handdator

Visa fullständig version : äta mindre men oftare?

il_Duce
2006-02-01, 12:06
Hejsan, har hört att man ska äta mindre portioner men oftare...
Har med mig en stor matlåda till jobbet... Senaste veckorna har jag börjar dela upp den, jag tar halva matlådan kl 12 och den andra halvan kl 14:30... Tränar styrka på gymmet nästan varje dag efter jobbet kl 17 och jag motionerar på gymmet ett par dagar i veckan före jobbet oxå... Är det bra att jag delar upp matlådan eller är det bara dumt? Vill både få muskler och tappa fett...

Beast
2006-02-01, 12:11
Bra, men försök få i dig nåt närmre träningen också.

Skrollovicz
2006-02-01, 12:39
Det är bra! Om du vill bränna fett samtidigt så är det viktigt att äta ofta.

King Grub
2006-02-01, 12:59
Det påverkar knappast viktnedgång/fettförlust och ökar inte energiförbrukningen. Däremot kan det vara en fördel att tillföra protein regelbundet om du vill bygga muskelmassa.

Apos78
2006-02-01, 13:56
Att bränna fett och bygga muskler samtidigt kan vara svårt. Nog för att grub visat på studier (har jag för mig..) där man sett en ökning av muskelmassan trots energiunderskott men det är nog svårt att lyckas med just det

il_Duce
2006-02-01, 14:06
Om vi säger såhär... Jag äter mkt och ofta för att kunna bygga muskler, men jag vill inte få mer fett, snarare förlora (lite iallafall)... Det är därför jag går på trampmaskin i 40min 2-3ggr i veckan innan jobbet... Låter detta som ett dåligt upplägg??

il_Duce
2006-02-01, 14:09
Jag dricker även whey-80 3ggr om dan...

keffat_liv
2006-02-01, 17:47
det låter som ett dåligt upplägg att vilja göra både och, även om det går.

GymTT
2006-02-01, 18:01
Förstår inte riktigt, du äter mkt för att bygga muskler, men du vill samtidigt gå ned en del?

il_Duce
2006-02-01, 19:11
Jag vill få mer muskler men lite mindre fett...
Men ska jag skjuta upp kontitionsträningen som jag kör på mornarna, och rikta in mig på att äta och träna mkt styrka, och sen börja med konditionsträningen om ett par månader för att få bort fett inför sommaren... Är det ett bättre upplägg muskelmässigt?

King Grub
2006-02-01, 20:44
Konditionsträning hör hemma både vid uppbyggnad och deff. Det är energi in minus energi ut som avgör om du ökar eller minskar i fettvikt, och korrekt och progressig träning och ett tajmat och näringsriktigt kostupplägg som avgör om du ökar i muskelmassa.

il_Duce
2006-02-01, 21:26
ok, får se om jag förstår rätt nu...
Jag kan alltså fortsätta konditionsträna och ändå bygga muskler? (styrketränar som sagt 4 dar i veckan).
Jag äter mkt mat (mkt kyckling), men håller mig samtidigt borta från allt onyttigt (äter så nyttig mat som möjligt, och FÖRSÖKER undvika chips, godis och sånt), plus att jag tar whey-80 3ggr om dan...
På detta sätt måste väl jag bygga muskler av allt jag äter, men ändå inte gå upp så mkt i fett eftersom jag håller mig borta från onyttigheter??? :D

Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Är det ok om jag motionerar 2 ggr i veckan, för att hålla fettet på en bra nivå, samtidigt som jag bygger muskler, eller ska jag strunta i motionen? (för i slutändan är musklerna viktigast för mig)

Alltså jag motionerar 2ggr i veckan för att jag vill inte bli för fet när jag äter mkt mat (som jag äter för att bygga muskler).

Hoppas det inte blev för komplicerat...

keffat_liv
2006-02-01, 21:38
ok, får se om jag förstår rätt nu...
Jag kan alltså fortsätta konditionsträna och ändå bygga muskler? (styrketränar som sagt 4 dar i veckan).
Jag äter mkt mat (mkt kyckling), men håller mig samtidigt borta från allt onyttigt (äter så nyttig mat som möjligt, och FÖRSÖKER undvika chips, godis och sånt), plus att jag tar whey-80 3ggr om dan...
På detta sätt måste väl jag bygga muskler av allt jag äter, men ändå inte gå upp så mkt i fett eftersom jag håller mig borta från onyttigheter??? :D

om du går upp i fett eller inte, har absolut INGENTING med att göra om du äter onyttigt eller bra. Inte heller om du kontiditionstränar eller inte. Allt beror på HUR mycket du stoppar i dig. Och för att bränna fett måste du stoppa i dig MINDRE än du gör av med per dag och för att underlätta muskelbyggning måste du stoppa i dig MER än vad du gör av med per dag.

il_Duce
2006-02-02, 09:59
Så jag ska undvika motionen om jag vill få mer muskler i mitt fall alltså?

King Grub
2006-02-02, 10:24
Nej, hur kan du läsa in något sådant i svaren?

Papi
2006-02-02, 13:20
Du har fått för dig att det bara är konditionsträning som förbränner fett. Det är inte riktigt sant. Du blir av med fett genom att äta mindre energi än du förbrukar. Men då blir det samtidigt mycket svårt att bygga muskler.
Det är naturligtvis jättebra att du låter bli skräpmaten och äter nyttigt istället, men man går upp i vikt av nyttig mat också. Det handlar bara om man ligger på plus eller minus energi i slutändan.

il_Duce
2006-02-02, 14:31
Jo precis... Men jag slutar med motionen och fortsätter äta mkt, så ska det nog bli bra... Det märks väl iallafall....

keffat_liv
2006-02-02, 15:16
Jo precis... Men jag slutar med motionen och fortsätter äta mkt, så ska det nog bli bra... Det märks väl iallafall....

det är ditt eget val,,, men varför vill du sluta konditionsträna?

il_Duce
2006-02-02, 17:48
det är ditt eget val,,, men varför vill du sluta konditionsträna?
För jag vill ha större muskler, och konditionsträningen bromsar ju upp muskeltillväxten...

GymTT
2006-02-02, 17:49
För jag vill ha större muskler, och konditionsträningen bromsar ju upp muskeltillväxten...

det där är bs, konditionsträning gör att du bli uthålligare och kanske kan pressa ett par reps vid senare tillfälle.

il_Duce
2006-02-02, 17:52
det där är bs, konditionsträning gör att du bli uthålligare och kanske kan pressa ett par reps vid senare tillfälle.
Ok... så att jag kör trampmaskinen 40min ett par ggr i veckan, är ett bra kompliment till styrketräningen....?

GymTT
2006-02-02, 17:53
Ok... så att jag kör trampmaskinen 40min ett par ggr i veckan, är ett bra kompliment till styrketräningen....?

Javisst, du kommer tjäna på att köra kondition!
Kanske prova intervaller på cykeln ngn gång också ?
lycka till

maRRtin
2006-02-02, 18:10
Det där med att konditionsträning skulle vara en nackdel för styrketränare måste vara en myt som lata discogymmare skapat :D

Papi
2006-02-02, 21:03
Var har du lärt dig alla dessa konstigheter? :)

Herkulez
2006-02-02, 23:09
bränner ju energi ;)