handdator

Visa fullständig version : Livet som tungviktare


Noodles
2006-01-31, 22:19
Jag har funderat lite angående det här med tunga människor. Det finns ju rätt gott om sådana här. :D
När jag själv vägde som mest låg jag på ca 105 kg. Ett problem som jag såg det, förutom att min bf% var alldeles för hög, var att vikten i sig skapade ett problem. Det var jobbigt att släpa på vikten och jag var inte alltid säker på att saker skulle hålla när jag satte mig. Jag lyckades faktiskt sitta sönder en parkbänk. :em:

De flesta tungviktarna här har ju större andel muskler men vikten i sig gör ju fortfarande att ni hamnar utanför genomsnittsbefolkningen. Är det något ni tänker på och märker ni många problem? Tror ni att vikten är hållbar i längden (även om det är mestadels muskler)?

Som tungviktare räknar jag i det här fallet 100 kg+.

Herkulez
2006-01-31, 22:31
som tungviktare räknar jag 130+

100 är ju flugvikt typ. har då aldrig haft problem med att saker ska hålla fast jag varit lite över 100.

däremot så snarkar jag som en gris när jag väger så mycket vilket inte uppskattas av min flickvän.

J.Saarela
2006-01-31, 22:33
105kg jobbigt å leva hahaha du tycker nog mycket är jobbigt vad är du 1.15 cm lång?

Noodles
2006-01-31, 22:34
som tungviktare räknar jag 130+

100 är ju flugvikt typ. har då aldrig haft problem med att saker ska hålla fast jag varit lite över 100.

däremot så snarkar jag som en gris när jag väger så mycket vilket inte uppskattas av min flickvän.

Du har bara förstörda perspektiv. Jag tror att rätt många här som väger 90 kg är lite sura för att de inte får räknas som tungviktare. Ska du nu ta bort glädjen hos alla mellan 100 och 130 också? ;)

Noodles
2006-01-31, 22:35
105kg jobbigt å leva hahaha du tycker nog mycket är jobbigt vad är du 1.15 cm lång?

Haha. Jag menar inte att det var så jobbigt att leva. Det var inte 105 kg i jättebra form. Dessutom är BMI ointressant eftersom det handlar om vikten i sig. Medelvikten på män i Sverige ligger väl runt 80 om jag inte minns fel.

Dumleman
2006-01-31, 22:38
Jag har problem med min cykel eftersom erkrerna(stavas?) i bakdäcket flyger av ganska ofta :D. Har bytt ut några men nu är några av igen, är kanske dåligt stål i dom *innocent*.

Noodles
2006-01-31, 22:39
Enligt SCB är medelvikten tydligen 82 kg hos män. Då var mina 105 kg supertungvikt. Förstår inte hur marken kunde bära mig.

Herkulez
2006-01-31, 22:40
Du har bara förstörda perspektiv. Jag tror att rätt många här som väger 90 kg är lite sura för att de inte får räknas som tungviktare. Ska du nu ta bort glädjen hos alla mellan 100 och 130 också? ;)
haha kan hända, är dock bara en lättviktare på under 90kg själv numer :cryout:

Jman
2006-01-31, 22:51
Jag har varit med om att stolar och sånt knakar. Jag har t.o.m. knäckt en soffa. Men det är troligtvis pga av dålig kvalite än min vikt. När det gäller cyklar så har jag knäckt framgafflar, hjul och hjulaxlar. Dålig kvalite och vårdslös körning ... Har man pengar så kan man fixa grejer som håller.

Något annat som jag däremot undrar över är hur vikten påverkar sömnen. Jag läste en artikel som sa att "tunga" personer vare sig det är muskler eller ej får lätt sömnapne. Dvs slutar andas korta perioder som gör att man inte blir lika utvilad. Ibland känner jag att det är tungt att andas när jag ska sova, men då oftast i samband med tufft träningspass samma dag. muskler kring bröstkorgen är utmattade helt enkelt.

Jishuku
2006-01-31, 23:12
Jag har varit med om att stolar och sånt knakar. Jag har t.o.m. knäckt en soffa. Men det är troligtvis pga av dålig kvalite än min vikt. När det gäller cyklar så har jag knäckt framgafflar, hjul och hjulaxlar. Dålig kvalite och vårdslös körning ... Har man pengar så kan man fixa grejer som håller.

