Logga in

Visa fullständig version : Förbränningsträning, mat och timing

pragmatist
2006-02-02, 11:57
Av praktiska skäl kör jag nu förbränningsträningen i anslutning till styrketräningen (direkt före). Det system jag använder nu är att jag äter lunch vid typ 12-13-snåret och sedan bara dricker vatten och kaffe fram till jag kommer till gymmet och tränar cardio, vilket vanligen sker vid 17-18-tiden. Efter cardion tar jag vassle + malto, pustar ut några minuter, och kör sedan styrkedelen.

Frågan är nu hur bra detta är. Visserligen får jag i mig rätt mycket långsamt protein till lunch men det blir ändå 5-6 timmar utan nytillförsel av protein i syfte att maximera fettförbränningen under cardion. Skjuter jag mig själv i foten här? Överväger fettförbränningsvinsten den potentiella förlusten (i termer av proteinsyntes/nerbrytning) av flera timmars "fasta" mitt på dagen? Vore det bättre med en proteindrink vid 16-snåret eller kommer jag mest bränna protein under cardion då? Eller är jag bara nojjig? :D

Alla synpunkter är välkomna.

Mac
2006-02-02, 12:31
Ta en gainerdrink efter cardiopasset, innan du börjar styrketräna!

Pepz
2006-02-02, 12:41
Ta en gainerdrink efter cardiopasset, innan du börjar styrketräna!

läs ordentligt innan du svarar!!!

thezet
2006-02-02, 13:18
Fastande tillstånd är förmodligen kritiskt när man har att göra med fettceller med hög andel alfa-2 receptorer, "segt" fett. För män, som generellt inte har alfa-2 bundet fett i samma utsträckning som kvinnor (lår, rumpa), är fastande tillstånd gissningsvis tämligen ointressant så länge vi inte talar om mycket låga nivåer av kroppsfett. Rent praktiskt är det ju så enkelt att man konstaterar huruvida ett energiunderskott de facto leder till rimlig fettförlust, och därefter överväger cardio i fastande tillstånd i händelse av negativt svar.

keffat_liv
2006-02-02, 13:37
Hinner verkligen proteinbalansen lägga sig negativ redan efter 5 timmar, tro?

pragmatist
2006-02-02, 15:31
Fastande tillstånd är förmodligen kritiskt när man har att göra med fettceller med hög andel alfa-2 receptorer, "segt" fett. För män, som generellt inte har alfa-2 bundet fett i samma utsträckning som kvinnor (lår, rumpa), är fastande tillstånd gissningsvis tämligen ointressant så länge vi inte talar om mycket låga nivåer av kroppsfett. Rent praktiskt är det ju så enkelt att man konstaterar huruvida ett energiunderskott de facto leder till rimlig fettförlust, och därefter överväger cardio i fastande tillstånd i händelse av negativt svar.

Hm, intressant. Så fasta och fastande cardio biter bättre på sittfläsket än bilringarna alltså? Kände jag inte till.

Normalt brukar jag inte fästa särskilt stor vikt vid cardio när jag deffar utan drar på lite mer i gymmet bara för att få sprätt på omsättningen (mer superset etc), men den här gången tänkte jag hjälpa till lite med cardio... många bäckar små som man säger.

Ola Wallengren
2006-02-02, 16:04

På vilket sätt skiljer sig den antilipolytiska effekten via alfa-2 adrenoreceporerna vid fasta och vid träning?

thezet
2006-02-02, 17:57
På vilket sätt skiljer sig den antilipolytiska effekten via alfa-2 adrenoreceporerna vid fasta och vid träning?
Om det finns någon skillnad så känner jag inte till den. Frågan är väl hur man åstadkommer maximal effekt, vilket – med tanke på att även mycket små mängder insulin hindrar frisättning – bör ske genom en kombination av fasta och cardio.

Ola Wallengren
2006-02-02, 19:02
Ja, för maximal effekt så skall man ju inte äta alls och träna hela tiden, men det håller ju inte i längden (inte seriöst menat).
Jag tror iofs inte att 5timmars fasta efter ett relativt stort mål med kött/fisk/bönor/mjölkprodukt gör att man förlorar massa muskelmassa eller kommer i en så värst negativ proteinbalans. Men det är klart blir det två fasteperioder under dygnet, varav den ena avslutas med ett cardiopass så är det väl inte det optimala upplägget för att lägga på sig muskler, det är ju i så fall ett upplägg för att försöka maximera fettförbränning, så du får väl avgöra vad du prioriterar.
Det är tillräckligt svårt att behålla muskelmassa vid ett enrgiunderskott/viktminskning så man behöver väl inte göra det svårare för sig. I slutändan så är det ju främst energibalansen som kommer att avgöra.

Det som jag egentligen mest funderar över är om du tycker det går bra att styrketräna efter så lite mat och cardio? Har du ork och tryck, får du pump?

De gånger jag har lagt extra prioritet på fettförbrännigen under en "deff" går det nästan alltid kasst i styrketräningen, styrkan faller drastiskt.

Ola Wallengren
2006-02-02, 19:05
Om det finns någon skillnad så känner jag inte till den. Frågan är väl hur man åstadkommer maximal effekt, vilket – med tanke på att även mycket små mängder insulin hindrar frisättning – bör ske genom en kombination av fasta och cardio.

Efter att ha kollat lite artiklar så tycker jag det verkar som om alfa2 blockad kan minska en del av insulinets hämmande verkan på lipolysen, men alfa2 blockad/stimulering blir mindre viktigt ju mer vältränad man är och kanske även under längre pass.

kulle
2006-02-02, 21:00
Jag har samma problem och kör lite av samma upplägg som dig. Försök ta en smörgås och ett glas mjölk som mellanmål. Annars brukar jag ta en näve cashewnötter och en frukt nån timme innan passet. Det funkar för mig, men vet inte vad kostexpertisen på forumet tycker..

pragmatist
2006-02-02, 21:09
Det som jag egentligen mest funderar över är om du tycker det går bra att styrketräna efter så lite mat och cardio? Har du ork och tryck, får du pump?

De gånger jag har lagt extra prioritet på fettförbrännigen under en "deff" går det nästan alltid kasst i styrketräningen, styrkan faller drastiskt.

Liten reduktion av maxstyrkan kanske, största skillnaden är väl att trycket blir sämre och att "soppan tar slut" fortare mot slutet på passet. Lite orolig för att muskelgrupperna jag tränar på slutet inte får särskilt mycket stryk. Men jag körde 10x3 i bänk i går och det gick nästan lika bra som vanligt, och då har jag ändå ätit och tränat på det här sättet i snart fem veckor (-5 kilo och -7 cm i midjemått :D ). Tyvärr har jag fått en knäskada så jag lär tappa mer styrkemässigt framöver av den anledningen.