handdator

Visa fullständig version : T-Bar row


Markus H
2006-02-02, 16:47
Körde denna övning för första gången igår, och det käänns verkligen som att det är en övning jag kommer fortsätta med.

Kör ni den ? alltid ? Ibland ? sällan?

delta_mats
2006-02-02, 16:52
Finns ingen på det gym jag tränar annars hade jag provat.

Fartman
2006-02-02, 16:56
Ibland bara, kommer inte riktigt överens med den..

Tigerkotten
2006-02-02, 17:14
saknas på mitt gym :(

Gillar den annars

Clyde
2006-02-02, 17:52
Jorå det händer, får duktigt sträck i ryggen i bottenläget men jag gillar roddövningar med lite bredare grepp då jag kan kontrahera ryggen bättre då (Föra ihop skulderbladen och krama till) blir lite krångligt i t-baren, men en helt klart bra övning för ryggen är de iaf : )

biffsson
2006-02-02, 17:58
Finns ingen på det gym jag tränar annars hade jag provat.

Jag har för mig att man kan ta en vanlig stång och placera den i ett hörn på väggen. Man lägger på vikter bara på en sida (ej den i hörnet). Sedan tar man ett v-handtag och placerar det så nära vikterna som möjligt. Ställer sig med ansiktet vänt från väggen och sedan är det bara att köra.

Ska se om det finns i Övningsbanken.

biffsson
2006-02-02, 18:01
Det fanns ingen video på det. Men det ser likadant ut som denna.

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/LVCloseGripBentOverRow.html

Larsson
2006-02-02, 18:07
Prövade köra den för ett tag sen och den känns bra faktiskt.

bigtraps
2006-02-02, 18:19
En mycket bra ryggövning. Kör den i ryggpasset så ofta jag kan
Tyvärr brukar min korsrygg säga ifrån då och då
Eftersom jag tränar hemma så använder jag mej av min Eleikostång
Brukar använda både smalt och lite bredare grepp :thumbup:

Mass-Tech
2006-02-02, 19:34
Brukar skiffta mellan att köra t-bar och vanlig skivstångsrodd, så jag alltid har en power rodd övning.

Jonny_88
2006-02-02, 20:48
Nej, kör skivstångsrodd.

Pepz
2006-02-02, 21:34
T-bar är underbart.. varierar dock med andra roddövningar

Lallle
2006-02-02, 21:52
Går i perioder. För tillfället hatar jag den.

Sonny
2006-02-02, 22:33
Love it!

delta_mats
2006-02-02, 22:37
Jag har för mig att man kan ta en vanlig stång och placera den i ett hörn på väggen. Man lägger på vikter bara på en sida (ej den i hörnet). Sedan tar man ett v-handtag och placerar det så nära vikterna som möjligt. Ställer sig med ansiktet vänt från väggen och sedan är det bara att köra.

Ska se om det finns i Övningsbanken.

Jo jag vet om den där varianten. Men jag ids inte ställa i ordning med sånt :)
Finns så mycket andra bra rodd som också fungerar.

Rock'nRoll
2006-02-02, 23:38
Jag har för mig att man kan ta en vanlig stång och placera den i ett hörn på väggen. Man lägger på vikter bara på en sida (ej den i hörnet). Sedan tar man ett v-handtag och placerar det så nära vikterna som möjligt. Ställer sig med ansiktet vänt från väggen och sedan är det bara att köra.

Ska se om det finns i Övningsbanken.

Vi har en t-bar på mitt gym men den där varianten är mycket skönare. Jag kör alltid både t-bar och stång rodd då jag kör rygg

Cerberus
2006-02-03, 03:54
Vi har en liknande t-bar row maskin, dock brukar jag bara lägga en stång på golvet med vikter på båda sidor varvid den del av stången som jag lyfter är mest skivor på. Blir precis som t-bar rows(tror jag).

z_bumbi
2006-02-03, 07:37
Vi har en liknande t-bar row maskin, dock brukar jag bara lägga en stång på golvet med vikter på båda sidor varvid den del av stången som jag lyfter är mest skivor på. Blir precis som t-bar rows(tror jag).

Japp. Det är smart att ha lite vikter på den sidan man inte lyfter också, det behövs inte många kilon men risken att den delen sticker iväg åt något håll minskar betydligt.

Snake
2006-02-03, 10:46
Jag har för mig att man kan ta en vanlig stång och placera den i ett hörn på väggen. Man lägger på vikter bara på en sida (ej den i hörnet). Sedan tar man ett v-handtag och placerar det så nära vikterna som möjligt. Ställer sig med ansiktet vänt från väggen och sedan är det bara att köra.

Ska se om det finns i Övningsbanken.

Vissa T-bars brukar ha en karbinhake (eller vanlig krok kanske dom kallas) fastmonterad så då kan man fästa ett V-handtag där, så den rörelsen borde bli ungefär likadan som om man gör som du förklarar, något stelare kanske i horisontalled dock.

jwzrd
2006-02-03, 10:48
Jag har gått och suktat efter lite t-rodd, men hur förankrar herrskapet stången?

