handdator

Visa fullständig version : Löpband? Dåligt för knäna??


televized
2006-02-03, 13:51
Hallå!

Snabb fråga, ett sånt löpband man kan hitta på gym i dag, hur bra eller dåligt är det för knäna. Är det som asfalt eller är det som mjukare underlag, till exempel en grusväg? Har frågat på gymet men dom kunde inte svara.. Ska tillägggas att jag springer ganska långt på löpbandet, typ 12 kilometer på en timme. Har haft lite känningar i knäna, dock inget allvarligt..

Vad tror ni?

Allan
2006-02-03, 13:53
Löpbndet är normalt sett skonsammare mot dina knän än t ex asfalt. Sen beror det naturligtvis på hur det känns.


allan

arnold2k5
2006-02-03, 19:55
jag har problem med mina knän och jag tycker de e värre o löpa på löpband än ute. . ingen aning varför men efter typ 5-10 minuter på löpband e mina knän körda :cryout:

Ascent
2006-02-03, 20:54
Min erfarenhet är att löpbandet är skonsammare mot mina knän än grus utomhus. Springer jag två gånger i veckan utomhus (utan att ha tränat alls under ett halvår innan) tar det ungefär tre veckor tills mina knän skriker av smärta och jag måste ta smärtstillande och använda stödlindor för att kunna gå. Löpband däremot kan jag köra flera gånger i veckan utan att jag känner av någonting.

raQblad
2006-02-03, 21:08
Det verkar ju vara individuellt minst sagt. Personligen känner jag att löpbanden sliter som tusan både på knän och benhinnor medans löpning utomhus/inomhus (sporthall) är betydligt skonsammare.
Prova!

z_bumbi
2006-02-03, 21:28
Testa även att ändra vinkeln på löpbandet, lite uppåtlut tycker en del är bra medan andra mår bättre av att ha bandet plant.

Sen finns det ju alltid roddmaskiner.