tallrik. Ös på med krossad tomat. Ät och var glad :hbang:

Milia
2006-02-06, 12:34
Idag blev det laxlåda i micron till lunch:

50g gravad lax (funkar säkert med vanlig, eller kallrökt också)
150g kokt, kall potatis
1 ägg
50g keso
vitpeppar
dill
örtsalt

150g gurka 80 g tomat

Skiva potatisen och blanda med laxen i en liten form, blanda ihopa ägget, keson och kryddorna och hälla i formen med potatisen och laxen. In i micron, full effekt några minuter (Jag körde ca 5 min, men ta lite kortare om man vill ha röran krämigare)

Totalt 354 kcal
12g fett
33,5 g kolhydrater
27,5g protein

tigerofsweden
2006-02-06, 12:37
Idag blev det laxlåda i micron till lunch:

50g gravad lax (funkar säkert med vanlig, eller kallrökt också)
150g kokt, kall potatis
1 ägg
50g keso
vitpeppar
dill
örtsalt

150g gurka 80 g tomat

Skiva potatisen och blanda med laxen i en liten form, blanda ihopa ägget, keson och kryddorna och hälla i formen med potatisen och laxen. In i micron, full effekt några minuter (Jag körde ca 5 min, men ta lite kortare om man vill ha röran krämigare)

Totalt 354 kcal
12g fett
33,5 g kolhydrater
27,5g protein

Låter :thumbup:

Milia
2006-02-06, 12:39
Låter :thumbup:

Jahjemähn! :D *flex*

Pepz
2006-02-06, 14:22
lunchsallad

150g färska böngroddar
1 gul paprika
1 plommontomat
1 liten röd lök
200g fint strimlad kassler

Dressing:
1msk olivolja
1msk balsamvinäger
lite vitpeppar och en doft cayennepeppar

Isabella
2006-02-06, 16:22
torsk med kokt potatis. Lägg torsken i en form, krydda med salt o citronpeppar. Hacka mycket purjolök och skär några tomatskivor. Strö purjolöken över fisken o lägg på tomatskivorna. På med lite gräslök och lite olja, in i mitten av ugn 15-25 min :eating:

Milia
2006-02-06, 21:22
Ingen deffmat, men under ätardag kanske? lät gott iaf, om nån testa kan ni väl säga om det blev gott? :thumbup: http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&intChannelID=&lngRID=4873&tlfo=

Gunnfjaun
2006-02-08, 21:48
100g fullkornspasta 110 kcal
140g tonfisk i vatten 160kcal
1st gul paprika 20kcal
40g feta ost light (grekisk är godast :D) 40kcal
7cm gurka 10kcal
1dl majs 40kcal
1msk olivolja 120kcal
kryddor

ca 510kcal. Alla kalorier är uträknade i hälsovakten så jag vet inte om det stämmer till 100%

Koka pastan. När den är klar spola med kallt vatten. Hacka grönsakerna och fetan, släng ner allt tillsammans med pastan och tonfisken i en bunke häll på lite olivolja.

Vill man ha mer protein är det bara att äta mer tonfisk och ta bort lite pasta. Tonfisken går också att byta ut mot t.ex. kassler, kyckling eller räkor.

Pepz
2006-02-09, 00:27
100g fullkornspasta 110 kcal
.

100gKokt pasta menas det va? Annars är det rejält felaktigt

JaggedAxe
2006-02-09, 17:55
100gKokt pasta menas det va? Annars är det rejält felaktigt

Vem käkar okokt pasta?

Aelrik
2006-02-09, 18:02
Vem käkar okokt pasta?

Man kan ju väga både före och efter.
En normalportion pasta är (enligt paketet) c:a 85 gram, vilket blir ~250 gram efter kokning.
Så 100 gram råvikt låter som en mättande portion medan 100 gram kokt pasta inte är mycket att stödja på.

Gunnfjaun
2006-02-09, 21:39
Enligt hälsovakten så är: Fullkornspasta kokt 1portion = 100gram = 110kcal

STarfish
2006-02-09, 22:14
Kanske en klassiker men men.

1 Kycklingfile (Skivad i bitar) stekt i 1 msk olivolja tillsammans med purjolök och rödlök kryddad med kebab krydda.

0,5 dl parboiled ris som kokas upp.

Wok grönsaker som kokas upp

Släng sen grönsakerna och riset på stekjärnet och krydda på ordentligt med grillkrydda.

Sen ös upp i en tallrik och dra på lite "light" soja eller vad den lite lightare versionen nu heter.

Sen blanda upp 1 dl chocklad vassle i 5dl vatten, skakas om och njut!

Riktigt RIKTIGT! gott... :thumbup:

Äter jag 2 ggr om dagen och ska fortsätta äta i 3 mån till.

Tips: byt ut kylingen mot en Lax då o då! fina fisken...

En sån här lunch ligger runt ~
750 kcal
48 kolhydrater
60g protein
10g fett

Med lax får du öka på några gram fett.

Hoppas nån fick lite inspiration...... någon annan med bra mat tips inom denna ramen gällande näringvärdet får gärna dela med sig.

Milia
2006-02-10, 18:31
Min middag idag:

Tonfisk 100g
kesella 60 g
kidneybönor 120g
gul lök 20g
avokado 50 g
tacokrydda
örtsalt
vitlökspulver

sallad

Blanda ihop tonfisken med hackad lök, kesella och tacokrydda. Bre ut kidneybönorna i en ugnsfast form och häll över tonfiskröran. strö över vitlökspulver.
På med folie och in i ugnen på fgrill 250 g några minuter, tills det blir varmt, (men om man har för länge eller för varmt skulle jag gissa att kesellan skär sig) Jag hade i den 10 min och den blev ljummen. MEN SKITGOD :eating:

373 kcal
10,7 %fett
25,9 %kolhydrater
42,4% Protein

Jag har inte räknat med kryddorna eller salladen

Gunnfjaun
2006-02-19, 22:13
Mellamål:

Valios Cottage cheese 200g (36g protein)
Yoggis yhoghurt utan tillsatt socker och lite fet.
Müsli med mkt kostfiber och utan socker.

Blanda allt och ät. Vet inte om det är jätte nyttigt men ganska okej mellamål om man inte orkar laga mat. :mallan: