Visa fullständig version : korkad produkt
http://www.arla.se/Default.aspx?id=17767&SelectedMenuItem=17443
Finns det någon som helst anledning att kalciumberika en klassisk
kalciumprodukt som mjölk ?
Möjligt att halten blir lägre i lättmjölk, men spontant känns det extremt
korkat. *screwy*
Speciellt som kalciumbrist inte direkt är vanligt.. benskörhet brukar bero på annat.
Jag får inte heller ihop det till något annat än en ren marknadsföringgrej, "mjölk ger starka ben". Fast att arla skulle lansera något för veganer blir ju svårt :D
Speciellt som kalciumbrist inte direkt är vanligt.. benskörhet brukar bero på annat.
Jag får inte heller ihop det till något annat än en ren marknadsföringgrej, "mjölk ger starka ben". Fast att arla skulle lansera något för veganer blir ju svårt :D
Nej och många svenskar får väl snarare i sig för mycket kalcium.
Tyckte det var en kul grej, hela förpackningen ser ju så där ruggigt
ickeprisvärt ut. :D
Samtidigt som dom får det att låta som att det är något som ALLA behöver...lite småkul :)
Målgruppen är dom som inte dricker så mycket mjölk.
Inte alla som bäljar i sig 3 liter om dagen som en del här på kolozzeum brukar göra :)
Det skulle väl förmodligen gå bra med ett vanligt mjölkpaket också :)
"Osteoporos (benskörhet) är en av Sveriges vanligaste folksjukdomar. Mer än varannan kvinna kommer någon gång i sitt liv att drabbas av en fraktur p g a skört skelett. För män är samma andel 25%.
I Sverige sker ca 25 000 handledsfrakturer och ca 18 000 höftfrakturer varje år. Därtill kommer ett okänt antal kotkompressioner som ibland anges till 15 000 fall.
Trots detta är benskörhet en bortglömd sjukdom. Det beror förmodligen på att det är först under senare år som nya och effektiva läkemedel har kommit. Basbehandlingen är dock fortfarande densamma, d v s kalcium och vitamin D.
Osteoporos innebär inte att det är något fel på skelettets struktur. Det finns bara för lite material till skelettet. Osteoporos gör inte ont såvida man inte har en fått sin första fraktur.
Enda sättet att i förväg få veta att man har osteoporos är att göra en sk bentäthetsmätning. Det är en slags röntgen (eller ultraljud) som kan mäta hur mycket av benvävnaden som finns kvar.
Osteoporos definieras i förhållande till unga friska individer (=Peak Bone Mass). Om man har 2,5 standarddeviationer mindre benmassa än Peak Bone Mass på något ställe i skelettet har man definitionsmässigt osteoporos."
Lizard
Jo benskörhet är nog inte att leka med :(
Tyckte bara det verkade vara ett onödigt dyrt sätt att få i sig kalcium.
Tanken är väl att en och annan välvillig småbarnsförälder skall lägga ett
och annat paket i kundvagnen tillsammans med en hel massa vanlig mjölk.
En del dricker knappt ett glas mjölk om dagen. Det är diverse juicer och andra måltidsdrycker istället.
Korkat och korkat. Det bygger ju på att folk fortfarande är dumma nog att tro på att ”mjölk ger starka ben”. Lustigt nog så är Sverige och Finland dom länder som dricker mest mjölk men som ändå är drabbade av mest benskörhet. *screwy*
Ifall mjölk är den främsta kalciumkällan så krävs det ju ändå ganska mycket mjölk varje dag. Jag dricker bara ett glas då och då (växtmjölk dock så det är inte ens säkert att dom innehåller kalcium alls).
Ulf A Big
2006-02-03, 11:55
"Osteoporos (benskörhet) är en av Sveriges vanligaste folksjukdomar. Mer än varannan kvinna kommer någon gång i sitt liv att drabbas av en fraktur p g a skört skelett. För män är samma andel 25%.
I Sverige sker ca 25 000 handledsfrakturer och ca 18 000 höftfrakturer varje år. Därtill kommer ett okänt antal kotkompressioner som ibland anges till 15 000 fall.
Trots detta är benskörhet en bortglömd sjukdom. Det beror förmodligen på att det är först under senare år som nya och effektiva läkemedel har kommit. Basbehandlingen är dock fortfarande densamma, d v s kalcium och vitamin D.
Osteoporos innebär inte att det är något fel på skelettets struktur. Det finns bara för lite material till skelettet. Osteoporos gör inte ont såvida man inte har en fått sin första fraktur.
