handdator

Visa fullständig version : vad händer?


tenshi
2006-01-30, 23:12
har bråkat med kroppen och vikten i ett år nu ungefär. Hade under en utlandsvistelse gått upp ca 7-8kg och ville bli av med dem. Började springa och blev helt fast. Slutade med ett marathon i sept. nästa på g nu i sommar.

Frågan är nu: Jag löptränar 5 dar i veckan och har två pass styrketräning/ vecka. Kilona har sakta men säkert försvunnit och vikten verkar mer eller mindre ha stabiliserat sig. Har dock gått ner en hel del i fettprocent och skulle gärna minska nån procent till....mest för fåfängan...ja ni vet *flex* men e rätt nöjd

har under året ätit rätt strikt och varit noga med vad jag knaprat i mig. Men har misstänkt att jag får i mig för lite mat. Så började väga o kontrollera i excellfilen för att få en överblick. Det visade sig att jag snittar på en 1800-1900kcal/dygn. För att ligga på plus/minus noll borde jag enligt uträkning ligga på ca: 2500/dygn.
Spontan reaktion var att det här inte va vidare bra. Frågan är hur illa det är för kroppen? Kan ju inte direkt va optimalt att träna? Bör tilläggas att jag äter som jag alltid har ätit lixom, morron, middag, kväll o mellanmål. regelbundet o går aldrig hungrig.
för övrigt tjej, 22år. 169cm. 62kg.

vad tror ni? borde jag börja försöka trycka i mig mer mat? vad händer i min kropp? minskar ju inte i vikt men är lite orolig över hur träningen påverkas...

vet inte riktigt om jag fick fram det jag ville ha svar på....men fråga om ni undrar över nått...thx!

Milia
2006-01-31, 10:07
Jag tror du får bättre resultat av träningen om du ökar ditt energiintag till ditt egentliga behov.

Ola Wallengren
2006-01-31, 10:28
Eftersom du är viktstabil så gör du av med lika mycket som du äter. Den troligaste förklaringen till att du tycker att ditt enrgiintag är lågt är att uträkningen är underskattad eller felberäknad. Det är svårt att göra en exakt beräkning.
Men med din träningsdos ser det onekligen ut som lite lite mat. Du kan ju prova att öka portionerna en smula eller lägga till ett litet mellanmål för att se om du känner dig starkare och mer energisk.

Milia
2006-01-31, 11:15
Att man är viktstabil betyder inte att man äter optimalt, om man äter på tok för lite, vilket verkar vara fallet här, så går ju kroppen ner på sparlåga och förbrukar då så lite som bara är möjligt. Så om hon ökar kosten kanske det blir minimal viktuppgång till en början men när sedan förbränningen är i gång igen så rättar det till sig.

Det är omöjligt att uppnå optimala träningsresultat om inte kroppen frå tillräckligt med näring.

King Grub
2006-01-31, 11:16
Att man är viktstabil betyder inte att man äter optimalt, om man äter på tok för lite, vilket verkar vara fallet här, så går ju kroppen ner på sparlåga och förbrukar då så lite som bara är möjligt.

Högst osannolikt och ovanligt. Om intaget på 1800-1900 kcal per dag stämmer, är det inga nivåer som försätter en normal, frisk människa i "svältläge". Det sker inte ens vid överviktigas VLC-dieter som pågår i flera år med en energimängd på 800 kcal eller mindre per dag.

Fricken
2006-01-31, 11:37
Högst osannolikt och ovanligt. Om intaget på 1800-1900 kcal per dag stämmer, är det inga nivåer som försätter en normal, frisk människa i "svältläge". Det sker inte ens vid överviktigas VLC-dieter som pågår i flera år med en energimängd på 800 kcal eller mindre per dag.

men kan inte kroppen lära sig att "anpassa sig" till en mindre mängd mat
om man envisas med att äta lite helt enkelt? i längden?

King Grub
2006-01-31, 11:43
I och med att man går ner i vikt vid ett energiunderskott sjunker också energibehovet; både muskler och fett kräver energi i vila, och att leva med en lättare kropp förbrukar mindre energi i rörelse, dygnet runt.

tenshi
2006-01-31, 19:34
tack för svaren! man läser så mycket om att kroppen går ner på sparlåga osv. Skönt att få krossa några myter! Ska försöka beräkna intaget nogrannare och samtidigt öka på lite. Lägga till en smörgås här o en där o se vad som händer.
Förhoppningsvis ökar prestationsförmågan :)

Cerberus
2006-01-31, 19:59
I och med att man går ner i vikt vid ett energiunderskott sjunker också energibehovet; både muskler och fett kräver energi i vila, och att leva med en lättare kropp förbrukar mindre energi i rörelse, dygnet runt.

Kräver fett ngn energi!? Läste i någon av Pauluns böcker att fettet(det synliga) mest bara sitter där och inte gör någonting förutom att va en energikälla.

Mental
2006-01-31, 20:11
Kräver fett ngn energi!? Läste i någon av Pauluns böcker att fettet(det synliga) mest bara sitter där och inte gör någonting förutom att va en energikälla.

Du rör dig alltid lite per dag, går ut och hämtar posten, går till bilen, eller reser dig ur tvfotöljen och tar en bira på väg till sängen :D

Ju fett du bubbar runt på, desto mera förbrukar dina vardagsaktiviteter.