handdator

Visa fullständig version : Frågor kring pulsträning.


coxie
2006-02-02, 15:05
Hej.

Kom precis in från skogen där jag har varit ute och rört på mig med min nya pulsklocka (en polar f6). Verkligen ett kanonköp då jag tyckte träningen var fruktansvärt mycket roligare och förhoppningsvis mer kontrollerad. Man kan väl kalla det jag körde för "intervall träning" då jag växlande gick växlande joggade i 30cm snö under ca 55 minuters tid.

Enligt klockan har jag en vilopuls på ca 75 (hade den på när jag slöade en timme där hemma och den pendlade mellan 73-80. När jag tränade idag så ställde jag in klockan på ownzone basic där man skall ligga mellan 130-170 i puls. Försökte hålla mig inom detta dock hamnade jag snarare mellan 150-190 (161 medel och 194 i topp efter passet) Tror ni detta är vettigt för en person som har värdelös kondition och försökter förbättra den samtidigt som jag går ner i vikt (startade på 116 första december och imorse stod vågen på 103)?

En annan jag jag reagerade på var att enligt klockan hade jag bränt 923kcal detta kan enligt mina ringa kunskaper inte på långa vägar stämma. Skall ställa in något speciellt innan man kör igång? Det enda jag gjort är att mata in de grundläggande sakerna som vikt, längt, ålder osv och sedan körde jag.

Hoppas att det mer erfarna folket här kan besvara dessa frågor.

Helena B
2006-02-02, 19:05
Vad jag har förstått så är det svårare för en klocka att beräkna kcalförbrukningen om man spinger i intervaller, när pulsen går upp och ner mycket. Sedan får du ta kcalberäkningen med en nypa salt.

Det är väl klart att du kan satsa på att förbättra konditionen samtidigt som du går ner i vikt. Du kan även köra fettförbränningsträning och konditionsträning om du vill.