Enda sättet att i förväg få veta att man har osteoporos är att göra en sk bentäthetsmätning. Det är en slags röntgen (eller ultraljud) som kan mäta hur mycket av benvävnaden som finns kvar.
Osteoporos definieras i förhållande till unga friska individer (=Peak Bone Mass). Om man har 2,5 standarddeviationer mindre benmassa än Peak Bone Mass på något ställe i skelettet har man definitionsmässigt osteoporos."
Lizard
Och orsaken till det handlar om hormoner och för låg belastning av skelettet eller som man säger i dagligt tal vi arbetar för lite med kroppen.
Och orsaken till det handlar om hormoner och för låg belastning av skelettet eller som man säger i dagligt tal vi arbetar för lite med kroppen.
Jepp.
Lizard
Korkat och korkat. Det bygger ju på att folk fortfarande är dumma nog att tro på att ”mjölk ger starka ben”. Lustigt nog så är Sverige och Finland dom länder som dricker mest mjölk men som ändå är drabbade av mest benskörhet. *screwy*
Ifall mjölk är den främsta kalciumkällan så krävs det ju ändå ganska mycket mjölk varje dag. Jag dricker bara ett glas då och då (växtmjölk dock så det är inte ens säkert att dom innehåller kalcium alls).
Det är ju det jag menar, man får ju i sig kalcium från många källor.
Jag dricker kanske 1 liter i veckan, men känner inget behov av nån
sån där designprodukt för att hålla mig frisk :)
Det är ju det jag menar, man får ju i sig kalcium från många källor.
Jag dricker kanske 1 liter i veckan, men känner inget behov av nån
sån där designprodukt för att hålla mig frisk :)
Om det är du på bilden (eller den påminner om dig) och läser lite vad som skrivits ovan kanske du förstår att du inte tillhör målgruppen?
Lizard
Lizard
Hur funkar bildandet/återbildandet av benmassa? Är det precis som med muskler att rätt näring i kombination med träning gör en starkare?
Vad är det för lustigt med det ?
Ja, vi dricker mycket mjölk i Sverige. Ja, det är en stor andel av befolkningen som har benskörhet. Jag ser ingen direkt koppling. Jag kan säkert plocka fram hundra andra saker som skiljer ut svenskar från annan befolkning med god benhälsa. Vi dricker mycket kaffe/ högt intag av pasta/ stor konsumtion av lingon / stor konsumtion av svamp(kantareller) etc finns massor av exempel på lokal kost här uppe.
Vad är det för lustigt med det ?
Jag bara menar att folk i största allmänhet tror att det är just mjölken som är den stora faktorn till ett bra skelett. Och jag tror dom fleesta dricker så mycket och ger detta till sina barn av just den anledningen.
Folk borde lära sig att mjölk inte är någon mirakeldryck. Från och med att en person blivit 2 år är det ju inte ens bra med standardmjölk längre. Då är det dom lättare produkterna som gäller.
Denna konstiga uppfattning utsätter ju miljontals djur för onödigt lidande.
Vi har ju klart olika åsikter om mjölk och djurhållning.
Jag vill bara få fram en mekanism på vad/hur mjölk går in och påverkar våra skelettben.
Mina egna tankar kring benskörheten är brist på motion. Vi unga rör oss för lite och sedan ger vi våra äldre inga möjligheter till motion heller. :(
Me wants it! Tyvärr finns inte Arla här nere i Skaune.
Om det är du på bilden (eller den påminner om dig) och läser lite vad som skrivits ovan kanske du förstår att du inte tillhör målgruppen?
Lizard
Nej det är inte jag på bilden (skådespelaren Kim bodnia)
och påminner inte det minsta om honom heller. :D
Hur funkar bildandet/återbildandet av benmassa? Är det precis som med muskler att rätt näring i kombination med träning gör en starkare?
Precis som Ulf A Big skriver så finns det ett säkerställt samband mellan kön, ålder och aktivitetsnivå för bildandet av benmassa. Inne i varje ben flyter blod i tunna kärl tillsammans med nerver. Under påverkan (träning t ex) så signalerar nervsystemtet aktivitetsgraden till ditt endokrina system som styr över näringsämnen till benet för att stärka det. Genom att vistas i rymden upphör all sådan signalaktivitet pga tyngdlöshet och du får ingen signal om nybildande av skelettmassa. När astro/kosmonauten kommer hem igen så har han ett mycket försvagat skelett. Just denna potential har gett fåglarna möjlighet att flyga eftersom deras ben är tunna och ihåliga idag men var täta och massiva när de var dinosaurier. För att benet ska kunna förtätas krävs det byggmaterial och det är där som kalcium kommer in. I takt med att du blir äldre så rör du dig vanligtvis alltmindre samtidigt som du tappar aptit.
