handdator

Visa fullständig version : Något fel på hjärtat?


jesse
2006-01-31, 17:22
Jag har varit sjuk sedan förra söndagen, hade hög feber o ont i halsen i 3-4 dagar, i fredags började jag på en antibiotika-kur eftersom min sänka forfarande var rätt hög.
Det läskiga är att när febern hade börjat gå ner typ på fredagsmorgonen så började mitt hjärta att kännas/slå väldigt konstigt. Tills dess hade jag haft en regelbunden puls på mellan 100-120 slag/minut under feberperioden, men nu började den kännas helt svag samt att den ibland hoppade över slag osv.
Nu ligger pulsen runt ca 70-80 slag (min normala puls ligger på 75-80) men den känns som sagt väldigt konstig. Har pågått i cirka 4 dygn nu o jag har väldigt svårt att sova pga av att hjärtat känns i obalans. Får nästan känslan att de ska stanna och det är ju svårt att slappna av då :(

Åkte in på kutmottagningen i Söndags-natt efter att jag upplevt ett långt "dubbelslag" (känns som att hjärtat stannar en kort stund), dom tog ekg samt läkaren lyssnade på mitt hjärta m.m.
Han kunde inte hitta något speciellt, min sänka hade då gått ner till typ 29 o jag hade knappt någon feber. (Till någon kunnig: Det som känns lite dåligt är att han kollade mig när jag hade "1 ton" stresshormon i kroppen pga av att jag blev uppstressad när vi åkte in, kan de påverka vad han ser när han undersöker mig? )

Finns det någon här inne som har varit med om något liknande eller som hört om detta förut?
Detta känns så fruktanssvärt jobbigt och jag försöker ta det lungt men samtidigt kan jag knappast inbilla mig helt o hållet även om jag stressar upp mig.

apa_ola
2006-01-31, 17:27
vad för antibiotika? märke alltså..

ery-max finns nån som heter som kan påverka hjärtat iaf, vet ej hur lång tid det tar och så dock...

Jman
2006-01-31, 17:28
Jag känner en som fick liknande sympton efter en kraftig förkylning med feber och två pencillin kurer. Han fick nästan panikångest och hade ont överall. Klagade även på oregelbunden hjärtrytm.

Jag rekommende honom att ändra sin kost och röra sig mer. Extra vitaminer under en period, Omega 3 osv... Allt kanske inte hjälpte med det var en psykologiskk faktor också. Jag bör tillägga att han varit väldigt slarvig med kost och träning innan.

Vad har du för vilopuls i normala fall? Låter som om du har dålig kondis ...

jesse
2006-01-31, 17:40
Jag känner en som fick liknande sympton efter en kraftig förkylning med feber och två pencillin kurer. Han fick nästan panikångest och hade ont överall. Klagade även på oregelbunden hjärtrytm.

Jag rekommende honom att ändra sin kost och röra sig mer. Extra vitaminer under en period, Omega 3 osv... Allt kanske inte hjälpte med det var en psykologiskk faktor också. Jag bör tillägga att han varit väldigt slarvig med kost och träning innan.

Vad har du för vilopuls i normala fall? Låter som om du har dålig kondis ...

Jag har en vilopuls på ca 70-80 slag i normala fall även vid hårdare träningsperioder, så jag har inte direkt dålig kondis men däremot har jag "ärvt" en hög vilopuls.

jesse
2006-01-31, 17:41
vad för antibiotika? märke alltså..

ery-max finns nån som heter som kan påverka hjärtat iaf, vet ej hur lång tid det tar och så dock...


Doxyferm, men problemen började ett halvt dygn innan jag började på pencillin-kuren.

z_bumbi
2006-01-31, 17:55
Skaffa en tid för en ny undersökning, ingen kan eller ska uttala sig om något sådant via ett nätforum.

Jense
2006-01-31, 19:03
jag vet inte riktigt men jag upplevde själva EKGtestet lite uppstressande, jag blev nervös för att det skulle visa dåliga resultat. så det kändes som om mitt hjärta blev påverkat av det.

undrar också om det är så

CoC
2006-02-01, 04:59
Låter som höga halter av cortisol.

Hade själv mkt liknande problem under en period när jag var hemmapappa.

En amerikansk studie visade att hjärtat tar mer stryk av att vara hemma med små barn hos män än i princip ngn annan aktivitet. Det är livsfarligt pga ofta skyhöga nivåer av stresshormon. :D

Bäst är naturligtvis att höra med flera läkare, men be dom även mäta cortisolnivåer om de inte hittar ngt annat.

jesse
2006-02-01, 09:15
Låter som höga halter av cortisol.

Hade själv mkt liknande problem under en period när jag var hemmapappa.

En amerikansk studie visade att hjärtat tar mer stryk av att vara hemma med små barn hos män än i princip ngn annan aktivitet. Det är livsfarligt pga ofta skyhöga nivåer av stresshormon. :D

Bäst är naturligtvis att höra med flera läkare, men be dom även mäta cortisolnivåer om de inte hittar ngt annat.

Det värsta av allt är väl att cortisol är muskelnedbrytande :D

Ne men jag har pratat lite med dom på vårdcentralen idag och jag skulle höra av mig imorgon om det inte blev bättre. Jag har lyckats sova några timmar inatt också så det känns skönt.