handdator

Visa fullständig version : Kan någon reda ut dessa begrepp?


Muskelsmurfen
2002-09-07, 12:51
Hejsan.
Jag undrar om det finns någon som kan reda ut dessa begrepp?

koncentrat/isolat? (Har för mig en reningsprocess?)
Är det olika resultat beroende på vassle eller kasein?
skiftar förhållandena mellan aminosyrora? Blir det mindre fett/kolhydrater?

Peptid? (Vad är effekten av peptid?)
Hydrolyserat... ?

Hur snabbt kommer egentligen Hydrolyserat vassle in i blodet? Vanligt vassle brukar man väl säga tar ½timme att "smälta"?

Hur snabbt tillgodogör man sig Dextropur? 5minuter?

Hur fungerar blandningen 50/50 Isolat/Hydrolysat?

I stället för att svara sök... så tänk hur positivt det är att få alla dessa grejjer utredda på en och samma plats. Jag är säkert inte ensam om denna begreppsförvirring. :em:

Helen@
2002-09-07, 19:39
Ett litet men bara :)

Varför göra saker och ting svårare än det är......man behöver inte ha så djuplodade kunskaper för att lyckas med sitt byggande........."make it simple"!

Kram//Helen@

Peter
2002-09-08, 14:45
Ska göra mitt bästa för att svara på frågorna så gott jag kan. Sverker eller Fairing-Lasse kan säkert utveckla det jag inte riktigt kan svara exakt på.

#koncentrat/isolat? (Har för mig en reningsprocess?)

-Japp det stämmer, isolat är mer renat.

#Är det olika resultat beroende på vassle eller kasein?
skiftar förhållandena mellan aminosyrora? Blir det mindre fett/kolhydrater?

- Är du fortfarande inne på konc/iso så är svaret ja, det blir mindre fett och kolhydrater i ett isolat. Aminosyreinnehållet är inte det samma i vassle och kasein. (Förändringen i proteinets egenskaper blir också olika stor av att isolera eller hydrolysera vassle mot kassein. Har för mig att kasein hydrolysat är ännu snabbare än vassle trots att kasseinet från början är mycket långsammare.)

# Peptid? (Vad är effekten av peptid?)

- Protein består av aminosyror som du säkert vet. En kortare kedja aminosyror kallas peptid en längre kallas protein. Effekten blir att upptaget blir snabbare och både protein och peptiden bryts ju ner till aminosyror och de bygger ju bland annat upp muskler.

#Hydrolyserat... ?

- Att något är hydrolyserat betyder att det är sönderdelat med hjälp av vatten. Motsatsen till hydrolys är kondensation. I proteinfallet använder man enzymer för att hydrolysera och på så sätt bryta ner proteinet till mindre delar för ett snabbare upptag.

# Hur snabbt kommer egentligen Hydrolyserat vassle in i blodet? Vanligt vassle brukar man väl säga tar ½timme att "smälta"?

- Vet inte, har inga siffor på det. Det är ju skillnad på vilken grad av hydrolys det rör sig om, upp mot 30% är det mesta man kan köpa så vitt jag vet.

#Hur snabbt tillgodogör man sig Dextropur? 5minuter?

- Ja fem minuter efter intag av dextropur är blodsockret på väg att stiga. När det når sin topp beror på mängd och hur starkt du blandat i vattnet.

# Hur fungerar blandningen 50/50 Isolat/Hydrolysat?

- Förmodligen bra

Peter

Muskelsmurfen
2002-09-08, 16:17
Peter>Tack så jättemycket. :cheers:

Hmmm, nya frågeställningar väcks i mina tankar. :confused:
Menade du att Kasein-Hydrolysat var snabbare än Vassle-Hydrolysat eller snabbare än vanlig vassle?

Behåller Kasein-Hydrolysat sina katabola egenskaper trots att det blir snabbt? Förmodligen inte? eller?

Det har ju varit lite ordväxling om huruvida man bygger bättre på Vassle eller Kasein. Är det hastigheten på proteinet som är avgörande på hur anabolt det är?

Är peptider resultatet av Hydrolys?

Jag vet, man behöver inte gå så in på djupet... men är man nyfiken så är man...

Peter
2002-09-08, 17:20
Nu blev frågorna lite svårare men jag ska göra mitt bästa.

# Menade du att Kasein-Hydrolysat var snabbare än Vassle-Hydrolysat eller snabbare än vanlig vassle?

- Det här är en fråga som säkert Fairing-Lasse kan svara bättre på men som jag fattat det ska hydrolyserat kasein vara minst lika snabbt som hydrolyserat vassle. Kanske snabbare till och med.

# Behåller Kasein-Hydrolysat sina katabola egenskaper trots att det blir snabbt? Förmodligen inte? eller?

- Du menar antagligen ANTIkatabola egenskaper och dessa egenskaper bygger ju mycket på att det är så långsamt så dessa borde ju försvinna om proteinet blir väldigt snabbt. Ett väldigt snabbt protein tas ju vid speciella tillfällen och då är det ju inte ett antikatabolt protein utan ett anabolt man är ute efter. Så jag håller med om din gissning om "förmodligen inte".

# Det har ju varit lite ordväxling om huruvida man bygger bättre på Vassle eller Kasein. Är det hastigheten på proteinet som är avgörande på hur anabolt det är?

- Snabbheten är bara en del i hur anabolt proteinet är. Aminosyresammansättning, digererbarhet är andra faktorer som varierar mellan olika proteinsorter. Skillnaden mellan vassle och kasein är främst hastigheten.

# Är peptider resultatet av Hydrolys?

- Ja, men man kan hydrolysera ner det till fria aminosyror också.

Peter

Droog
2002-09-08, 17:35
Hoho, äntligen en rolig och intressant tråd.

