handdator

Visa fullständig version : Träna bröst 2ggr i veckan eller 1 ?


romix
2006-01-31, 16:48
Kör för tilfället Max Ot. dvs kör 3 övningar per muskelgrupp 4-6rep.

Tycker inte att jag ökar någon volym i mina bröst, ökar i styrka med volymen är densamma.

Tycker ni att jag ska köra på som jag gör nu 1 gång i veckan, eller ska jag köra 2 ?

Kanske borde prova något annat? För det står verkligen still..

jwzrd
2006-01-31, 16:51
Räkna dagar mellan passen istället. Gå ner från 7 till 5? Hur som helst så tror jag att problemet i ditt fall, precis som för alla andra otåliga nybörjare, är att din kost inte är det den bör vara än.

romix
2006-01-31, 18:02
Räkna dagar mellan passen istället. Gå ner från 7 till 5? Hur som helst så tror jag att problemet i ditt fall, precis som för alla andra otåliga nybörjare, är att din kost inte är det den bör vara än.

Mja..ja kanske det, har tränat i 1.5år, det är klart att det har blivit skillnad, men inte på senaste tiden. Kosten är det absolut inget fel på, vart tom för mycket, håller för tillfället på med en deff som jag är halvvägs klar med nu.

Jorgen
2006-01-31, 18:18
Tja, om du deffar så kommer du inte att öka något i volym. Det krävs kaloriplus för att bygga muskler.

Scratch89
2006-01-31, 18:21
Tja, om du deffar så kommer du inte att öka något i volym. Det krävs kaloriplus för att bygga muskler.
Är inte det lite not-to-date?

jwzrd
2006-01-31, 18:23
Är inte det lite not-to-date?

Nej?

Visst, du kan ligga och bygga på kanske 10-20% av maxhastighet på deff.

romix
2006-01-31, 18:56
Nej?

Visst, du kan ligga och bygga på kanske 10-20% av maxhastighet på deff.


men det gick ju lika dåligt innan min deff.

Jacksatan
2006-01-31, 19:28
Jag har aldrig byggt en muskel när jag deffat, den saken är klar. Det gäller även när jag var hyfsad nybörjare.

pragmatist
2006-01-31, 22:02
Kroppen tycker inte om att lägga på sig muskler. Det är regel nummer ett för all styrketräning. För att kroppen ska lägga på sig muskler måste man dels utsätta den för stort, regelbundet, varierat och hela tiden ökande obehag (träning) och dels förse den med så pass mycket näring att den tycker att det är "säkert" att bygga lite muskler som kompensation för detta obehag. Muskler i sig är aldrig en prioritet, överlevnad är alltid den främsta prioriteten och att ha stora muskler och lite undershudsfett suger som överlevnadskoncept ur biologisk synvinkel. Helst vill kroppen ha det tvärtom, inte mer muskelmassa än absolut nödvändigt och ett rejält fettlager att ta av. Det är så evolutionen skapat oss - spinkiga och feta. Evolutionen testade bodybuilderversionen av människa också - Neanderthalmänniskan. De dog ut och vi - de spinkiga och feta - vann.

Av detta följer att det är hart när omöjligt att bygga muskler och tappa fett samtidigt om du inte är 1) nybörjare och kroppen upplever styrketräning som nytt och extremt obehagligt (snudd på livsfarligt) och/eller 2) fet som en gris och kroppen tycker att det inte är någon större fara att bygga lite muskler eftersom det finns så mycket att ta av ändå. I övriga fall är det fundamentalt onaturligt för kroppen att lägga på sig mer muskler, eftersom det är potentiellt livsfarligt med en massa kalorikrävande muskulatur i människans naturliga tillstånd som jägare/samlare.

Man kan inte heller "lura" kroppen att anpassa sig på ett onaturligt sätt genom "optimal" timing av näringsämnen. Det är inte så kroppen funkar. Kroppen är en smart överlevnadsmaskin, inte en låda Lego.

Så, nu fick jag det sagt. :D

Johan86
2006-01-31, 22:13
så om man inte kan bränna fett och bygga samtidigt.varför går man då morgonpromenader fastän man bygger muskler? *rolleyes*

Jacksatan
2006-01-31, 22:55
så om man inte kan bränna fett och bygga samtidigt.varför går man då morgonpromenader fastän man bygger muskler? *rolleyes*

Bränna fett gör du dygnet runt. Det vi pratar om är att bränna såpass mycket fett att det tar ut det fett du lägger på dig. Dvs går du ner i fettvikt är det väldigt svårt att öka i muskler om du inte är helt nybörjare.

Sniggel
2006-01-31, 23:00
så om man inte kan bränna fett och bygga samtidigt.varför går man då morgonpromenader fastän man bygger muskler? *rolleyes*
Bränna fett och deffa är väl inte heeelt likadana begrepp.
Man kan ju bränna fett fast att man bulkar.

När man deffar ligger man ju på kaloriminus
På bulk ligger man på kaloriplus även om man tar morgonpromenader.
Promenaden kan vara till för att man ska lägga på sig "kvalitativ" muskelmassa, dvs att en liten del av all den fett man lägger på sig varje dag, förbränns så att man lägger på sig mindre fett per dag men ändå ungefär lika mycket muskelmassa per dag

Pez
2006-02-01, 00:34
så om man inte kan bränna fett och bygga samtidigt.varför går man då morgonpromenader fastän man bygger muskler? *rolleyes*
För att det är hälsosamt att röra på sig.
Jag vet, det låter helt galet men så är det iallafall.

