handdator

Visa fullständig version : I teorin, 3 liter mjölk?!


Trident
2006-02-01, 16:03
Kom hem efter skol/gymdag och märkte till min "fasa" att kylskåpsdörren stått på glänt i stort sett hela dagen..Hmm, inte bra!

Har en hel del mjölk i kylen, som blivit något ljummen. Så tanken är att jag ska dricka upp ett antal liter nu direkt efter träning.

Kan man (bortsett från antioxidanter + salter/mineraler) få i sig fullgott med näring och energi efter ett pass med ENBART mjölk. Minimjölk f ö...

Och skulle jag i värsta fall, i fortsättningen häva i mig ett par paket, slutsumman blir ju ändå en hel del protein, kolisar och kalcium..

martin86
2006-02-01, 16:07
Det blir ett väldigt överskott av kalcium, samt att mjölk även ger stora insulinpåslag om det inte ingår som en del av en måltid. Dessutom är varken proteinet eller kolhydraterna särskilt bra att ta efter träning, då det framför allt är kasseinprotein, samt inte så snabba kolhydrater...

Frippe_L
2006-02-01, 16:17
Mjölk i oöppnad förpackning håller ett par dar i rumstemperatur.

Pellefant
2006-02-01, 16:32
Laga pannkaka på proteinpulver av det, håller nån dag i kylen, eller frys in.

maRRtin
2006-02-01, 17:32
Mjölk i oöppnad förpackning håller ett par dar i rumstemperatur.
Ooh nej, bäst före datumet som står på paketet gäller för oöppnat paket i max 8 grader celsium.

Efter ett dygn i rumstemp så växer det ganska bra i mjölken.
Vi gör å kallade inkuberade analyser, dvs låter paketen stå framme i rumstemp i 24 timmar och tar sen baktologiska prover. Inget jag skulle dricka med enterobakter och grejer. *spy*

keffat_liv
2006-02-01, 17:37
Det blir ett väldigt överskott av kalcium, samt att mjölk även ger stora insulinpåslag om det inte ingår som en del av en måltid. Dessutom är varken proteinet eller kolhydraterna särskilt bra att ta efter träning, då det framför allt är kasseinprotein, samt inte så snabba kolhydrater...

varför bry sig om hur snabba kolhydraterna är? Mjölk är 20% vassle. Är ungefär 20 vassle protein om han dricker 3 liter.

Beast
2006-02-01, 19:38
varför bry sig om hur snabba kolhydraterna är? Mjölk är 20% vassle. Är ungefär 20 vassle protein om han dricker 3 liter.

För det är efter träningen.

Apos78
2006-02-01, 19:56
Dessutom är varken proteinet eller kolhydraterna särskilt bra att ta efter träning, då det framför allt är kasseinprotein, samt inte så snabba kolhydrater...

Kasein ger väl lika bra effekt som vassle direkt efter träning. Kasein har essentiella aminsyror likväl som vassle. Det är dessa som stimulerar proteinsyntesen. I kombination med träningen så måste det vara lika bra som vassle.

maRRtin
2006-02-01, 20:04
Snabba kolhydrater efter träning är inget tvång heller, om man inte ska träna väldigt snart igen dvs.

keffat_liv
2006-02-01, 21:05
För det är efter träningen.

ja?

z_bumbi
2006-02-01, 21:21
samt inte så snabba kolhydrater...

50% är glukos.

gustavk
2006-02-01, 23:02
3 liter mjölk = klart över RDI av kalcium.. Det leder väl till prostata/äggstockscancer..

Fast jaja vad wajnar jag om, antar väl att det inte är varje dag du pumpar i dig dom där mängderna :D

Hades
2006-02-02, 10:21
50% är glukos.
Glukos i mjölk? Har jag missat något nu? Bara för att den bryts ned till glukos betyder det väl inte att det är snabba kolhydrater?

King Grub
2006-02-02, 10:23
Laktos är en disackarid bestående av galaktos+glukos.

Hades
2006-02-02, 10:25
Laktos är en disackarid bestående av galaktos+glukos.
Ja, jo, så långt är jag med. Men GI för mjölk är väl fortfarande inte snabbt?