HookersUnited
2006-02-03, 11:02
Jag har gått och suktat efter lite t-rodd, men hur förankrar herrskapet stången?
Ställ dig i skamvrån.

Bite
2006-02-03, 11:06
Jag har gått och suktat efter lite t-rodd, men hur förankrar herrskapet stången?
Kååålmanlösning:

Kör in stången i ett hörn, be nån (gärna en tjockis) placera en stadig fot på änden i hörnet, på med vikt på andra änden och kör med v-handtag.

Kanske funkar att lägga nån vikt ovanpå änden i hörnet också..

Nuthin but a peanut osv.

jwzrd
2006-02-03, 11:12
Ställ dig i skamvrån.

Kååålmanlösning:

Kör in stången i ett hörn, be nån (gärna en tjockis) placera en stadig fot på änden i hörnet, på med vikt på andra änden och kör med v-handtag.

Kanske funkar att lägga nån vikt ovanpå änden i hörnet också..

Nuthin but a peanut osv.

Jag tränar själv helst så jag har ingen jag kan placera så. Vem fan vill stå på tummlängds avstånd från min rolf när jag är i full färd med att köra t-stångsrodd sen?

Damien
2006-02-03, 11:23
Jag tränar själv helst så jag har ingen jag kan placera så. Vem fan vill stå på tummlängds avstånd från min rolf när jag är i full färd med att köra t-stångsrodd sen?

Du behöver inte placera någon persons fot i hörnet. Den håller sig kvar ändå.

Snake
2006-02-03, 11:27
Jag tränar själv helst så jag har ingen jag kan placera så. Vem fan vill stå på tummlängds avstånd från min rolf när jag är i full färd med att köra t-stångsrodd sen?

Mystic (?) verkar gilla utsikten iaf.

http://remus.oru.se/aliquis/kolo3/vlcsnap-3743512.png

z_bumbi
2006-02-03, 12:03
Vi har en liknande t-bar row maskin, dock brukar jag bara lägga en stång på golvet med vikter på båda sidor varvid den del av stången som jag lyfter är mest skivor på. Blir precis som t-bar rows(tror jag).

Jag har gått och suktat efter lite t-rodd, men hur förankrar herrskapet stången?

Så kanske? Använd en klov så sitter skivorna fast också.

Jman
2006-02-03, 12:12
T-bar row övningen är lätt att fuska i. Inte jag förstås ... Jag lutar mig framåt ganska långt och drar upp ordentligt. Fast ibland så har man lust att rycka lite i slutet. Sen tar man i så man blir alldeles röd i huvudet .... *flex*

jwzrd
2006-02-03, 12:14
Så kanske? Använd en klov så sitter skivorna fast också.

Jag menar andra änden av stången.

myggan
2006-02-03, 12:30
den på mitt gym är ganska kass så jag måste bygga en egen och det orkar man inte allt för ofta :)

z_bumbi
2006-02-03, 12:31
Jag menar andra änden av stången.

Det finns två ändar på en stång, den som du har bakom bao och den du har framför nyllet.
På den bakom bao så fäster du ett antal mindre viktskivor med en klov, på den framför nyllet kan du fästa en klov om du har lust även om det inte behövs. Pula in hela härlighten i ett hörn och testa balansen, känns det konstigt så lasta på mer vikt bakom bao.

Eller så ber du Jense göra ett fäste att stoppa in stången i och sen donerar du det till gymet. En bit järnrör som man fäster via ett "gångjärn" i en järnplata. Ett exempel.
Röd färg är viktskivor. (Paintskills rocks!)

HookersUnited
2006-02-03, 12:39
Jag tränar själv helst så jag har ingen jag kan placera så. Vem fan vill stå på tummlängds avstånd från min rolf när jag är i full färd med att köra t-stångsrodd sen?
Jag förstår inte vitsen med att ha någon bakom som kontrollerar djupet i mumindalen.

Krille 87
2006-02-04, 18:10
Saknar alternativet, Har testat den men får ingen kontakt !!

Cerberus
2006-02-05, 02:10
Det e ju bara att ha lite vikter på andra delen av stången så rullar den inte någonting. Skitlätt ju. Behövs ingen extra person för det.

Timme
2006-02-05, 02:58
Det e ju bara att ha lite vikter på andra delen av stången så rullar den inte någonting. Skitlätt ju. Behövs ingen extra person för det.

Jag tycker T-bar suger! Kör skivstångs rodd istället.

Nina L
2006-02-05, 07:40
Inget alternativ passade mig. Jag har kört T-bar tidigare, men det finns ingen på mitt gym nu.

Sheogorath
2006-02-05, 11:57
T-bar row övningen är lätt att fuska i. Inte jag förstås ... Jag lutar mig framåt ganska långt och drar upp ordentligt. Fast ibland så har man lust att rycka lite i slutet. Sen tar man i så man blir alldeles röd i huvudet .... *flex*

Jepp. För om man rycker litet i slutet av övningen så byggar man inte muskler. Kolla på Kålman ;)