Visa fullständig version : Ska jag vara rädd för fett eller kolhydrater?
bengdoktor
2006-02-02, 08:12
Försöker mig på en deff, iaf en rejält nyttig period men utan så mkt cardio. MEN jag blir tokig på att inte riktigt veta vad jag letar efter, så ska jag akta mig för fett eller kolhydrater? Vet att det är två olika metoder men GI verkar ju, iaf enligt grüben, inte vara en hit.
Om något innehåller mkt protein, halvmkt kolhydrater och lite fett, är det bra då? I kolhydraterna står det ibland varav sockerarter, vilket bör vara just sockret - för även om allt annat är bra så skiter ju sig allt om det är en sockerbomb! eller?
har också bokmärkat livsmedelsverkets förteckning över olika grejjer men om man inte har den extremt långa listan med sig i affären kan det vara bra att veta vad man ska kolla efter :)
Om något innehåller mkt protein, halvmkt kolhydrater och lite fett, är det bra då?Ja, det är bra. Du kan ju välja mat som du vet att du blir mätt av dessutom, så blir det lättare att inte äta så mycket. Enligt min mening kan man äta lite vad man vill, så länge man ligger på ett kaloriunderskott och får i sig så mycket protein och fett som kroppen behöver för att gå runt.
Fredrik_S
2006-02-02, 08:27
Försöker mig på en deff, iaf en rejält nyttig period men utan så mkt cardio. MEN jag blir tokig på att inte riktigt veta vad jag letar efter, så ska jag akta mig för fett eller kolhydrater? Vet att det är två olika metoder men GI verkar ju, iaf enligt grüben, inte vara en hit.
Om något innehåller mkt protein, halvmkt kolhydrater och lite fett, är det bra då? I kolhydraterna står det ibland varav sockerarter, vilket bör vara just sockret - för även om allt annat är bra så skiter ju sig allt om det är en sockerbomb! eller?
har också bokmärkat livsmedelsverkets förteckning över olika grejjer men om man inte har den extremt långa listan med sig i affären kan det vara bra att veta vad man ska kolla efter :)
Har du läst king grubs deffguide? Bröja där
Det är det totala energiintaget som avgör om du ska gå ned i vikt eller inte.
Varav sockerarter är alla sockerarter, "socker" sackaros fruktos osv..
För att lyckas i längden med en diet är det bra om du hittar produkter du tycker om som mättar bra men ändå är kalorisnåla. Potatis är guld värd.
pragmatist
2006-02-02, 11:08
Det är lite individuellt också hur man reagerar på kolhydrater, vissa kan deffa bra på ganska mycket kolhydrater medan andra mår bättre av lägre kolhydratintag och lite mer fett istället. Man får pröva sig fram.
En bra regel är dock att äta ganska små portioner av kolhydrater när du gör det med tanke på insulinet, utom i direkt samband med träning och till frukost. Och att inte äta kolhydrater precis innan man går och lägger sig på kvällen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.