handdator

Visa fullständig version : T-nation


TaNK
2006-02-02, 18:45
Nån som har läst Chad Waterbury:s "Bodybuilding's Next Frontier"??
och har några kommentarer? Min fundering är, pallar man verkligen det där? Hinner man vänja sig vid den höga volymen??

Hur pass "tränad" bör man va för att ge sig på de där?, är sugen på att ge det ett försök i sommar efter deffen... :hbang:

z_bumbi
2006-02-02, 18:59
Hur tränad? Elit inom tyngdlyfting ungefär, om ens då.

Allan
2006-02-02, 19:02
Hur tränad? Elit inom tyngdlyfting ungefär, om ens då.


Bra där. Man ska ha ett gäng år bakom sig först.

allan

TaNK
2006-02-02, 19:06
hade det lite på känn

Wennerberg
2006-02-02, 19:06
Kan du inte sual in en länk som förklarar vad detta är då inte alla är så jävla bildade.



Jag är fet

TaNK
2006-02-02, 19:08
vet inte om jag får länka dit då det är en webshop också?? ;)

om du går in på hemsidan så finns artikeln att klicka på på första sidan, lite kort så är det ett högvolyms program som man i slutet på tränar alla muskler 8 pass i veckan

z_bumbi
2006-02-02, 19:11
Varför envisas så många som vill ha ett varierat program med att köra smal eller bred fotställning i böjen varannan gång? Belastningen blir nästan exakt den samma och enda skillnaden är att 90% av alla som tränar i ena fallet inte kan utföra en bra böj då få människor kan variera så friskt utan problem.

Edit Nu blev jag nästan arg över hur dåligt upplagt hela programet var, varför försöka maxa hela kroppen samtidigt om man nu ska köra så hög volym?

AHHHHH

TaNK
2006-02-02, 19:20
helkropps-pass 3-4 ggr i veckan med varierande belasnings parametrar kanske är en bättre väg att gå?? ;)

z_bumbi
2006-02-02, 19:38
Det är en webshop.

jwzrd
2006-02-02, 19:40
helkropps-pass 3-4 ggr i veckan med varierande belasnings parametrar kanske är en bättre väg att gå?? ;)

Det är en väldigt hård väg att gå om du samtidigt vill träna på tunga vikter för att öka i styrka och volym.

TaNK
2006-02-02, 19:43
Det är en väldigt hård väg att gå om du samtidigt vill träna på tunga vikter för att öka i styrka och volym.

så du sågar det här med "helkropps-tanken"??
Hur tänker du då? *popcorn*

jwzrd
2006-02-02, 19:49
så du sågar det här med "helkropps-tanken"??
Hur tänker du då? *popcorn*

Jag sågar absolut inte helkroppstanken, det jag säger är exakt det jag sa i förra inlägget. Om ditt mål är att öka i styrka och volym så blir det mycket hårt att göra det om du ska träna 3-4 gånger i veckan. Det kräver oerhört mycket av din kropp och bara det att du frågar om det tyder på att det inte är något för dig.

För någon som inte har volym och styrka som högsta mål är det däremot ett finfint alternativ.

aliquis
2006-02-02, 19:56
Många av artiklarna saknar ju länkar till produkter dock, synd att de skall ha med dem i någon av artiklarna. Vill ju inte kopiera textinnehållet heller.

aliquis
2006-02-02, 19:56
Jag har provat massor av chads program, det brukar kännas lite väl lätt i början och så blir man sliten efter ett tag ;)

aliquis
2006-02-02, 19:58
Jag sågar absolut inte helkroppstanken, det jag säger är exakt det jag sa i förra inlägget. Om ditt mål är att öka i styrka och volym så blir det mycket hårt att göra det om du ska träna 3-4 gånger i veckan. Det kräver oerhört mycket av din kropp och bara det att du frågar om det tyder på att det inte är något för dig.

