handdator

Visa fullständig version : Överskott på träningsdagar


Cykelmannen
2006-02-02, 18:20
Som så många andra försöker jag gå ner i vikt och fett samtidigt som jag samtidigt vill bygga muskler så gott det går. Min senaste plan för min fortsatta träningsstrategi är följande:

* Ligga på LITET överskott i energi de dagar då jag styrketränar (4 dagar i veckan).

* Ligga på STORT underskott de dagar då jag inte styrketränar. Istället förbränningstränar jag (3 dagar i veckan).

Har redan bra kondition och har potential att ligga på ca 3000 kcal i underskott två dagar i veckan samt kanske 1500 kcal i underskott, en dag i veckan. Detta genom att äta runt 3000 kcal. Så någon kost på enbart sallad och vatten är det inte fråga om.

Om jag ligger på ca 250 kcal i överskott de 4 dagar då jag styrketrängar och ligger på sammanlagt 7500 kcal i underskott de dagar då jag inte styrketränar så kommer jag ligga på underskott med 6500 kcal i veckan, en takt som jag trivs med.


Slutkommentar: Med min strategi borde jag kunna bygga muskler eftersom jag ligger på överskott de dagar jag tränar OCH ändå sjunka betydligt i vikt och fett.

Kommentarer?

userfriendly
2006-02-02, 18:53
bättre att hålla ett jämt underskott (tycker jag)

Cykelmannen
2006-02-02, 19:00
Jaha? Och varför skulle det vara bättre, då blir det ju svårt att öka i muskelmassa. Kommentera min strategi istället :-P

Ascent
2006-02-02, 19:07
För att din tankegång skall hålla så skall kroppen fungera på så vis att den enbart bygger muskelmassa de dagar du tränar. Mig veterligen så arbetar kroppen med att bygga och snickra på musklerna under längre tid än så efter ett träningspass, alltså exempelvis dagen efter, då du istället äter ett ordentligt underskott. Vet inte om det är så passande att träna dagen efter ett underskott på 3000kcal heller.

Min slutsats: Gör som userfriendly påstår, så gör iaf jag. Men vill du testa, så kör för all del på ditt upplägg, bara du rapporterar om resultaten efteråt. =)

blekfet2
2006-02-02, 19:07
gosse, det är inte vad du äter under en dag som avgör om du kommer bygga muskler eller minska i fett, utan vad du äter under en lite längre period.



det där upplägget kommer nog inte att vara så tillfredställande nä.


välj antingen att minska fett först, för att sedan lägga dig på ett lågt kcal+ för att bygga muskler.

Inte många som har lyckats tajma kosten 100% rätt för att kunna göra båda delarna samtidigt.

oksiv1
2006-02-02, 19:22
Kommer det inte bli jävligt jobbigt att ge magsäcken olika signaler varje dag.
Du borde bli förbannat hungrig de gånger du ligger på rejält underskott, eller?

userfriendly
2006-02-02, 19:38
men om du ligger jättemkt minus en dag så ere ju inte precis som om att kroppen bara tar från fett. Dessutom bygger du inte muskler på diet

Piranha
2006-02-02, 20:23
Jag är också lite skeptisk till att droppa kalorimängden på vilodagarna, även om du håller diet så är vilodagen till för att återhämta sig, jag brukade dessutom ha högre proteinintag på vilodagarna av jusst den anledningen.

Cykelmannen
2006-02-02, 22:10
Det är ju lite synd att åsikterna om min strategi är negativa då den skulle passa perfekt in i mitt schema med Max-OT cardio. Jag får väl se vad jag hittar på. En sak är dock säker, viktnedgången går före musklerna. Mina 75 kg på 180 cm är fulla med fett :p

grisbil3n
2006-02-03, 00:03
Det är ju lite synd att åsikterna om min strategi är negativa då den skulle passa perfekt in i mitt schema med Max-OT cardio. Jag får väl se vad jag hittar på. En sak är dock säker, viktnedgången går före musklerna. Mina 75 kg på 180 cm är fulla med fett :p

AST försöker ju få folk att tro att du genom att göra cardio i 16 minuter kan ligger på överskott och gå ner i fettvikt ändå. Eller har du genomskådat det?

