handdator

Visa fullständig version : fråga om alkohol och proteinsyntes

pecson
2006-02-01, 15:36
om man tex tar en lättöl eller punschpralin eller en whiskey snus tex stannar proteinsyntesen upp då?

GymTT
2006-02-01, 15:42
Med alkohol i blodet så stoppas fettförbränningen och proteinsyntesen är kraftigt nedreglerad.

EDIT: Men kanske inte av en lättöl.

King Grub
2006-02-01, 15:42
Nedregleras, ja, men det är en alkoholmängdsrelaterad effekt, och en punschpralin är det tveksamt om den gör varken till eller från.

GymTT
2006-02-01, 15:45
Sant.

pecson
2006-02-01, 15:46
så en gin snus med kanske 1 mikrogram alkohol gör inte så mycke eller ?

GymTT
2006-02-01, 15:49
så en gin snus med kanske 1 mikrogram alkohol gör inte så mycke eller ?

Det skulle jag inte tro, jag dricker nästan aldrig själv så har inte stor koll på mängd alkohol.

gustavk
2006-02-01, 15:55
ehm. snus? Det är väl ändå rätt så katabolt. All form av nikotin ska väl ha negativ effekt på proteinsyntesen eller den stimulerar väl nedbrytningen eller nå sånt?

Jay-Z
2006-02-01, 15:57
Har GymTT dubbla användare?

Shit pommes frites...:D

LuThe
2006-02-01, 16:00
så om man tränar ashårt en 3-1-3 metod och krökar allt man pallar på nån av dagarna så nedregleras proteinsyntesen och fettförbränningen markant?? sunkigt ju! *rolleyes* :D

Låt säga att man dricker väldigt mkt alkohol en gång i veckan, hur stor skillnad gör det? musklerna byggs alltså in upp lika bra då trotts att man e fullproppad med protein?? :S

GymTT
2006-02-01, 16:03
Om du krökar en gång i veckan, visst antar jag att det gör liiiten skillnad men säkert inget nästan märkbart, försök att träna t.e.x tidigt fredag och sen kröka sent fre kväll eller lördag kasnke?

pecson
2006-02-01, 16:10
ja brukar dricka en gång i veckan och min träning går rätt så bra. men det jag undrar var om en snus med ginsmak påverkar proteinsyntesen märkbart känns rätt sunkigt att köra ett skitbra pass och sen går det typ förlorat.

har för mig att grub skrev att nikotin inte har nån påverkan på proteinsyntesen bara glykogeninlagringen efter träning. så en snurre efter träningen kanske inte är det bästa

GymTT
2006-02-01, 16:13
ja brukar dricka en gång i veckan och min träning går rätt så bra. men det jag undrar var om en snus med ginsmak påverkar proteinsyntesen märkbart känns rätt sunkigt att köra ett skitbra pass och sen går det typ förlorat.

har för mig att grub skrev att nikotin inte har nån påverkan på proteinsyntesen bara glykogeninlagringen efter träning. så en snurre efter träningen kanske inte är det bästa

Försämrar återhämtningen.

wo0b9n
2006-02-01, 16:16
Det ända jag vet om snus är att den ökar din ämnesomssättning och nicotinet är kasst för hjärta & kärl på längre sikt!