handdator

Visa fullständig version : Byta ut skivorna i en hårddisk?


jimcg
2006-01-31, 10:23
Jag har en hårddisk som flippat ur - läs- och skrivarmen sprätter bara fram och tillbaka hela tiden när disken är igång men jag vet inte hur skicket är på själva diskarna.

Nu har jag fått en identisk disk av brorsan och funderar på om det går att flytta över traven med skivor från min till hans hårddisk. Är det någon som testat det och med vilket resultat?

Det som ligger på disken är inte livsavgörande, men delar av det vore kul att få tillbaka.

//Jim

jwzrd
2006-01-31, 10:33
Jag har en hårddisk som flippat ur - läs- och skrivarmen sprätter bara fram och tillbaka hela tiden när disken är igång men jag vet inte hur skicket är på själva diskarna.

Nu har jag fått en identisk disk av brorsan och funderar på om det går att flytta över traven med skivor från min till hans hårddisk. Är det någon som testat det och med vilket resultat?

Det som ligger på disken är inte livsavgörande, men delar av det vore kul att få tillbaka.

//Jim

Det kan du glömma. Däremot kan det fungera att kyla ner disken, lägga den i en hög is och försöka köra recover på disken då. Om du verkligen vill ha tag i datat så ska jag se om jag kan få fram en URL. Och det är _inte_ ett skämt alltså, en polare gjorde det för att rädda en mycket viktig hårddisk.

Mental
2006-01-31, 10:34
Prova då? Men jag skulle inte hoppas på allt för mycket, men du har inget att förlora antar jag? Problemet är ju att luftförseglingen bryts, och hur försiktig man än är får man in orenheter i disken villket kan störa funktionen.

Vore det viktiga prylar så fins det proffs som tex Ibas som kan rädda, men jag hade nog provar själv om det inte var allt för viktigt.

jimcg
2006-01-31, 10:58
Det kan du glömma. Däremot kan det fungera att kyla ner disken, lägga den i en hög is och försöka köra recover på disken då. Om du verkligen vill ha tag i datat så ska jag se om jag kan få fram en URL. Och det är _inte_ ett skämt alltså, en polare gjorde det för att rädda en mycket viktig hårddisk.

Det är inte extremt viktigt, men delar vore verkligen kul att få tillbaka. Men jag tänkte om det var meningslöst att ens försöka behöver man ju inte lägga tid på det. Finns det användbara tips på den URL du syftar på så tas det tacksamt emot.

Prova då? Men jag skulle inte hoppas på allt för mycket, men du har inget att förlora antar jag? Problemet är ju att luftförseglingen bryts, och hur försiktig man än är får man in orenheter i disken villket kan störa funktionen.

Vore det viktiga prylar så fins det proffs som tex Ibas som kan rädda, men jag hade nog provar själv om det inte var allt för viktigt.

Jo, jag kommer nog att testa, tänkte bara förse mig med lite tips först ifall det finns sådana till hands.

//Jim

hasse36
2006-01-31, 11:02
Det kan du glömma. Däremot kan det fungera att kyla ner disken, lägga den i en hög is och försöka köra recover på disken då. Om du verkligen vill ha tag i datat så ska jag se om jag kan få fram en URL. Och det är _inte_ ett skämt alltså, en polare gjorde det för att rädda en mycket viktig hårddisk.Vad händer när den kyls ner?

jwzrd
2006-01-31, 11:03
Vad händer när den kyls ner?

Vet inte, men det fungerar magiskt. Sålänge den inte hinner bli varm så kommer den att kunna läsa från disken, det gäller att disken inte är för stor så att den håller sig kall länge nog.

Kylningstricket fungerar bara typ 1-3 gånger också, sen är det bara att sula disken.

hahavaffan
2006-01-31, 11:07
Det kommer garanterat inte fungera. Möjligen, bara möjligen, om du byter ut all elektronik i den. Anledningen är att inte enbart på skivorna sparas information, utan även på små minnen på kretskortet. Där sparas t.ex. var hårddisken ska börja nån stans osv... så byter du bara skivor kommer det bara bli skit. Sen att armarna är ÄCKLIGT känsliga gör det hela svårt också.

Jag bytte läsarmen på en hårddisk en gång i tiden, men det funkade inte very well. Armen glider liksom mot skivorna, och det är extremt svårt att få dit dem igen utan att skada dem.

Men det är kul, om du inte har något att göra. Testa. Btw. Magneten som håller läsarmen på plats är sjuukt stark. kul att leka med *popcorn*

toreld
2006-01-31, 11:11
har du väl öppnat den så har du istort sett förstört den.. Dammkorn skulle uppträda som stenbumlingar på skivorna.. På de fabriker de bygger datordelar är det extremt sterilt..

Mental
2006-01-31, 11:16
har du väl öppnat den så har du istort sett förstört den.. Dammkorn skulle uppträda som stenbumlingar på skivorna.. På de fabriker de bygger datordelar är det extremt sterilt..

Njah, det kan gå, nördar har satt in plexiglasfönster i sina hårddiskar och ändå fått dem att fungera, och då har det inte direkt gjorts i en säker miljö och diskarna har exponerats för orenheter.

Men jag skulle inte rekomendera någon att prova det med en disk som innehåller något av värde.

Liten Men Fet
2006-01-31, 11:17
Det finns inte en chans i H-E att det går och öppna och hemma-pula med en modern hårddisk och få den att funka igen. Det handlar om så extremt små toleranser och höga krav på renlighet att jag inte fattar hur dom kan fungerar alls.