>>Menade du att Kasein-Hydrolysat var snabbare än Vassle-Hydrolysat eller snabbare än vanlig vassle?

Båda är snabbare än vassle. Skillnaden mellan kaseinhydrolysat och vasslehydrolysat är förmodligen obefintlig då båda består av små peptider som tas upp väldigt snabbt.

>Behåller Kasein-Hydrolysat sina katabola egenskaper trots att det blir snabbt? Förmodligen inte? eller?

Antar att du menar antikatabola och att du syftar på Eiselts hypning av kaseinet. Nej, kaseinhydrolysatet kommer att tas upp tokfort.

>Är det hastigheten på proteinet som är avgörande på hur anabolt det är?

Jag har nog inget bra svar här, mängden protein tillsammans med BV torde spela störst roll. Skillnaderna i hastighet är rätt små.

>Är peptider resultatet av Hydrolys?

Hydrolysering av proteiner ger peptider.

En intressant sak är ju detta med kasein som ska vara så långsamt och på så sätt "räcka länge" och vara antikatabolt. Är inte Eiselts undersökning gjord mellan kasein och hydrolyserat vassle?

Självklart ska man gå på djupet Helen@, annars hjälper man bara till att sprida gymmyter.

Droog
2002-09-08, 17:38
Jaha, så går det när man ska skriva och laga mat samtidigt.

Peter
2002-09-08, 18:06
"Jaha, så går det när man ska skriva och laga mat samtidigt."

Ja eller när man slår upp alla svar ;) Nejdå skojade bara, vi verkar ju ha svarat ungefär samma sak i alla fall vilket ju var positivt.

Peter

Sverker
2002-09-08, 18:47
Kan jag tillföra något ? Nej inte alls.


Men lite kanske....
Tittade runt på olika vasslehydrolysat både innanför och utanför kretsen kring Kolozzeum.
Ofta anger försäljarna hydrolysatet i ett antal D. D är Dalton och anger vikten. En aminosyra väger lite drygt 100 så när det står att hydrolysatet har en medelvikt på 1000 D så är medellängden på aminosyrakedjorna 10 stycken.
Ett protein kan väga tiotusentals Dalton.

Tarmcellerna kan ta upp korta kedjor av aminosyror upp till 5 - 6 stycken. Detta gör att hydrolysat på 500 - 600 D oftast blir mycket snabbare än fria aminosyror. I tarmcellen delas kedjan ned till fria aminosyror innan de släpps vidare till levern.

Muskelsmurfen
2002-09-08, 20:10
SUPERBRA :thumbup:
Nu måste jag klura om jag ska hitta några fler frågor.
Tack skall ni ha.

eiselt
2002-09-16, 13:25
Hej!

1) Koncentrat/isolat? (Har för mig en reningsprocess?)

SVAR: Koncentrat är som namnet antyder ett ämne som är koncentrerat, men inte helt rent. Ett isolat antyder att proteinet är rent (isolarat från andra ämnen). Olika tillverkningsprocesser ger olika proteiner. Ett isolat är i början ett koncentrat som genomgår 1-2 ytterligare processer och är därför dyrare.

Är det olika resultat beroende på vassle eller kasein?
skiftar förhållandena mellan aminosyrora? Blir det mindre fett/kolhydrater?

SVAR: Kaseinat framställs genom en sperareringsprocess där man reglerar pH-värdet. Kaseinat kan renhetsmässit jämföras med isolat, men det finns olika torkningsmetoder som anses vara sämre eller bättre.

Peptid? (Vad är effekten av peptid?)

SVAR: Peptid är två eller flera aminosyror i en kedja. Effekten av en peptid är samma som ett protein, men beror på vilka aminosyror som är sammalänkade. Genom att koppla ihop t ex glutamin + alanin (dipeptiden kallas då glutamylalanin) så kan man få fram en specifik effekt.

Hydrolyserat... ?

SVAR: Ett protein (= en kedja av många aminosyror) som är nedbrytet till kortare kedjor. Kan variera väldigt mycket. Fördelarna med ett hydrolysat är egentligen bara att svinnet som annars går åt till att bryta ned vanliga proteiner blir mindre. Å andra sidan kostar hydrolysat mycket mer så det går nog jämt ut. En annan fördel med hydrolysat kan vara att aminosyrorna då går ut snabbare, vilket kan vara bra vid kataloba tillstånd, tex direkt efter träning. Man bör dock vara medveten om att det då är grenade aminosyror, och framföralt glutamin som ger den anti-katabola effekten och man kan anta att rent glutamin eller glutaminpeptid ger en minst lika bra effekt.


Hur snabbt kommer egentligen Hydrolyserat vassle in i blodet? Vanligt vassle brukar man väl säga tar ½timme att "smälta"?

SVAR: Det beror på hydrolyseringsgraden. Upptaget av protein sker gradvis och är beroende av man äter samtidigt (ungefär som glykemsikt index påverkas).

Hur snabbt tillgodogör man sig Dextropur? 5minuter?

SVAR: Räkna med 2 minuter på tom mage.

Hur fungerar blandningen 50/50 Isolat/Hydrolysat?

SVAR: Personligen tror jag att man lika gärna kan ta 15:85 (glutamin/vassleprotein) d v s 5 gram glutamin och 30 gram protein. Det borde bli billigare och troligen bättre. Man kan räkna ihop totala mängden kväve i ett hydrolysat och jämföra med totala halten kväve i glutaminet. Det som ger mest kväve har med största sannolikhet bäst anti-katabol effekt. På lite längre sikt behöver kroppen de andra aminosyrornr (utöver glutaminet) för att bygga upp muskelvävnad och då, i lagom tid, börjar vassleproteinet tas upp.

Mvh
Henrik
www.eiselt.se




__________________