För någon som inte har volym och styrka som högsta mål är det däremot ett finfint alternativ.Tanken med det är väl just att det skall ge mer volym snabbare?

Man får ju dock hålla sig en bit under maxvikterna, och det är ju där man oftast klantar till det. Jag vet inte hur jag ska träna, jag vill köra böj o mark ofta och tungt men det ju inte så bra ;/

TaNK
2006-02-02, 20:01
Jag sågar absolut inte helkroppstanken, det jag säger är exakt det jag sa i förra inlägget. Om ditt mål är att öka i styrka och volym så blir det mycket hårt att göra det om du ska träna 3-4 gånger i veckan. Det kräver oerhört mycket av din kropp och bara det att du frågar om det tyder på att det inte är något för dig.

För någon som inte har volym och styrka som högsta mål är det däremot ett finfint alternativ.

om man inte satsar på styrka och volym, då borde man rimligtvis satsa på uthållighet? förstår jag dig rätt då?
att om man har uthållighet som mål så är helkropps-ideén rätt spår?

jwzrd
2006-02-02, 20:03
om man inte satsar på styrka och volym, då borde man rimligtvis satsa på uthållighet? förstår jag dig rätt då?
att om man har uthållighet som mål så är helkropps-ideén rätt spår?

Det finns fler alternativ än dom tre. En tyngdlyftare satsar på explosivitet och teknik (förutom styrka). Olga på 65 år vill bara må bra. Någon annan vill träna så för att han eller hon helt enkelt gillar att göra det på det viset. När jag säger att man "satsar på styrka" så tränar man på det sätt som optimerar och förbättrar styrkan bäst och samma sätt med volym.

jwzrd
2006-02-02, 20:04
Tanken med det är väl just att det skall ge mer volym snabbare?

Man får ju dock hålla sig en bit under maxvikterna, och det är ju där man oftast klantar till det. Jag vet inte hur jag ska träna, jag vill köra böj o mark ofta och tungt men det ju inte så bra ;/

Jag vet vad tanken är. Det är genomförandet och realteten som inte riktigt ser ut som tanken.

Slartibartfast
2006-02-03, 16:24
jwzrd, har du kört helkroppspass under någon längre tid?

pragmatist
2006-02-03, 23:09
Jag tror aldrig någon försökt sälja helkroppspass som optimala ur styrkeökningssynvinkel (även om de naturligtvis ger styrkeökningar också), däremot har de fördelar ur volymökningssynvinkel för folk som inte har tid/ork att springa till gymmet mer än tre dagar i veckan.

Waterburys grejor på T-nation är så vitt jag förstår inriktade på hypertrofi och inget annat.

z_bumbi
2006-02-04, 08:35
Waterburys grejor på T-nation är så vitt jag förstår inriktade på hypertrofi och inget annat.

5x3 är iofs ett väldigt vanligt program för styrkeökning fast skribentens har fått för sig att kroppen tål dubbelt så många set som de flesta som tränar för styrka brukar använda sig av, med högre frekvens.

pragmatist
2006-02-04, 11:20
Jo, han bedriver väl något av ett korståg mot lågfrekvent träning och rädsla för överträning. :D I princip tror jag han har rätt, men sen gäller det ju att hitta något man kan leva med i längden. Han har ju en del program som är betydligt mindre extrema och tidskrävande också, och tanken är väl att man ska varva dem.

aliquis
2006-02-04, 11:32
Jo, han bedriver väl något av ett korståg mot lågfrekvent träning och rädsla för överträning. :D I princip tror jag han har rätt, men sen gäller det ju att hitta något man kan leva med i längden. Han har ju en del program som är betydligt mindre extrema och tidskrävande också, och tanken är väl att man ska varva dem.om du köper alla produkter de har så är det ju såklart inga problem *screwy* *rolleyes*

z_bumbi
2006-02-04, 18:07
I princip tror jag han har rätt,

Det tror inte jag, jag tror någon som försöker följa hans program till punkt och pricka kommer att gå in i väggen och det ganska snabbt.