Pez
2006-02-01, 00:39
Kosten är det absolut inget fel på, vart tom för mycket, håller för tillfället på med en deff som jag är halvvägs klar med nu.
Ja, alltså - du får se till att skilja på begrepp som "äta mycket" och "äta bra för träningen" (optimalt är ju tjatigt, bra duger :D). Bara för att man går upp i vikt så betyder inte det att man bygger muskler - det gäller att nyttomaximera sina ökningar sas.. att se till att den ökade muskelmassans ratio kontra den ökade fettmassan är så hög som möjligt.

H.Emanuel
2006-02-01, 07:20
Kroppen tycker inte om att lägga på sig muskler. Det är regel nummer ett för all styrketräning. För att kroppen ska lägga på sig muskler måste man dels utsätta den för stort, regelbundet, varierat och hela tiden ökande obehag (träning) och dels förse den med så pass mycket näring att den tycker att det är "säkert" att bygga lite muskler som kompensation för detta obehag. Muskler i sig är aldrig en prioritet, överlevnad är alltid den främsta prioriteten och att ha stora muskler och lite undershudsfett suger som överlevnadskoncept ur biologisk synvinkel. Helst vill kroppen ha det tvärtom, inte mer muskelmassa än absolut nödvändigt och ett rejält fettlager att ta av. Det är så evolutionen skapat oss - spinkiga och feta. Evolutionen testade bodybuilderversionen av människa också - Neanderthalmänniskan. De dog ut och vi - de spinkiga och feta - vann.

Av detta följer att det är hart när omöjligt att bygga muskler och tappa fett samtidigt om du inte är 1) nybörjare och kroppen upplever styrketräning som nytt och extremt obehagligt (snudd på livsfarligt) och/eller 2) fet som en gris och kroppen tycker att det inte är någon större fara att bygga lite muskler eftersom det finns så mycket att ta av ändå. I övriga fall är det fundamentalt onaturligt för kroppen att lägga på sig mer muskler, eftersom det är potentiellt livsfarligt med en massa kalorikrävande muskulatur i människans naturliga tillstånd som jägare/samlare.

Man kan inte heller "lura" kroppen att anpassa sig på ett onaturligt sätt genom "optimal" timing av näringsämnen. Det är inte så kroppen funkar. Kroppen är en smart överlevnadsmaskin, inte en låda Lego.

Så, nu fick jag det sagt. :D
Intressant skrivet.

H.Emanuel
2006-02-01, 07:30
Kör helkropps nu och tänker göra det ett bra tag. Men då blir det bröst tre ggr/v fast olika övningar varje gång och en övning/muskelgrupp per gång. Men det blir inga 5-7 dar emellan. Förut körde jag 3-4 övningar bröst vid ett tillfälle en gång/v. Jag vill dessutom träna bänkpress och kör nu det två ggr/v. Skulle vara fint att få synpunkter på om detta är bra eller mindre bra eller rentav värdelöst?

Topworker
2006-02-01, 07:37
Mycket trevlig post.

Har själv gått i dessa tankar(finns en post om det).
Men som flera skriver, cardio/fettförbränning under bulk gör inte att du tappar fett och bygger muskler utan lägger på dig mindre fett när du bygger muskler.

Har börjat röra på mig mer nu, detta efterssom min kropp helst vill se fett över en viss vikt, vad man än äter och hur man än tränar(eller så mycket jag ny lyckats)

MEN det som märks mest av att "röra på sig", f_n vad jag mår bra! Piggare, klarare i skallen, och gymmet känns ännu mer motiverande!
Klart att rekommendera!

H.Emanuel
2006-02-01, 07:41
Mycket trevlig post.

Har själv gått i dessa tankar(finns en post om det).
Men som flera skriver, cardio/fettförbränning under bulk gör inte att du tappar fett och bygger muskler utan lägger på dig mindre fett när du bygger muskler.

Har börjat röra på mig mer nu, detta efterssom min kropp helst vill se fett över en viss vikt, vad man än äter och hur man än tränar(eller så mycket jag ny lyckats)

MEN det som märks mest av att "röra på sig", f_n vad jag mår bra! Piggare, klarare i skallen, och gymmet känns ännu mer motiverande!
Klart att rekommendera!
Tycker också att det du skriver är intressant. Men tråden handlar om huruvida man "kan" köra bröst två gånger i veckan eller ej.

H.Emanuel
2006-02-01, 07:43
EDit: Den handlade om det från början iaf

Absinteh
2006-02-01, 09:35
Bränna fett och bygga muskler. Aha. Där har vi det. *grr27*
Hejdå magrutor :(

romix
2006-02-01, 11:09
Bränna fett och deffa är väl inte heeelt likadana begrepp.
Man kan ju bränna fett fast att man bulkar.

När man deffar ligger man ju på kaloriminus
På bulk ligger man på kaloriplus även om man tar morgonpromenader.
Promenaden kan vara till för att man ska lägga på sig "kvalitativ" muskelmassa, dvs att en liten del av all den fett man lägger på sig varje dag, förbränns så att man lägger på sig mindre fett per dag men ändå ungefär lika mycket muskelmassa per dag

:) Exakt det jag tänker och strävar efter!

Tack alla andra för bra svar, det jag undrar är hur ska jag variera övningar/rep/set under mina bröstpass ? Någon som kan lägga upp ett lite upplägg på vad man kan köra för att variera så pass mycket som man behöver?

Steelan
2006-02-01, 20:49
mycket *bs* i denna tråd.