handdator

Visa fullständig version : Arne or COC, ang. grepptr.


Blaze
2002-09-06, 21:06
Ska man gå efter den svagaste handen när man tränar greppet eller köra gärnet med båda? Bör sägas att jag är ganska mycket starkare i högersläggan.

Arne Persson
2002-09-06, 21:49
Köra järnet med båda! Jag försöker fn träna upp min släpande vänsterhand.

Blaze
2002-09-06, 22:00
ok!

psyko_bob
2002-09-11, 16:29
Är de dubbelstansade COC lättare än de enkelstansade, tycker min 2:a ligger inte så långt ifrån min enkelstansade 1:a.

CoC
2002-09-11, 20:39
Finns inget svar på den frågan. Ironminds grippers tillverkas i partier där alla i partiet tenderar att vara hyfsat lika i svårighetsgrad. De första partierna av de dubbelstansade var överlag svårare än enkelstansade av 2001 års model. Detta säger dock inget om hur dagen dubbelstansade är.

mr_ping
2002-09-11, 21:19
Jag hade en trainer innan som ja hade använt i kanske 3 veckor... klarade 40st med den på höger arm ända in.

När jag fick hem #1 så klarade jag till min besvikelse knappt EN med högern och ingen med vänstern.

Ska det vara så ?

CoC
2002-09-11, 22:40
IronMinds grippers varierar en hel del. Det är inte ovanligt att t ex man klarar 10 reps med en #1 men bara ett med en annan #1. Skillnaden mellan en lätt Trainer (som din kanske) och en tung #1 upplevs som mkt stor. Du skulle säkert kunna hitta en trainer och en #1 där skillnaden är ännu större. Man kan mao inte direkt jämföra sina resultat med andras om man inte använder samma grippers.

mr_ping
2002-09-12, 15:01
Hmmm har för mig jag läste att dom testade alla grippers med nån maskin som mätte hur många pounds dom var på... men kanske bara fått för mig det.

Vad ska man då ha dom till - om man vill vara fräck o visa att man klarar no 1,2,3,4 osv ?

CoC
2002-09-12, 16:09
Man använder IronMinds grippers för att stärka greppet. Jag trodde det var rätt uppenbart.

mr_ping
2002-09-13, 12:02
Jo, men vill du inte kunna säga "jag klarar gripper no #x" till nån som undrar hur stark du är ?

Vilken mening är det om det kan skilja 20kg från varje gripper ?

Grahn
2002-09-13, 12:20
Det är väl lite mycket att begära från en sådan enkel konstruktion.
Det enda man kan jämföra någolunda är ju fria vikter och även där kan ju var på planeten man befinner sig påverka.

Skulle en #2 gripper garantera ett exakt motstånd under hela sin garantitid så skulle den nog få vara rätt så tekniskt avancerad.
Visst kunde de säkert vara mer likvärdiga från start men de kunde ju vara mycket dyrare med....

Blaze
2002-09-13, 22:36
Drog upp 100kg i enhandsmarken igår. Det konstiga var att jag klarade skiten först på 3:e försöket. Lika med pinchgrip(2x15kg), där kan jag ha problem i dem 3 första seten för att sedan klara av det den fjärde gången.


Vad gör man i Rolling Thunder när man grejar 100 kg i enhandsmarken?

CoC
2002-09-13, 23:24
Bra gjort! Det är en svag korrelation mellan enarmsmark med stång och Rolling Thunder eftersom man använder olika underamsmuskler för de bägge lyften. I enarmsmark med vanlig stång krävs framför allt att man är stark i de yttre två fingerlederna (som vid fingerkrok), medans i Rolling Thunder är det styrkan i den inre leden som avgör i kombination med handledsstyrka. Jag har sett folk som dragit 107.5 i enarmsmark klara 70-72.5 i RT, medan andra som gör runt 100 i enarmsmark klarar 90 i RT. Vi kommer förmodligen framöver att lägga till en övning i LGC som testar just styrkan i de yttre lederna (inget jag ser fram emot eftersom mitt grepp är som svagast i denna del). Jag har dock lagt mig i hårdträning för att få upp styrkan i fingrarna. Som femte gren lägger vi till en ren handledsövning.

Blaze
2002-09-14, 00:30
Tack för svaret!

Hur ser tävlingsreglerna ut för enhandsmarklyft med internationell stång?


Blaze

CoC
2002-09-14, 07:05
Det är upp till arrangören.