Det går att bygga upp arbetsförmågan men det är väldigt få som har en kropp som pallar med 10 3:or i rad särskilt om man ska köra så frekvent. 3:or är även om man inte ska köra till failre väldigt tung träning. Tung träning på både mark och böj med den volymen/pass är mycket om man kör ett pass i vecka, han vill att man ska köra oftare.

Det går att skriva högvolymsprogram som är betydligt mer genomarbetade och genomtänkta än vad han har gjort hittils om man nu vill få folk att tro på att överträning är så överdrivet.

Om du gillar T-mag så kolla in King och Polquin innan den den senare blev knäpp, dvs från de två första åren. Sen jämför du.
Polquin har, även om han gjort en del konstiga uttalanden om vilka han har tränat, faktiskt tränat en del bra idrottare genom åren.

pragmatist
2006-02-05, 11:27
Många av Waterburys program är ohållbara i långa loppet, det är helt sant. Men alla program som man faktiskt gör framsteg på, särskilt för erfarna tränande, är ju krävande. Man måste helt enkelt överanstränga sig lite för att det ska hända något, s.k. "overreach". Alla effektiva program leder därför potentiellt till överträning om man överdriver dem och håller på för länge. Tricket är att balansera det hela och inte undvika överträning så till den milda grad att man också undviker "overreach". Att ett program är ohållbart i det långa loppet är inget skäl att inte utnyttja det på kort sikt.

För övrigt har jag testat 10x3 ganska utförligt och det är inte alls så krävande som man kanske kan tro. Tvärtom kände jag mig ganska pigg efteråt, även om jag körde 10x3 för två muskelgrupper (typ bänk och skivstångsrodd) samma pass. Och jag har verkligen högst alldaglig återhämtningsförmåga. Däremot började det kännas i lederna efter ~6 veckor så då kändes det rimligt att runda av.

Don_Kocke
2006-02-05, 15:19
Många av Waterburys program är ohållbara i långa loppet, det är helt sant. Men alla program som man faktiskt gör framsteg på, särskilt för erfarna tränande, är ju krävande. Man måste helt enkelt överanstränga sig lite för att det ska hända något, s.k. "overreach". Alla effektiva program leder därför potentiellt till överträning om man överdriver dem och håller på för länge. Tricket är att balansera det hela och inte undvika överträning så till den milda grad att man också undviker "overreach". Att ett program är ohållbart i det långa loppet är inget skäl att inte utnyttja det på kort sikt.

För övrigt har jag testat 10x3 ganska utförligt och det är inte alls så krävande som man kanske kan tro. Tvärtom kände jag mig ganska pigg efteråt, även om jag körde 10x3 för två muskelgrupper (typ bänk och skivstångsrodd) samma pass. Och jag har verkligen högst alldaglig återhämtningsförmåga. Däremot började det kännas i lederna efter ~6 veckor så då kändes det rimligt att runda av.

Gjorde du några framsteg då?

Timme
2006-02-05, 15:42
Gjorde du några framsteg då?

Det tror jag att han gjorde. Jag gör det iallafall :)

Don_Kocke
2006-02-05, 15:45
Det tror jag att han gjorde. Jag gör det iallafall :)

okej hur stora då ungefär ?

z_bumbi
2006-02-07, 09:04
Det tror inte jag, jag tror någon som försöker följa hans program till punkt och pricka kommer att gå in i väggen och det ganska snabbt.

Det går att bygga upp arbetsförmågan men det är väldigt få som har en kropp som pallar med 10 3:or i rad särskilt om man ska köra så frekvent. 3:or är även om man inte ska köra till failre väldigt tung träning. Tung träning på både mark och böj med den volymen/pass är mycket om man kör ett pass i vecka, han vill att man ska köra oftare.