Något annat som jag däremot undrar över är hur vikten påverkar sömnen. Jag läste en artikel som sa att "tunga" personer vare sig det är muskler eller ej får lätt sömnapne. Dvs slutar andas korta perioder som gör att man inte blir lika utvilad. Ibland känner jag att det är tungt att andas när jag ska sova, men då oftast i samband med tufft träningspass samma dag. muskler kring bröstkorgen är utmattade helt enkelt.

Kan väl citera Flex Wheeler, som iofs är ett extremfall, men ändå. ;)
"When I went to bed at night, I needed to put body pillows between my legs or the circulation would be cut off; I'd also have to snuggle another pillow between my arms or I could cut off the blood flow to my chest cavity and stop my heart."

Och han kunde somna mitt i en konversation för att han inte fick nog med syre.

Baan
2006-01-31, 23:14
inga problem på ~103kg, aldrig haft sönder något. tror inte man stör sig så mycket av själva massan förrän man är på bob zapp- nivå

Piranha
2006-01-31, 23:37
120+ är soft, jag känner mig mest jämmt som en balettdansös.

Smidig och graciös som en gazell.....




.. en jävligt fet gazell

z_bumbi
2006-01-31, 23:52
Skor
När man provar skor/kängor och expediten säger något om att de är gjorda för att att man ska kunna gå med tung packning och man inser att man själv utan någon packning alls väger mer än vad en genomsnittlig man plus tung packning väger. Det blev M-90 eller så slet jag ut skorna på nolltid under perioder då jag gick mycket.

I övrigt har jag nog inte haft några problem just med vikten men jag har å andra sidan aldrig vägt över 112-114 kg.

TCOG
2006-01-31, 23:58
när man går över 110 så kan det bli störande.

J.Saarela
2006-02-01, 19:29
Var uppe på 157kg som mest och vägde 150 kg i ett par år det var jobbigt.Stolar gick sönder konstant,man svettades som en gris,andfådd av allt,andningsuppehåll hela tiden så man fick dålig sömn.Å ni gnäller på 100kg.Väger runt 115kg nu,har då inga problem med vikten alls.Hur lätt som helst att leva.

Pez
2006-02-01, 19:49
Runt 100kg inte vara nåt större problem.. är man +190cm lång så är det ju inte värst ovanligt att ligga där nånstans viktmässigt. Även om en del nog blir lite putt över att inte vara "tungviktare" så får man väl hävda att man får svårt att sitta sönder stolar på den vikten.. såtillvida man inte brukar se till att leta upp de rangligare exemplaren för skojs skull.

Har en polare som ligger/låg på ett par över 190kg.. där har däremot en och annan stol rykt.. :D

Herkulez
2006-02-01, 19:53
tänk er att vara lika fet som peter som har en hel jävla omloppsbana runt sin mage

Piranha
2006-02-01, 19:56
Jag måste också säga att det ät rätt mycke upp till "allmän kondis" och sen hur mycke dödvikt man släpar runt på.

Jag har aldrig upplevt min vikt som jobbigt sådär allmänt.

Pellefant
2006-02-01, 20:29
Några problem jag hade när jag vägde mer (132 kg som mest) som jag slipper nu. :)

Jobbigt för knäna

Snarkade mer och mycket ljudligare

Ibland ville ingen sitta bredvid mig på bussen på den lilla plats som blev över på det andra sätet i den fulla bussen.

Svårt med benutrymmet i bussar. (stor fet häck tar plats från benen)

Nästan aldrig blickar från tjejer. Fast det handlar nog om självförtroende också.

Insidan av låren i grenen skavde mot varandra, blev ofta skavsår där, vilket
gjorde att jag drog mig för promenader då, ond cirkel. :(

En tjej som hade en liten fabriksny småbil, som ofta fick motorstopp vid rödljusen och stoppmärken när jag åkte med, "Detta händer mig bara när DU åker med mig". :cryout:

Piranha
2006-02-01, 22:07
Snarkningar led jag + flickvän av också , men en operation fixade det.

Johan86
2006-02-01, 22:20
Var uppe på 157kg som mest och vägde 150 kg i ett par år det var jobbigt.Stolar gick sönder konstant,man svettades som en gris,andfådd av allt,andningsuppehåll hela tiden så man fick dålig sömn.Å ni gnäller på 100kg.Väger runt 115kg nu,har då inga problem med vikten alls.Hur lätt som helst att leva.