I skenet av det jag skrivit kan jag mycket väl förstå att en kalciumberikad mjölk har en plats i kylen hos en person som svårligen dricker mer än en liter i veckan.
Lizard
Det finns läskiga kalktabletter med mintsmak om du är benskör.
Annars finns det ju alltid ost. :eating:
Det finns läskiga kalktabletter med mintsmak om du är benskör.
Annars finns det ju alltid ost. :eating:Haha! Ost är ju LÄTT det mest lockande valet. Jag har faktiskt gjort en magnetröntgen och fått veta att jag har högre bentäthet än normalt förrutom i ryggen, där det tyvärr är sämre.
*tar en ostmacka*
Att vi behöver kalcium är det väl ingen som tvivlar på.
Men att det skulle vara nödvändigt att dricka mjölk för
en person som äter en blandad kost med tex fil, ost och
grönsaker tvivlar jag starkt på.
Genom att vistas i rymden upphör all sådan signalaktivitet pga tyngdlöshet och du får ingen signal om nybildande av skelettmassa. När astro/kosmonauten kommer hem igen så har han ett mycket försvagat skelett.
Det du skriver är stämmer ju, men det intressanta är skallbenet förstärks hos astronauter. Det är inte att för att de lättare dänger in i saker med huvudet i rymden, utan för att blodgenomströmningen/trycket ökar i huvudpartiet. Tror man.
King Grub
2006-02-04, 11:29
Mjölkprodukter är överhuvudtaget inget krav för att tillfredsställa kalciumbehovet.
Kom på en till sak föreläsaren från KI sa:
Att ytterligare tillförsel av kalcium för astronatuer inte hade nån effekt mot benskörhet, för det var inte brist på kalcium (de hade tom högre halt kalcium i blodet än vad som var normalt pga att det frigjordes från just skelettet), utan brist på belastning(eventuellt mindre blodgenomströmning) som ordsakade DERAS benskörhet.
Jag vill bara få fram en mekanism på vad/hur mjölk går in och påverkar våra skelettben.
Mina egna tankar kring benskörheten är brist på motion. Vi unga rör oss för lite och sedan ger vi våra äldre inga möjligheter till motion heller. :(
Precis, men jag tror ändå folk i största allmänhet tror som jag sa förut. Hela reklemen handlar ju om hur viktigt det är med kalcium för att förhindra benskörhet (speciellt hos kvinnor).
Dom utnyttjar en gammal seglivad myt.
King Grub
2006-02-04, 12:07
Mjölkintag i barn/ungdom verkar inte lägga grunden för skeletthälsa i vuxen ålder heller.
"In clinical, longitudinal, retrospective, and cross-sectional studies, neither increased consumption of dairy products, specifically, nor total dietary calcium consumption has shown even a modestly consistent benefit for child or young adult bone health.
Scant evidence supports nutrition guidelines focused specifically on increasing milk or other dairy product intake for promoting child and adolescent bone mineralization."
Pediatrics. 2005 Mar;115(3):736-43.
Precis, men jag tror ändå folk i största allmänhet tror som jag sa förut. Hela reklemen handlar ju om hur viktigt det är med kalcium för att förhindra benskörhet (speciellt hos kvinnor).
Dom utnyttjar en gammal seglivad myt.
Nej, såklart. Det hela förhåller sig på så vis att världens mest mjölkkonsumerande region (Skandinavien) genomlever en regression, dvs vi dricker allt minder mjölk och det är därför du ser så många varianter på just mjölk i kyldisken (Youghurtar, filer, såser, krämer etc. t ex). Det här är ju inget annat en produktutveckling mot en specifik målgrupp, precis som du ser hur alla biltillverkare har en SUV i programmet idag. Det faktiska behovet av en SUV är ju minimalt och inte koncentrerat till storstadsregioner i i-land utan snarare det motsatta; landsbygd i u-land. Behovet av mjölk minskar således men produktionskapaciteten kvarstår och då måste företaget möta det hela med någon form av nytt användningsområde. Voilá - kalciumberikad mjölk.
Lizard
Precis som Ulf A Big skriver så finns det ett säkerställt samband mellan kön, ålder och aktivitetsnivå för bildandet av benmassa. Inne i varje ben flyter blod i tunna kärl tillsammans med nerver. Under påverkan (träning t ex) så signalerar nervsystemtet aktivitetsgraden till ditt endokrina system som styr över näringsämnen till benet för att stärka det. Genom att vistas i rymden upphör all sådan signalaktivitet pga tyngdlöshet och du får ingen signal om nybildande av skelettmassa. När astro/kosmonauten kommer hem igen så har han ett mycket försvagat skelett. Just denna potential har gett fåglarna möjlighet att flyga eftersom deras ben är tunna och ihåliga idag men var täta och massiva när de var dinosaurier. För att benet ska kunna förtätas krävs det byggmaterial och det är där som kalcium kommer in. I takt med att du blir äldre så rör du dig vanligtvis alltmindre samtidigt som du tappar aptit.