King Grub
2006-02-02, 10:28
Glukosen kommer ut lika fort som "vanligt". GI är satt vid intag av en bestämd mängd kolhydrat från ett livsmedel, och i och med galaktosdelen av laktosen, blir blodsockerpåverkan mycket lägre än motsvarande mängd ren glukos. Samma sak med sackaros (glukos+fruktos). I båda fallen tas glukosen upp direkt, som glukos, men i och med att det rör sig om en mindre mängd glukos per energi- och viktenhet, blir blodsocker- och insulinpåverkan från laktos och sackaros totalt lägre jämfört med glukos. Det är arean under kurvan som mäts, inte hur snabbt enskilda delar påverkar.

Hades
2006-02-02, 10:31
Glukosen kommer ut lika fort som "vanligt". GI är satt vid intag av en bestämd mängd kolhydrat från ett livsmedel, och i och med galaktosdelen av laktosen, blir blodsockerpåverkan mycket lägre än motsvarande mängd ren glukos. Samma sak med sackaros (glukos+fruktos). I båda fallen tas glukosen upp direkt, som glukos, men i och med att det rör sig om en mindre mängd glukos per energi- och viktenhet, blir blodsocker- och insulinpåverkan från laktos och sackaros totalt lägre jämfört med glukos. Det är arean under kurvan som mäts, inte hur snabbt enskilda delar påverkar.
Ja, okej. Det är alltså ingen särskild fördröjning för att separera laktos till glukos och galaktos?

petersson
2006-02-02, 10:31
Det blir ett väldigt överskott av kalcium, samt att mjölk även ger stora insulinpåslag om det inte ingår som en del av en måltid. Dessutom är varken proteinet eller kolhydraterna särskilt bra att ta efter träning, då det framför allt är kasseinprotein, samt inte så snabba kolhydrater...

Vad är det som ger det stora insulinpåslaget om det inte är snabba kolhydrater? Iofs är det lite vassle i mjölk som sagt..

King Grub
2006-02-02, 10:34
Vad är det som ger det stora insulinpåslaget om det inte är snabba kolhydrater? Iofs är det lite vassle i mjölk som sagt..

Mjölkproteinet.

petersson
2006-02-02, 10:36
Mjölkproteinet.

Okej, så även kasein ger stort insulinpåslag?

King Grub
2006-02-02, 10:38
Ja. (Men inte lika stort som vassle, som motsvarar samma energimängd glukos).

Allt protein ger insulinpåslag; protein från kött, fisk och fågel ger större insulinfrisättning än motsvarande energimängd pasta, ris, gryn, t ex.

petersson
2006-02-02, 10:40
Ja. (Men inte lika stort som vassle, som motsvarar samma energimängd glukos).

Allt protein ger insulinpåslag; protein från kött, fisk och fågel ger större insulinfrisättning än motsvarande energimängd pasta, ris, gryn, t ex.

Okej, tack!

z_bumbi
2006-02-02, 10:48
Glukos i mjölk? Har jag missat något nu? Bara för att den bryts ned till glukos betyder det väl inte att det är snabba kolhydrater?

Mjölk har fortfarande ett ganska lågt GI.

Men när man jämför olika kolhydrater har sackaros och laktos en liten särställning då de bryts upp snabbt och därför har man 50% glukos på en gång , genomsnittet har runt 80 i GI men hälften av kolhydraterna är lika snabba som vilket druvsocker som helst.

Tar man då 150 g laktos från mjölk eller 75 g maltodextrin/druvsocker så får man lika mycket glukos direkt ut i blodet. I teorin i alla fall då tömningshastigheten på magsäcken för 3 liter mjölk lära vara lite längre än på 75 g maltodextrin/druvsocker löst i vatten. :D

Hades
2006-02-02, 11:03
Mjölk har fortfarande ett ganska lågt GI.

Men när man jämför olika kolhydrater har sackaros och laktos en liten särställning då de bryts upp snabbt och därför har man 50% glukos på en gång , genomsnittet har runt 80 i GI men hälften av kolhydraterna är lika snabba som vilket druvsocker som helst.

Tar man då 150 g laktos från mjölk eller 75 g maltodextrin/druvsocker så får man lika mycket glukos direkt ut i blodet. I teorin i alla fall då tömningshastigheten på magsäcken för 3 liter mjölk lära vara lite längre än på 75 g maltodextrin/druvsocker löst i vatten. :D
Då hänger jag med. Tack för förklaringen! :thumbup:

hammerchest
2006-02-02, 20:19
Mjölk i oöppnad förpackning håller ett par dar i rumstemperatur.

Det gör den garanterat inte.

Apos78
2006-02-02, 22:07
Möjligen efter en UHT-behandling....