Visa fullständig version : Chokladdryck.
delta_mats
2006-02-02, 16:49
Är det dåligt att dricka choklad morgon och kväll gjord på 1 liter lättmjölk, 2 1/2 tesked kakao och 6 teskedar socker. Jag dricker nämligen jämt det till frukost och till kvällsmål. Tillsammans med fullkornsbröd.
Ur muskelbyggningssynpunkt alltså.
sockret och kakaon är ju inge bra, men jag vet ju inte heller hur 'optimal' du vill vara när de gäller kosten.
delta_mats
2006-02-02, 16:55
Frågan är om dom relativt små mängderna av sockret och kakaon är så dåligt egentligen. Är det jag vill veta.
6 teskedar socker är rätt så mycket. Det är väl som läsk.
King Grub
2006-02-02, 16:59
Socker är alltid värdelöst, men om det har någon negativ inverkan beror på om det tar energiplats från annat.
Kakao är fullt av antioxidanter.
delta_mats
2006-02-02, 17:01
Socker är alltid värdelöst, men om det har någon negativ inverkan beror på om det tar energiplats från annat.
Kakao är fullt av antioxidanter.
Tar energiplats från något annat? Utveckla gärna...
Kako är nyttigt.
Socker är helt värdelöst ja men är det farligt? Jag brukar dricka nyponsoppa eller chokladryck till mellanmål. Känns dumt att dricka socker varje dag men jag diggar c-vitaminet.
Herkulez
2006-02-02, 17:06
satsar du på att bygga massa så säger jag bara kör på, dricker ofta sånt när jag inte dietar, orka vara optimal.
delta_mats
2006-02-02, 17:07
satsar du på att bygga massa så säger jag bara kör på, dricker ofta sånt när jag inte dietar, orka vara optimal.
Tänker lite så också. Övriga kosten är ju ändå bra, inge färdigmat eller halvfabrikat. Så kanske Chokken funkar ändå.
Ja om du t.e.x kunde tryckt in en proteindrink istället för den där chokladen och hamnat på samma kcal den dagen.
delta_mats
2006-02-02, 17:23
Ja om du t.e.x kunde tryckt in en proteindrink istället för den där chokladen och hamnat på samma kcal den dagen.
Nja så vet jag inte om han menade. Klart jag skulle kunna dricka en proteindrink istället och ta en extra macka eller något. Men chokladen är godare :)
Nja så vet jag inte om han menade. Klart jag skulle kunna dricka en proteindrink istället och ta en extra macka eller något. Men chokladen är godare :)
Ja, den är godare. Men med en proteindrink kommer du längre i livet. :P
keffat_liv
2006-02-02, 17:26
jo det var så han menade. Har du som mål att ligga på 3000kcal per dag men lägger dig på 3100 om du nu tar den chokladdrycken så är det något annat som måste plockas bort, eller hur? Och eftersom sockert är värdelöst så är det förmodligen något bra som måste plockas bort.
King Grub
2006-02-02, 17:27
Jag vet inte vad jag skall utveckla; jag menade ordagrant det jag skrev. Om sockret tar energiplats från näringsrika livsmedel som ger annat än tom energi.
Uppenbarligen var det så han menade?
Alltså, om du väljer sockret istället för t ex apelsinjuice så är det illa.
Om du tar sockret utöver vad du annars äter, har det ingen större betydelse
kalle_balle
2006-02-02, 21:38
värm en proteindrink (chokladsmak) i micron bara, smakar precis som varmchoklad. dock förstör man 20-30 % av proteinet har jag för mig...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.