handdator

Visa fullständig version : Huskurer mot grisdoft!


emmzan
2006-01-31, 20:19
Eftersom den numer "förlösande moderatorn" emmzan ägnar dagarna åt att springa runt i ladugårdar, stall och svinhus så uppkommer denna fråga- Hur skjutton gör man för att bli av med lukten?

Grislukten sitter i - även efter man har tvagat sig REJÄLT. Har man haft skydd över håret (typ sjalett tight över skallen) så går lukten bort efter en tvätt men övriga kroppen verkar inte vilja släppa ifrån sig denna något enerverande lukt.

Några tips?

Att undvika att springa runt bland grisar är tyvärr inte ett alternativ.

D Andersson
2006-01-31, 20:22
Eftersom den numer "förlösande moderatorn" emmzan ägnar dagarna åt att springa runt i ladugårdar, stall och svinhus så uppkommer denna fråga- Hur skjutton gör man för att bli av med lukten?

Grislukten sitter i - även efter man har tvagat sig REJÄLT. Har man haft skydd över håret (typ sjalett tight över skallen) så går lukten bort efter en tvätt men övriga kroppen verkar inte vilja släppa ifrån sig denna något enerverande lukt.

Några tips?

Att undvika att springa runt bland grisar är tyvärr inte ett alternativ.

Finns inget sätt, hazmat-suit möjligen. Ha handskar på dig, täck hår och all hud.

emmzan
2006-01-31, 20:22
Finns inget sätt, hazmat-suit möjligen. Ha handskar på dig, täck hår och all hud.

Långärmat, handskar, andningsskydd och täckt hår :D Doften sätter sig ändå!

Larsson
2006-01-31, 20:26
Lukten kommer inte att försvinna, den kommer att sitta kvar för alltid. Men så länge inte folk flyttar sig när du går på stan ska det väl inte vara någon fara ;)

scythe
2006-01-31, 20:26
Någon som har Anitra Steens mailadress?

*barabomcrash*

:D

z_bumbi
2006-01-31, 20:27
Men så länge inte folk flyttar sig när du går på stan ska det väl inte vara någon fara ;)

*cry*

Runda Grodan
2006-01-31, 20:27
Har för mig att killarna i Jackass använde sig av tomatsås när de hade badat i kloaken. Det kanske kan fungera?

Yankeee
2006-01-31, 20:28
Någon som har Anitra Steens mailadress?

*barabomcrash*

:D

:D

Piranha
2006-01-31, 20:28
Om inte annat i förebyggande syfte

http://www.vitaverita.se/showproducts.asp?cid=120

Flera av deras produkter man nog andv på maken också

D Andersson
2006-01-31, 20:29
Långärmat, handskar, andningsskydd och täckt hår :D Doften sätter sig ändå!

Den gör det, du måste skapa ett tätt skal mot omgivningen om du ska klara dig.

http://www.cover-up.co.uk/hazmat/hazmat.htm

Nåt i den stilen. Du kan ju försöka göra en själv med ett regnställ, gummihandskar och stövlar men tveksamt om det kommer att fungera.

Yankeee
2006-01-31, 20:30
Dave Andersson?

JJ
2006-01-31, 20:31
Senap,ägg och ströbröd borde fungera.

D Andersson
2006-01-31, 20:32
Dave Andersson?

Yan-Kee?

Krokodil
2006-01-31, 20:33
Hur gjorde mythbusters med sin nedsvinade Corvette? Har för mig att de sprayade med någon enzym som dödade lukten.

J.Saarela
2006-01-31, 20:33
Hmm tyvärr så har jag ingen hjälp till dig.Men jag har alltid trott du skulle lukta nallebjörn av allt gnidande Z_bumbi gör :(

Piranha
2006-01-31, 20:33
Haaaaaaaa ha ha ha !!!!!!!!!!!!!!!

ETT MÅSTE

http://www.vitaverita.se/images/products/21-4561101.jpg
Skäggskydd
Skäggskydd i non-woven polypropylen. Vita med vävt huvudband. Det optimala valet för dig som prioriterar ekonomi.
Artikelnr

Storlek

Enhet
21-4561101 One size 100 st/förp x 10/kart
Material: Polypropylen

Lillgrabben
2006-01-31, 20:38
Hur gjorde mythbusters med sin nedsvinade Corvette? Har för mig att de sprayade med någon enzym som dödade lukten.