Fetkört tyvärr, nerkylningstricket har jag aldrig hört talas om men det kan du ju ta och prova, har ju inget att förlora.

Trance
2006-01-31, 11:19
Njah, det kan gå, nördar har satt in plexiglasfönster i sina hårddiskar och ändå fått dem att fungera, och då har det inte direkt gjorts i en säker miljö och diskarna har exponerats för orenheter.

Men jag skulle inte rekomendera någon att prova det med en disk som innehåller något av värde.

Antingen syftar du på en riktigt känd tidningsartikel med en reporter som inte har en aning, eller så tog du den på allvar. Eller så har det faktiskt skett? Vilket av dem är det?

toreld
2006-01-31, 11:22
Njah, det kan gå, nördar har satt in plexiglasfönster i sina hårddiskar och ändå fått dem att fungera, och då har det inte direkt gjorts i en säker miljö och diskarna har exponerats för orenheter.

Men jag skulle inte rekomendera någon att prova det med en disk som innehåller något av värde.

möjligt, men då har de nog haft tur.. förr eller senare så kommer det nog att visa sig, då skit hamnar på fel ställe i den. Men har man gott om pengar och jävligt lite att göra så :D

Piranha
2006-01-31, 11:26
Alltså det går att göra , dock kan du inte göra det själv eftersom det krävs en luftpartikelfri miljö att öppna disken i.

IBAS i upplands väsby räddar / lagar diskar.

Men om du inte har data på den som du akut måste få fram så är det inte ekonomiskt gångbart. då detta lär kosta skjortan och lite till.

puppas
2006-01-31, 11:30
vi öppnade en disk på skolan i klassrummet och skruvade på ett plexi lock istället, det var icke dammfritt !

bara det går fort så går det bra :)

En rätt cool grej är att om du sätter en fingeravtryck på skivan så kommer läsarmen att ta i fettet ifrån avtrycket, med andra ord så är det inte mkt utrymme.

Mental
2006-01-31, 11:31
Antingen syftar du på en riktigt känd tidningsartikel med en reporter som inte har en aning, eller så tog du den på allvar. Eller så har det faktiskt skett? Vilket av dem är det?

Har läst om det på flera ställen, men det kan ju vara hoaxes överallt :p man kan inte lita på internet ;)

Men googla på hdd window mod eller liknande så bör du hitta ett par, tex http://www.overclockers.com/tips821/

Mental
2006-01-31, 11:34
Bah edit tid: Nej, jag tror inte att modermodemet är hjärtat i själva hårddisken :D
Och nej, jag refererar inte till chassiet när jag säger hårddisk

aliquis
2006-01-31, 11:35
Man borde ju ha backup på det man vill ha kvar. Men det är ju så förbaskat omständigt att sortera filer.. :/

aliquis
2006-01-31, 11:36
Vet inte, men det fungerar magiskt. Sålänge den inte hinner bli varm så kommer den att kunna läsa från disken, det gäller att disken inte är för stor så att den håller sig kall länge nog.

Kylningstricket fungerar bara typ 1-3 gånger också, sen är det bara att sula disken.När jwzrd säger att du skall lägga disken i is menar han inte såhär:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=61298&highlight=h%E5rddisk

aliquis
2006-01-31, 11:38
har du väl öppnat den så har du istort sett förstört den.. Dammkorn skulle uppträda som stenbumlingar på skivorna.. På de fabriker de bygger datordelar är det extremt sterilt..Fanns någon (säkert flera) som moddade sin disk genom att ta bort "locket", lägga den i en plastpåse under tiden och sedan skära till det och sätta i en plexiruta, och disken fungerade efteråt... Men om det var mest tur eller inte vet jag inte, men eventuellt är det inte så farligt. Jag tror inte det är så lätt dock, det är väl inte ens så enkelt att få loss skivorna?

aliquis
2006-01-31, 11:40
har du väl öppnat den så har du istort sett förstört den.. Dammkorn skulle uppträda som stenbumlingar på skivorna.. På de fabriker de bygger datordelar är det extremt sterilt..Vill minnas att jag läste att huvudet ovanför skivorna rörde sig ungefär som ett passagerarflygplan 15cm ovanför marken. Jag säger rörde sig för det var för länge sedan, nu är marginalerna säkerligen mycket mindre ;)

jwzrd
2006-01-31, 11:42
När jwzrd säger att du skall lägga disken i is menar han inte såhär:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=61298&highlight=h%E5rddisk

Faktum är att jag gör det.

aliquis
2006-01-31, 11:44
Faktum är att jag gör det.Err? Kollade du på bilden? I frystricket skall man väl lägga den i en plastpåse eller dylikt och stoppa in den i frysen på kylning? Lär ju inte vara så jäkla lyckat att dränka o frysa in hela disken...

Mental
2006-01-31, 11:46
Enda gången jag stoppat hårdvara i frysen var när jag måste bort med en ondsint hårt fastlimmad gpu-kylfläns. Då limmet kyldes ned blev det sprött och det gick att bryta loss flänsen utan att skada kärnan.

Piranha
2006-01-31, 11:53
Kom att tänka på den här.

[meow+] haha, laptop+wlan+plastpåse i duschen = <3
[dumprr] eh är inte det lite riskyy??
[meow+] nejdå, jag har ju plastpåse .D
* Quits: +meow (meow@*********.se) (Read error: Connection reset by peer)
[helos+] ahahahaha
[dumprr] lol mcgyver strikes again