Ola Wallengren
2006-02-03, 08:50
3000kcal i underskott på en dag är väldigt mycket. Skall du ligga på en energiförbrukning på 6000kcal/dag?, vad sysslar du med den dagen?
Aktiviteten måste vara väldigt hög hela dagen och det innebär säkert att musklerna kommer förbränna en hel del kolhydrat, och finns inte det tillgängligt så kan det gå åt en hel del protein, och då tar det inte lång tid innan muskelmassan ryker.

Jag tror helt enkelt att 3000kcal är ett för stort underskott, allt kommer nog inte komma från fett och du kommer att må riktigt dåligt.

Av egen erfarenhet så tycker jag inte det blir någon större skillnad i minskning i fett om man ligger på 1500 eller 2000 i underskott, men å andra sidan brukar jag inte göra av med 6000kcal/dag.

Sedan tror jag det blir näst intill omöjligt att ligga precis 250kcal + på träningsdagar, då är du väldigt duktig på att beräkna energiintag och utgifter.

Piranha
2006-02-03, 09:41
3000kcal i underskott på en dag är väldigt mycket. Skall du ligga på en energiförbrukning på 6000kcal/dag?, vad sysslar du med den dagen?
Aktiviteten måste vara väldigt hög hela dagen och det innebär säkert att musklerna kommer förbränna en hel del kolhydrat, och finns inte det tillgängligt så kan det gå åt en hel del protein, och då tar det inte lång tid innan muskelmassan ryker.

Jag tror helt enkelt att 3000kcal är ett för stort underskott, allt kommer nog inte komma från fett och du kommer att må riktigt dåligt.

Av egen erfarenhet så tycker jag inte det blir någon större skillnad i minskning i fett om man ligger på 1500 eller 2000 i underskott, men å andra sidan brukar jag inte göra av med 6000kcal/dag.

Sedan tror jag det blir näst intill omöjligt att ligga precis 250kcal + på träningsdagar, då är du väldigt duktig på att beräkna energiintag och utgifter.


En vild gissning är att han är cycklist.

mini
2006-02-03, 10:17
En vild gissning är också att du kommer se ut som nyss utsläppt från arbetslägret om du går ner massor från dina 75 kg på 180 cm.

Cykelmannen
2006-02-03, 10:38
AST försöker ju få folk att tro att du genom att göra cardio i 16 minuter kan ligger på överskott och gå ner i fettvikt ändå. Eller har du genomskådat det?


Vem är AST? Nej, jag måste ha missat det men jag tror inte på det i vilket fall. Tänkte köra Max-OT cardio på mina underskottsdagar alltså.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Att bli av med 6000 kcal på en dag är inge svårt för mig, bara att ta en träningsrunda på 220 km med cykeln samt lite nervarvning samt någon lågintensiv aktivitet vid behov :p

Många cyklister har ett bra mycket lägre BMI än jag och ser inte ut som de kommer direkt från arbetsläger. Dessutom skyr många att träna överkroppen...vilket inte jag gör, så det borde inte vara några problem ;D

Ola Wallengren
2006-02-03, 11:46
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Att bli av med 6000 kcal på en dag är inge svårt för mig, bara att ta en träningsrunda på 220 km med cykeln samt lite nervarvning samt någon lågintensiv aktivitet vid behov :p



Ja, i så fall, det kan nog stämma rätt bra, men det blir ändå väldigt tufft.

Du får väl pröva ett par dagar för ett se hur det känns...

Cerberus
2006-02-03, 12:25
Skynda långsamt brukar man säga, vad det nu egentligen ska betyda :P

Jag har försökt att gå ner i vikt men har haft lite väl bråttom...mår riktigt dåligt i skrivandes stund *spy*