För övrigt har jag testat 10x3 ganska utförligt och det är inte alls så krävande som man kanske kan tro. Tvärtom kände jag mig ganska pigg efteråt, även om jag körde 10x3 för två muskelgrupper (typ bänk och skivstångsrodd) samma pass. Och jag har verkligen högst alldaglig återhämtningsförmåga. Däremot började det kännas i lederna efter ~6 veckor så då kändes det rimligt att runda av.

Att känna av det i lederna om du bara kör två muskelgrupper medan han vill att man kör hela kroppen kanske säger en del om hur tungt det är?

Det är inte bara musklerna som ska kunna återhämta sig.

pragmatist
2006-02-07, 11:31
Jag tror aldrig han menade att man ska köra hela kroppen 10x3 jämnt och ständigt. I artikeln som just handlar om 10x3 säger han att man ska använda det för "lagging bodyparts at least once per week" och att det andra passet i veckan ska se helt annorlunda ut, t.ex. 3x10. I ett annat program ska man dock köra igenom hela kroppen med 10x3 en gång i veckan, men de andra passen i veckan ser helt annorlunda ut (3x12, 4x6), och programmet varar inte längre än fyra veckor.

jwzrd
2006-02-07, 11:36
jwzrd, har du kört helkroppspass under någon längre tid?

Jag orkar knappt köra halvkroppspass ens när jag börjar närma mig mina toppnivåer. Du har kanske bättre gener än jag eller är hårdare. Men jag pallar varken mentalt eller fysiskt att träna med givande intensitet med en sådan volym. Jag har testat flera gånger och det slutar med inflammation och depression. Om jag är helt ledig från jobbet så klarar jag det precis på vippen dock (halvkroppspass så att jag tränar igenom hela kroppen två varv i veckan). Tre varv...

Är det inte du som säger att du inte ökat i något förutom bänk på ett år?

Slartibartfast
2006-02-07, 15:35
Jag orkar knappt köra halvkroppspass ens när jag börjar närma mig mina toppnivåer. Du har kanske bättre gener än jag eller är hårdare. Men jag pallar varken mentalt eller fysiskt att träna med givande intensitet med en sådan volym. Jag har testat flera gånger och det slutar med inflammation och depression. Om jag är helt ledig från jobbet så klarar jag det precis på vippen dock (halvkroppspass så att jag tränar igenom hela kroppen två varv i veckan). Tre varv...


HAH! Jag är knappast hårdare än nån. Och gener ska vi inte tala om. Jag tror att du skulle säga att mina pass är ganska slappa, men jag är alltid blek, spyfärdig och svart under ögonen när jag är klar, så det är allt jag klarar av. :D Jag ryser vid tanken på en hel bendag. Mycket skonsammare för psyket att köra det på tre dagar.


Är det inte du som säger att du inte ökat i något förutom bänk på ett år?

Ja, det stämmer. Jag har i och för sig ökat ca 35 kilo i benpress på fyra månader, men det går så upp och ner. Ett steg framåt, ett steg framåt, ett tillbaka, ett steg framåt, två tillbaka...

Curl har faktiskt också gått framåt. Och tricepsövningarna.

I böj har jag ökat kanske ett kilo per träningsår. :D

Don_Kocke
2006-02-07, 16:05
Jag tror aldrig han menade att man ska köra hela kroppen 10x3 jämnt och ständigt. I artikeln som just handlar om 10x3 säger han att man ska använda det för "lagging bodyparts at least once per week" och att det andra passet i veckan ska se helt annorlunda ut, t.ex. 3x10. I ett annat program ska man dock köra igenom hela kroppen med 10x3 en gång i veckan, men de andra passen i veckan ser helt annorlunda ut (3x12, 4x6), och programmet varar inte längre än fyra veckor.


Vad ska man göra efter dom 4 veckorna gå över till någon slags "crusin" i någon vecka eller byta programm helt och hållet?..har skaparen av "10 x 3" skrivit något ang det?