I skenet av det jag skrivit kan jag mycket väl förstå att en kalciumberikad mjölk har en plats i kylen hos en person som svårligen dricker mer än en liter i veckan.
Lizard
Tung träning och kalcium + D-vitamin är alltså en rätt bra försäkring till äldre dagar(och helst skall man väl träna så länge man har hälsan i behåll).
Finns det inte även andra ämnen som är viktiga för skelettet? Jag har sett påståenden om att bara kalcium exempelvis gör benet väldigt hårt med skört.
Callister
2006-02-04, 17:21
Fysisk aktivitet, undvika rökning, kalcium, D-vitamin är det enda tror jag. Apoteket tycker dock att "vara ute i friska luften" är bra mot benskörhet. ;)
Nej, såklart. Det hela förhåller sig på så vis att världens mest mjölkkonsumerande region (Skandinavien) genomlever en regression, dvs vi dricker allt minder mjölk och det är därför du ser så många varianter på just mjölk i kyldisken (Youghurtar, filer, såser, krämer etc. t ex). Det här är ju inget annat en produktutveckling mot en specifik målgrupp, precis som du ser hur alla biltillverkare har en SUV i programmet idag. Det faktiska behovet av en SUV är ju minimalt och inte koncentrerat till storstadsregioner i i-land utan snarare det motsatta; landsbygd i u-land. Behovet av mjölk minskar således men produktionskapaciteten kvarstår och då måste företaget möta det hela med någon form av nytt användningsområde. Voilá - kalciumberikad mjölk.
Lizard
Huvudet på spiken :thumbup:
Mejeriet i Skaune har sin egen variant:
http://www.skanemejerier.se/produkter/produktkatalog/sokresultat/ProduktVisning/artsida.asp?MnuPunkt=19&artnr=63001
Smakar inte exat som vanlig mjölk eftersom den är UHT-behandlad men skillnaden är inte enorm.
/V.
Mejeriet i Skaune har sin egen variant:
http://www.skanemejerier.se/produkter/produktkatalog/sokresultat/ProduktVisning/artsida.asp?MnuPunkt=19&artnr=63001
Smakar inte exat som vanlig mjölk eftersom den är UHT-behandlad men skillnaden är inte enorm.
/V.Måste de designa den så kärringaktigt? *grr27* Jag vill ju köpa känslan av lyx, inte känna mig som en medelålders kvinna som dricker sin PrimaVi Mjölkdryck och bläddrar i Tara "Succétidningen för dig som fyllt 40".
...inte känna mig som en medelålders kvinna som dricker sin PrimaVi Mjölkdryck och bläddrar i Tara "Succétidningen för dig som fyllt 40".
Ja, det är inte kul när verkligheten tränger sig på. *flyr fältet*
Anser att D-vitaminets roll inte ska förglömmas i en diskussion kring osteoporos. En anledning som kan bidra till den stora frekventen hos det svenska folket kan vara brist på solljus. D-vitamin bildas i huden vid solljus och som alla vet är det ganska mörkt i vårt vackra land vissa delar av året...
Ja, det är inte kul när verkligheten tränger sig på. *flyr fältet* *grr27*
Apoteket tycker dock att "vara ute i friska luften" är bra mot benskörhet. ;)
Att dom tycker det är för att D-vitamin bildas i kroppen när vi utsätter oss för solljus...15-30 min per dag ska tydligen räcka för att minska risken avsevärt. Och sen är det aldrig fel att röra lite på sig... :thumbup:
Måste de designa den så kärringaktigt? *grr27* Jag vill ju köpa känslan av lyx, inte känna mig som en medelålders kvinna som dricker sin PrimaVi Mjölkdryck och bläddrar i Tara "Succétidningen för dig som fyllt 40".
:laugh:
Måste de designa den så kärringaktigt? *grr27* Jag vill ju köpa känslan av lyx, inte känna mig som en medelålders kvinna som dricker sin PrimaVi Mjölkdryck och bläddrar i Tara "Succétidningen för dig som fyllt 40".
Trots att du har ett utseende som passar till poster girl för oskummad mjölk så tillhör du inte heller målgruppen Nina.
Du beskrev den rätt bra i din text.
Lizard
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=521856&previousRenderType=6
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.