Logga in

Visa fullständig version : blindtarmsoperation

LisaB
2006-02-02, 14:13
Jaha, sitter här nu och har blivit av med den lilla rackaren. är ganska öm i magen och det drar en del från stygnen.
Pga operationen får jag inte träna på x antal veckor nu eftersom huden måste läka och magen komma i ordning igen. Det enda tillåtna är prommenader och ev lite jogging längre fram i tiden.
Frågan är nu, vad kan/ska ajg göra för att inte tappa så mycket kondition/styrka som möjligt? Ska jag tänka på ngt spec ang maten, och kan jag basera hela min träning på promenader (vilka i övrigt inte går så fort alls nu i början)?

Någon som varit med om samma sak, eller har några bra tips?

Wikner
2006-02-02, 14:25
Vila tills du är frisk sedan köra på som vanligt, vore ju sämre om du började träna och dona innan allt läkt...du kommer snabbt tillbaka till din gamla kondis och styrka sedan.

LisaB
2006-02-02, 14:34
klart jag kommer vila, är ganska utmattad just nu. Men samtidigt orkar jag inte bara sitta stilla hela dagarna heller, och jag har ingen lust att lägga på mig bara för att jag sänker min aktivitetsnivå rejält.
Det kommer ju trots allt ta upp till ett halvår innan det är helt läkt (stygnen tas dock redan nästa vecka) så det är ju en ganska lång period.

är det överhuvudtaget möjligt att behålla en någorlunda bra kondition med promenader?

z_bumbi
2006-02-02, 14:39
Det väl bara att acceptera att du inte kan träna så mycket första tiden men att du måste vänta 6 månader för att kunna träna verkar lång tid?
Jag var med på skolidrotten efter några månader och jag hade gjort ett större ingrepp i samma område.