handdator

Visa fullständig version : matintag direkt efter ett pass, alternativ?


mistermr
2006-01-31, 13:51
Hej....

Jag vet att man skall få i sig snabba kolhydrater efter ett träningspass och därför brukar jag äta en banan tills jag har kommit hem för att äta en helt vanlig måltid med kolhydrater, proteiner mm

Min fråga är räcker det med en banan efter träningen eller skall jag ta ngt mer och i så fall vad är alternativen?

Jag vill gärna veta kvantiteten av det ni eventuellt rekomenderar.

Jag väger 76 kg och är 177 cm lång.

Det tar mig ca 1 h att komma hem från gymmet.

MVH

King Grub
2006-01-31, 13:52
Maltodextrin, 0.5 - 1 g per kilo kroppsvikt, beroende på passets längd, intensitet och muskelgrupper som tränats.

mistermr
2006-01-31, 13:55
Maltodextrin, 0.5 - 1 g per kilo kroppsvikt, beroende på passets längd, intensitet och muskelgrupper som tränats.

Jag kör helkroppspass och det brukar väl ta ca 1 h 45 min till 2 h.

Hur stor mängd skall jag ha då?

Var skaffar man sådant?

Skall jag ta det utöver bananen?

MVH

keffat_liv
2006-01-31, 15:58
banan är väl inte speciellt snabba kolhdyrater? Beror ju på mognadsmängden men inte är de speciellt snabba väl? Sen innehåller banan väl fruktos med? icke bra det.

GymTT
2006-01-31, 16:24
Banan är inte alls särskillt bra egentligen, fruktos samt inte så snabba kolhydrater som många tror, dra en malto drink efter, 0.75 G per kg kroppsvikt i ditt fall kanske?

mistermr
2006-01-31, 21:31
Banan är inte alls särskillt bra egentligen, fruktos samt inte så snabba kolhydrater som många tror, dra en malto drink efter, 0.75 G per kg kroppsvikt i ditt fall kanske?

Nu får ursäkta mig när det gäller min okunskap när det gäller sådana saker. Men var får man tag på en sådan drink samt så undrar jag om det finns några naturliga alternativ tex frukt?

Funkar dadlar?

MVH

Verni
2006-01-31, 21:41
Nu får ursäkta mig när det gäller min okunskap när det gäller sådana saker. Men var får man tag på en sådan drink samt så undrar jag om det finns några naturliga alternativ tex frukt?

Funkar dadlar?

MVHDruvsocker är också snabba kolhydrater och säljs som pulver i dom flesta livsmedelsbutiker.

mistermr
2006-01-31, 21:47
Druvsocker är också snabba kolhydrater och säljs som pulver i dom flesta livsmedelsbutiker.

Men drinken som nämndes innan är det samma som gainer?

De där sugtabletterna som säljs då, dextro ngnting har dem hetat en gång i tiden i alla fall, hur är det med dem då?

MVH

Cerberus
2006-01-31, 21:48
Men drinken som nämndes innan är det samma som gainer?

De där sugtabletterna som säljs då, dextro ngnting har dem hetat en gång i tiden i alla fall, hur är det med dem då?

MVH

Samma sak, fast betydligt dyrare.

Dextropur heter dextrosol-tabletterna i pulver-form. Jag körde ett bra tag på dextropur efter passen, men jag har insett att jag faktiskt hellre får i mig de kolhydraterna från riktig mat som mättar.

mistermr
2006-01-31, 21:50
Samma sak, fast betydligt dyrare.

Dextropur heter dextrosol-tabletterna i pulver-form. Jag körde ett bra tag på dextropur efter passen, men jag har insett att jag faktiskt hellre får i mig de kolhydraterna från riktig mat som mättar.

Så att ta en banan tills man kommer hem och äter en ordentlig måltid är ett bra alternativ?

Max
2006-01-31, 21:58
Nu får ursäkta mig när det gäller min okunskap när det gäller sådana saker. Men var får man tag på en sådan drink samt så undrar jag om det finns några naturliga alternativ tex frukt?

Funkar dadlar?

MVHNaturligt vet jag inte, men vitt bröd typ baguette, fralla m.fl. är snabbätet och innehåller snabba kolhydrater till musklerna.

mistermr
2006-02-01, 13:58
Idag hade jag bråttom så jag körde med en banan och en proteinbar efter träningen. Det kanske är inte så bra?

MVH

King Grub
2006-02-01, 14:01
Vad vill du ha för andra svar än dom du fått? Din fråga är ju densamma.

Fricken
2006-02-01, 14:17
banan är väl inte speciellt snabba kolhdyrater? Beror ju på mognadsmängden men inte är de speciellt snabba väl? Sen innehåller banan väl fruktos med? icke bra det.

kroppen använder väl inte fruktos vid medel/hög intensiv träning i samma
mängd som andra sorters kolisar?
känns onödigt och vräka i sig frukt och andra små grejjer
efter träning om detta nu stämmer.
fruktos är ju dessutom känt för att vara en liten insulin-bov
och lätt lagras som kroppsfett

Jay-Z
2006-02-01, 14:22
kroppen använder väl inte fruktos vid medel/hög intensiv träning i samma
mängd som andra sorters kolisar?
känns onödigt och vräka i sig frukt och andra små grejjer
efter träning om detta nu stämmer.
fruktos är ju dessutom känt för att vara en liten insulin-bov
och lätt lagras som kroppsfett

Fruktos, tillsammans med maltodextrin, kan vara rättfärdigat samtidigt som man utför intensiv konditionsträning.

Är förresten fruktos en insulinbov?

King Grub
2006-02-01, 14:45
Är förresten fruktos en insulinbov?

Nej, fruktos frisätter minimalt med insulin per energienhet. Däremot kan för stort fruktosintag innebära ökad risk för insulinresistens.

Milia
2006-02-01, 16:35
Men för högt fruktosintag kan man väl nästan bara uppnå genom att använda rent fruktos istället för socker typ, knappast bara genom att äta frukt, eller?

King Grub
2006-02-01, 16:59
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=60831&highlight=frukt