Visst kom de fram till att Corvetten var omöjlig att få luktfri?!

Fy satan vad den kärran ska ha luktat....

Krokodil
2006-01-31, 20:42
Visst kom de fram till att Corvetten var omöjlig att få luktfri?!

Fy satan vad den kärran ska ha luktat....Jo, kärran gick inte att få ren. Betyder det att det är kört för Emmzan? :D

Lillgrabben
2006-01-31, 20:52
Betyder det att det är kört för Emmzan? :D


Hoppas inte det ( för björnens skull)! :)

Jag har själv aldrig varit i ett svinstall, men det sägs vara en mkt speciell & stark lukt där..

Diana
2006-01-31, 21:14
Jo, kärran gick inte att få ren. Betyder det att det är kört för Emmzan? :D
:laugh:
minns att ja hört/läst de finns nån kemikalie(r) de använder för att rengöra platser me liklukt(lär väl va hyffsat identiskt.. :D ) så de blir helt luktfria :thumbup: så kanske ett samtal till nån sån firma? köpa nåra dunkar o duscha me högtrycksslangen efter varje grisvisit :D

emmzan
2006-01-31, 21:15
Hoppas inte det ( för björnens skull)! :)

Jag har själv aldrig varit i ett svinstall, men det sägs vara en mkt speciell & stark lukt där..

Alltså man BLIR av med lukten men det tar outhärdligt lång tid tycker jag.

Det är inte jättestark lukt förutsatt att dom har bra ventilation. Men det handlar ju alltid om att stå ganska länge i stallarna och titta på djuren samt ofta att ha närkontakt med dem och då sätter sig lukten rätt fort.

Galtar däremot kan man lukta på kilometers avstånd :D Där snackar vi manlig arom!

Nitrometan
2006-01-31, 21:16
De pratade med nån på radion i somras (angående värsta sommarjobben) som jobbade i svinstall. Han var nästan gråtfärdig och trodde att han aldrig skulle bli av med doften.

Lika illa illa för en stackare i ett hönseri.

Men ett par månader efter jobben luktade de okej igen.

Men kroppskondomerna som de tipsade om kanske kan funka?

I tvålväg var det bästa jag kunde hitta den här efter lite sökande och frågande:
http://www.juvelit.se/rengoring.html

http://www.juvelit.se/rengor10.jpg

Kebab-Arne
2006-01-31, 21:17
Mythbusters fick väl bort skunk-lukt effektivt med tomatsås om jag inte minns fel?

ViktorH
2006-01-31, 22:04
Det är väl inte så farligt med lite svinlukt...

nordlander
2006-01-31, 22:07
Tandkräm tar iaf bort lukten från händerna.

mini
2006-01-31, 22:23
Salpetersyra?
Gris luktar sjukt illa. Du kommer inte ha några kompisar kvar, utom de andra grisdoftande veterinärstudenterna.

Zakath
2006-01-31, 22:35
Senap,ägg och ströbröd borde fungera.




Julskinkspanering? *screwy*

Liten Men Fet
2006-02-01, 00:39
Alltså man BLIR av med lukten men det tar outhärdligt lång tid tycker jag.

Det är inte jättestark lukt förutsatt att dom har bra ventilation. Men det handlar ju alltid om att stå ganska länge i stallarna och titta på djuren samt ofta att ha närkontakt med dem och då sätter sig lukten rätt fort.

Galtar däremot kan man lukta på kilometers avstånd :D Där snackar vi manlig arom!

En gammal vildsinsgalt stinker nåt så fruktansvärt typ lite ammoniak, det sticker i näsan.

Dumleman
2006-02-01, 01:20
Det går inte att duscha grisarna i förebyggande syfte? :)

hangatyr
2006-02-01, 07:11
hmm, att ett djur som luktar så illa kan smaka så gott!?

Jag tror att JJ:s förslag skulle funka. hur stor ugn har ni?

JJ
2006-02-01, 09:07
Julskinkspanering? *screwy*

Ja? :D

William
2006-02-01, 09:14
Testa att gnida citron över kroppen. Kommer ihåg att vi fick det rådet av vår biologilärare efter en heldags dissektion av fisk som fick en att stinka riktigt illa.

Kanske funkar?

Saga
2006-02-01, 09:19
Vi brukade basta för att bli av med lukten. Det spelade ingen roll hur mycket man tvättade sig för sen när man började svettas lite så kom lukten igen.