handdator

Visa fullständig version : Kvargvatten vs proteinpulver


Cykelmannen
2006-02-02, 16:32
Med kvarg menar jag Milbonas lättkvarg som finns att köpa på Lidl.

Har upptäckt att det fungerar väldigt bra att blanda ut i vatten och sen dricka. Tar halva (500 g kvarg + ca 0,5 l vatten) drinken före träningen och andra halvan efter träningen.

Frågan är. Hur bra är det jämfört med att dricka en vanlig vassleproteindrink (proteinpulver + vatten)?

1. Är det någon skillnad i proteinets kvalite?
2. Vad i övrigt missar med med kvargvatten, snabba kolhydrater? Funkar det att äta några dextrosol till i så fall?

apa_ola
2006-02-02, 16:56
efter träningen kommer din drink att vara effektiv för proteinsyntesen, men inte innan..innan (precis innan alltså) behövs ett snabbt protein för att stimulera PS, ex: vassle..

Cykelmannen
2006-02-02, 17:12
Okej, då borde jag m.a.o ta vassleprotein som jag bara har lite av kvar hemma och dricka det innan träningen. Grejen är att kvargvatten är hundra gånger godare, och dessutom ganska mättande.

Men min andra fråga då. Fungerar dextrosol bra som kolhydrater? Eller kanske russin?

stenis
2006-02-02, 17:33
Men min andra fråga då. Fungerar dextrosol bra som kolhydrater? Eller kanske russin?

ja dextrosol funkar utmärkt som kolhydrat efter träning, det finns en typ av dextrosol, vid namn dextropur som går att köpa på ICA butik tex. Bra mycket billigare än dextrosol samt att du kan dosera bättre!

Cykelmannen
2006-02-02, 17:55
Okej, tack. Ska kolla om jag hittar dextropur. Oavsett om jag gör det, hur många dextrosol är lämpligt efter ett hårt träningspass tillsammans med kvargvatten? Jag tar bara 5 st i nuläget.. borde kanske ta fler, men å andra sidan så innehåller ju kvarg lite kolhydrater också även om de kanske inte är snabba.

stenis
2006-02-02, 18:01
Okej, tack. Ska kolla om jag hittar dextropur. Oavsett om jag gör det, hur många dextrosol är lämpligt efter ett hårt träningspass tillsammans med kvargvatten? Jag tar bara 5 st i nuläget.. borde kanske ta fler, men å andra sidan så innehåller ju kvarg lite kolhydrater också även om de kanske inte är snabba.

nu vet inte jag hur många gram kolhydrat det är i en dextrosoltablett men försök få i dig iaf 50g+ kolhydrat. Beror på din vikt oxo.

Dextropur är ju mycket bättre då det säljs i pulverform, i stora förpackningar, blir MYCKET mer kolhydrater för pengar..

Apos78
2006-02-02, 21:57
och för att ta det ett steg till så kanske maltodextrin kan passa....dextropur är fantastiskt sött och sliskigt. Och då menar jag inte fantastiskt som positivt *spy*

Cykelmannen
2006-02-02, 22:06
Bra, då kan det stilla mitt sockerbehov så jag inte råkar glida förbi affären på hemvägen från gymmet och köpa godis :p Har vart och köpt 400 g dextropur nu iaf. Imorgon blir det alltså:

Innan träningen: Vassleprotein

Direkt efter träningen: 250 g kvarg blandat med vatten + lämplig mängd dextropur

1 timme efter träningen: 250 g kvarg blandat med vatten + några mackor + någon frukt

2 timmar efter träningen: Riktig mat

stenis
2006-02-02, 23:09
fint dä.. du får prova få se om du tål dextropuren.. många, inkl mig, blir väldigt kassa i magen av dextropur, då är maltodextrin "lenare" för magen, samt att de är snäppet bättre än dextropur oxo.. men funkar dextropur för dig så kör på de, billigt o lätt o få tag på oxo!

Cykelmannen
2006-02-02, 23:15
Jag har ätit en hel del dextrosol innan och inte känt av några magproblem. Men det kanske inte är exakt samma sak. Hur som helst, tack för tipset om dextropul, det är skitgott ;D

Dessutom, BILLIGT är ett nyckelord för mig som student. Kvarg anser jag vara billigare än proteinpulver eftersom det även mättar.

roblin
2006-02-07, 21:00
Vad kostar Dextropul ungefär, och i hur stora förpackningar säljs det?

Ska kika in på någon ICA imorgon.

King Grub
2006-02-07, 21:13
Vad kostar Dextropul ungefär, och i hur stora förpackningar säljs det?

Ska kika in på någon ICA imorgon.

Högst 20 kronor för 400 gram.