handdator

Visa fullständig version : Är det negativt att vänta...


trobban
2006-02-01, 13:17
Hej,
jag brukar vara ganska seg på morgonen och nu när jag har börjat min diet så dricker jag två koppar kaffe på morgonen innan min promenad. Grejen är den att jag tar 2 timmar på mig innan jag kommer iväg...är detta negativt ur fettförbränningssynpunkt eller negativt för att bibehålla muskler? *screwy*

King Grub
2006-02-01, 13:35
Du längre tid det går innan du bryter fastan, desto fler av dygnets timmar befinner du dig i negativ proteinbalans.

aliquis
2006-02-01, 17:08
Du längre tid det går innan du bryter fastan, desto fler av dygnets timmar befinner du dig i negativ proteinbalans.Av den anledningen är det inte helt förkastligt för en annan att gå ut o gå på morgonen? Tar ju 45-60 min, kanske mer, och sedan hinner det gå 1.5-2 timmar totalt innan man har käkat. Inte bättre att äta sin frukost i lugn o ro och knalla senare?

jwzrd
2006-02-01, 17:23
Av den anledningen är det inte helt förkastligt för en annan att gå ut o gå på morgonen? Tar ju 45-60 min, kanske mer, och sedan hinner det gå 1.5-2 timmar totalt innan man har käkat. Inte bättre att äta sin frukost i lugn o ro och knalla senare?

Tja, antingen det eller att ta sig i kragen istället för att dega. Svårt val, jag vet, men om man går före frukost för att optimera en aspekt av helheten, men förstår resultatet genom att sen bara sega, så bör man fundera över vaffan man sysslar med. Som ett depå-stopp i F1 där the pit crew fixar din bil färidgt på 12 sekunder, sen kliver du ur för att du är skitnödig.

King Grub
2006-02-01, 17:30
Inte bättre att äta sin frukost i lugn o ro och knalla senare?

Ökar proteinförbränningen, inte minskar den.

"Ta sig i kragen", som ovan nämnt, är lösningen.

aliquis
2006-02-01, 17:37
Tja, antingen det eller att ta sig i kragen istället för att dega. Svårt val, jag vet, men om man går före frukost för att optimera en aspekt av helheten, men förstår resultatet genom att sen bara sega, så bör man fundera över vaffan man sysslar med. Som ett depå-stopp i F1 där the pit crew fixar din bil färidgt på 12 sekunder, sen kliver du ur för att du är skitnödig.;)

Men av någon anledning känner jag mig inte så sugen, o så sitter jag ju här o segar. Men visst, du har rätt.

Men att gå på morgonen är hur som helst bäst? Trots att dagen och "måltiden" (tiden man äter (flera) mål under...) blir kortare?

Som i morse drog jag ut på frukosten bara för att jag inte kände mig så sugen/hungrig, men det blir ju svårare att hinna äta mycket då, bajs =P

z_bumbi
2006-02-01, 17:39
Som ett depå-stopp i F1 där the pit crew fixar din bil färidgt på 12 sekunder, sen kliver du ur för att du är skitnödig.

If you have to go, you have to go. :D


Proteinförbränningen ökar om man äter men det tolkar jag bara som att man har ett överskott tillgängligt som kroppen inte tar hand och då bränner bort? Dvs man får alltid en ökad proteinförbränning så fort man äter protein i någorlunda mängd och det är en helt naturligt del i det hela.
Vassle ger ökad proteinförbränning bara för att det blir ett överskott just då, kasein ger inte samma ökning eller kanske t o m ingen ökning alls då det inte ger ett överskott.

Om jag tänker rätt nu så är ju frågan om den ökade förbränningen av aminosyror finns kvar efter att överskottet har försvunnit eller inte? Om det inte finns kvar så tappar man bara en liten del av det protein man just ätit och sen inget mer.

jwzrd
2006-02-01, 17:44
;)

Men av någon anledning känner jag mig inte så sugen, o så sitter jag ju här o segar. Men visst, du har rätt.

Men att gå på morgonen är hur som helst bäst? Trots att dagen och "måltiden" (tiden man äter (flera) mål under...) blir kortare?

Som i morse drog jag ut på frukosten bara för att jag inte kände mig så sugen/hungrig, men det blir ju svårare att hinna äta mycket då, bajs =P

Jag förutsätter att allt man gör är för ett syfte. Syftet med att gå på fastande mage är för att den låga insulinnivån gör att fettförbrukningsdelen av den totala energiåtgången är större. Tar du bort den effekten så pratar vi inte längre om en "morgonpromenad", syftet är borta.

"Jag känner mig inte sugen" existerar inte på den nivån. Om din ambitionsnivå innebär att resultatet blir att du sitter och segar så hör heller inte den optimeringen hemma i din arsenal utan du bör snarare titta på saker som: vad vill jag med min träning, vad vill jag helst ha/göra, att jag inte ids - är det något jag vill ändra på; osv. Lite som att planera en maxning på gymmet, värma upp för den och sen skita i det; "jag ids inte lägga mig på bänken".

Cerberus
2006-02-01, 18:13
Jag brukar också va lite seg på morgonen, jag vill hinna kissa innan jag drar ut eftersom jag dricker en hel del vatten innan.