handdator

Visa fullständig version : Skada på vänster bicep?


Fierze
2006-01-31, 20:30
Började träna nyligen efter ett halvårs uppehåll. Efter att jag tränade hantelcurls fick jag ont i vänster bicep, precis nere vid armvecket. Detta ömmade rejält och jag kunde inte räta ut vänsterarmen på 3-4 dagar. Efter detta försvann smärtorna helt och allt verkade bra, men när jag idag tränade biceps igen märkte jag till min förfäran att jag knappt orkar hälften så mycket som förut. Höger bicep är helt ok, men i vänsterarmen kan jag knappt lyfta en 6 kilos hantel utan att fuska! Det känns ungefär som att muskeln är helt stum och har mjölksyra redan från början.

Vad kan det vara för fel, är det muskelfästet som är skadat eller något annat?

mvh

gasoliner
2006-02-01, 00:45
du stretchade inte efter förra passet eller?

vilka övningar körde du?

Fierze
2006-02-01, 08:34
Jag stretchade, visserligen inte så mycket, men biceps blev ändå strechad.
Körde med hantel, vanliga curls och hammercurls, 3 set var. Inget med stång eller maskin. Jag försökte ändå köra lite lättare efter mitt långa uppehåll, men uppenbarligen var det ändå för tungt för min vänsterarm. Man kunde ha misstagit smärtorna för stark träningsvärk om det inte hade varit så att jag blev svagare i armen efteråt.

Fierze
2006-02-04, 09:16
Jag ska även klargöra att smärtorna kom dagarna efter passet, precis som vanlig träningsvärk fast lite värre och koncentrerat till vänster armveck. Jag antar att jag bara chockat muskeln, och att muskelfästena inte var vana vid den belastningen som curlsen innebar. Frågan är hur lång tid det tar innan jag är återställd, vill inte köra biceps igen innan jag vet att muskeln klarar det...

castor
2006-02-04, 09:36
det låter som träningsverk. kan ta flera dagar innan muskeln återhämtat sig ordentligt efter ett hårt pass. avvakta ett par dagar och se.

Fierze
2006-02-04, 13:04
Tja, har inget annat val... Tycker dock det är konstigt att muskeln inte återhämtat sig även fast jag vilade en hel vecka efter första bicepsträningen. Och det var som sagt bara en av armarna, båda borde väl bli lika slitna tycker man.. Någonting är extra känsligt med vänstra muskelfästet.