handdator

Visa fullständig version : Hur får jag mitt tv-out att funka?


Tigerkotten
2006-01-31, 17:54
Jag hade för mig att det var skrivbordet/egenskaper/inställningar

Bildskärm, men kan inte klicka på dom andra skärmarna där.

Fick förut bilden på datorn, men video som spelades på datorn visades inte på tvn dock.
asus extreme Radeon Ax800 xl eller vad det nu är.
Så tips?

http://img499.imageshack.us/img499/411/tvout6qq.jpg (http://imageshack.us)

Jman
2006-01-31, 18:00
Anslut alla kablar, kontrollera att de sitter ordentligt när datorn är avstängd. Starta upp datorn och aktivera Tv ut. Bör fungera som förut.

Kan du inte kringgå den svarta bilden vid videouppspelning med en patch, så kan du köra med en alternativ spelare. En spelare som använder t.ex. GDI eller Opengl för att rita upp varje frame (default är directx med overlay). Normalt så blockeras bilden på overlayen eftersom den renderas av hårdvaran.

blasr
2006-01-31, 18:02
Kolla så att du har S-videokabel(Om du nu kör med vanlig videokabel nu). Har för mig att det kunde strula lite annars. Det var samma strul hos en kompis förut.

Tigerkotten
2006-01-31, 18:05
aktivera tvout? Hur gjorde jag det då? Men tar och prövar att starta om.

Tigerkotten
2006-01-31, 18:25
okej nu har jag en bild på tvn, men det är enbart bilden jag har som skrivbordsbakgrund. Dvs inga iconer eller inget annat, så hur gör jag nu?

Jman
2006-01-31, 18:35
okej nu har jag en bild på tvn, men det är enbart bilden jag har som skrivbordsbakgrund. Dvs inga iconer eller inget annat, så hur gör jag nu?
Du har troligtvis inställt att du har dual view. Ställ in så att du klonar din skärm, så att samma innehåll visas på tv:n.

Tigerkotten
2006-01-31, 19:07
Du har troligtvis inställt att du har dual view. Ställ in så att du klonar din skärm, så att samma innehåll visas på tv:n.

Och detta finner jag vart?

Helena B
2006-01-31, 19:32
Vill bara uppmärksamma Kolo att det inte bara är jag som startar Helena-trådar. Känns skönt att veta :D

Tigerkotten
2006-01-31, 19:50
Vill bara uppmärksamma Kolo att det inte bara är jag som startar Helena-trådar. Känns skönt att veta :D


Vad i...... :furious:

Förresten när jag nu ser allt på tvn och bara bakgrunden på datorn, när jag rör musen över högra sidan dva "bakom" tvn så fortsätter muspekaren in på datorskärmen, men då som sagt försvinner den från tvn.

Och inget muspekar visas normalt på datorn just nu, och som sagt inga vanliga fönster heller. Fick välja största typsnitt för kunna se msn chatter på tvn :) Ser inte riktigt vad jag själv skriver, så sorry för alla stavfel som kanske blir :)

Jman
2006-01-31, 19:54
Vad i...... :furious:

Förresten när jag nu ser allt på tvn och bara bakgrunden på datorn, när jag rör musen över högra sidan dva "bakom" tvn så fortsätter muspekaren in på datorskärmen, men då som sagt försvinner den från tvn.

Och inget muspekar visas normalt på datorn just nu, och som sagt inga vanliga fönster heller. Fick välja största typsnitt för kunna se msn chatter på tvn :) Ser inte riktigt vad jag själv skriver, så sorry för alla stavfel som kanske blir :)
I inställningarna för grafikkortet så ska du leta efter något som heter clone eller något liknande. single/dualview/clone heter det på ett geforce kort iaf. I klon läge så visas samma bild på skärmen och tv (med något mindre upplösning än normalt).