150kg är mycket.hur lång är du? var du riktigt stark då fastän det var en del fett?

Jense
2006-02-02, 07:14
150kg är mycket.hur lång är du? var du riktigt stark då fastän det var en del fett?



han deltog i sveriges starkaste man bla. han är 194cm (?) han är också ganska snygg, vill du dejta så skickar du ett PM till honom

Kwon
2006-02-02, 07:20
Är man enormt svag och väger 110+ där mycket av det är fett, är det nog inte så "lätt" att leva.

Hajjar ni? "LÄTT". <--

Varken lätt eller kul med så mycket bagage!

-

Väger man samma, är stark och har lite fett på kroppen, är det ju lättare!

Johan86
2006-02-02, 08:39
han deltog i sveriges starkaste man bla. han är 194cm (?) han är också ganska snygg, vill du dejta så skickar du ett PM till honom

jag är inte lagt åt det hållet :whipped:

Action
2006-02-02, 09:06
Nu har jag aldrig varit en "riktig tungviktare", men jag mår iof bäst när jag väger omkring 92 eller under. Mycket lättare att gå i trappor etc etc.. Livet känns enklare vid den vikten. Går jag närmre hundra eller över hundra så blir allt mycket jobbigare.. Men då är jag rätt fet också. :cool:

Däremot är jag väldigt bredaxlad, vilket är jobbigt på tunnelbana, buss och flyg.. Alltid någon tant eller gubbe som blänger på mig och undrar om jag inte ska flytta in på sätet.. men de har missat attt jag redan dragit åt mig armarna så gott det går och har axeln mot fönstret.. Lite smått störande faktiskt.

Krokodil
2006-02-02, 10:57
Snarkningar led jag + flickvän av också , men en operation fixade det.
Har du lust att berätta lite om operationen? Jag har lite problem med... oljud från min sängkamrat. :D

Var det stort ingrepp? Provade du bettskena innan? osv...

Nitrometan
2006-02-02, 11:16
Snarkningar led jag + flickvän av också , men en operation fixade det.
Du led av flickvän? Men du löste det med en operation?
Bra för dig!

Själv har jag bara suttit sönder en teakstol på uteplatsen på jobbet. Men jag antar att det måste varit mycket dålig kvalitet på den. Vägde mellan 102-105 när det hände så det kna knappast ha varit vikten.

Däremot är det lite underhållande på flyg, bussar, tåg och sånt... när man fyller mer än sin plats på bredden...

http://www.kraft.is/ymislegt/manadar/myndir/small-men.jpg
Johnny Perry, Torfi Olafsson och John Valgeir Williams i ett inrikesplan i USA, på väg till en tävling i Florida.

Wennerberg
2006-02-02, 12:03
Jag är ju fet som ett rent helvete, vägde 133 sist jag vägde mig, men jag har ett lugnt liv så jag har inte problem med att de tär jobbigt att bära på precis. Jag mår bra, tränar för att bli stark, har en fjälla sen 5 år som inte har problem med min vikt och jag jäser alltid. Jag är tjugo år så är fortfarande frisk i kroppen, kan vara därför jag mår så bra. Det enda som är jobbigt är att man blir slut i vaderna fort om man går powerwalks haha

Piranha
2006-02-02, 12:14
Du led av flickvän? Men du löste det med en operation?
Bra för dig!

Själv har jag bara suttit sönder en teakstol på uteplatsen på jobbet. Men jag antar att det måste varit mycket dålig kvalitet på den. Vägde mellan 102-105 när det hände så det kna knappast ha varit vikten.

Däremot är det lite underhållande på flyg, bussar, tåg och sånt... när man fyller mer än sin plats på bredden...

http://www.kraft.is/ymislegt/manadar/myndir/small-men.jpg
Johnny Perry, Torfi Olafsson och John Valgeir Williams i ett inrikesplan i USA, på väg till en tävling i Florida.


Bussar är skit , att flyga är ett rent helvete men det har en hel del med längden att göra också , flygplansutrymmet är helt enkelt inte anpassat för folk längre än 160 cm.



Operationen: Jag har tagit bort gomsegel och lite annat kraffs som var i vägen .

Detta på Odenplans läkarhus ( privatvård ).