handdator

Visa fullständig version : havregryn vs spagetti, lägsta kolhydrater


viktor88
2006-01-30, 21:50
viket har lägsta kolhydraterna?

z_bumbi
2006-01-30, 22:02
viket har lägsta kolhydraterna?

Va?

viktor88
2006-01-30, 22:08
Va?
oj. långsamaste menar jag :)

Max
2006-01-30, 22:13
Spaghetti är säkert långsammare kolhydrater men havregryn är näringsrikare.

viktor88
2006-01-30, 22:26
Spaghetti är säkert långsammare kolhydrater men havregryn är näringsrikare.
okey vad är bäst att gyma på tror ni?

nirre
2006-01-30, 23:16
ät varierat, och det du tycker är godast. sj skulle jag ta hvaregrynen om jag bara fick välja på en vara. godast, mer näring. tror man blir mättar med.

Steelan
2006-01-30, 23:23
pasta 1-2 gånger om dagen :hbang:

Cerberus
2006-01-30, 23:55
pasta är väl snäppet långsammare men jag tycker att havregrynsgröt mättar betydligt mer, och det är godare också. Havregrynsgröt är betydligt mer näringstätt än vad pasta är, finns det ens mikronutrienter i pasta?

Sniggel
2006-01-31, 01:00
okey vad är bäst att gyma på tror ni?

Svårt att säga, men om jag skulle välja, hade jag valt havregryn för det är inte lika hårt för fötterna och man slipper skära sig på spetsig krossad pasta.

Sniggel
2006-01-31, 01:03
Ok jag svarar seriöst också annars får jag dåligt samvete :-)

Havregryn är en riktigt nyttig kolhydratkälla och det vore nog bra om du kunde äta det varje dag. Men att ha det som enda kolhydratskälla blir nog lite väl tråkigt så variera mellan pasta och havregryn (och var inte rädd för att pröva ris, potatis och bröd med :))

aliquis
2006-01-31, 02:16
Helt ointressant. Havregryn är bra mycket nyttigare än spaghetti. Spelar ingen roll vilket gi de har.

Vill du ha lägst gi på havregryn gör gröt (i kastrull), kanske ännu lägre om du bara låter det stå i vätska över natten eller så, vad vet jag.

Jag äter aldrig vit pasta, och riktigt sällan fullkornspasta, oftast råris, och en del havregryn, men grynen är ju godare än ris och nyttigare.

aliquis
2006-01-31, 02:19
pasta är väl snäppet långsammare men jag tycker att havregrynsgröt mättar betydligt mer, och det är godare också. Havregrynsgröt är betydligt mer näringstätt än vad pasta är, finns det ens mikronutrienter i pasta?Klart det finns, något, kungsörnens har ju tom tillsatta vitaminer för att kompensera bortfallet eftersom de kör på vitt mjöl ;D. Men om man nu skall äta pasta skall man väl iaf ta en fullkornsvariant, en del av dem är dock riktigt äckliga, och resten är inte så lockande-ok ;D

Cerberus
2006-01-31, 02:54
Pasta är ganska energitätt, föredrar potatis eftersom det mättar mer(tycker jag) och är energisnålare.

King Grub
2006-01-31, 09:32
Jag har svårt att tänka mig ett tillfälle då pasta är näringsmässigt bättre än havre.

viktor88
2006-01-31, 18:44
Helt ointressant. Havregryn är bra mycket nyttigare än spaghetti. Spelar ingen roll vilket gi de har.

Vill du ha lägst gi på havregryn gör gröt (i kastrull), kanske ännu lägre om du bara låter det stå i vätska över natten eller så, vad vet jag.

Jag äter aldrig vit pasta, och riktigt sällan fullkornspasta, oftast råris, och en del havregryn, men grynen är ju godare än ris och nyttigare.


tackar allahopa! men är det så att havregrynsgrött har lägre gi än havregryn med mjölk?

King Grub
2006-01-31, 19:00
Inte om du jämför med havregrynsgröt med mjölk.

Men GI har ingen betydelse alls, särskilt inte när det gäller nyttiga saker som havregryn. Det spelar ingen roll vilket du väljer. GI-värden på enskilda livsmedel fungerar inte i praktiken och påverkar inte.

Cerberus
2006-01-31, 20:04
Fast lågt GI brukar ju rent generellt betyda relativt obehandlade produkter, som ofta innehåller en del nyttiga mikronutrienter eller är jag ute och cyklar?

Bortsett från pasta och ris då.

kalle_balle
2006-02-01, 16:50
men om man vill lägga på sig så lite fett som möjligt ska man väl välja det med lägst GI? nedkyld pasta ska tydligen ha ruskigt lågt GI...

aliquis
2006-02-01, 16:58
men om man vill lägga på sig så lite fett som möjligt ska man väl välja det med lägst GI? nedkyld pasta ska tydligen ha ruskigt lågt GI...Frågan är ju hur stor skillnad det gör på dig i slutändan, vit pasta är ju fortfarande rätt värdelöst.

King Grub
2006-02-01, 16:58
men om man vill lägga på sig så lite fett som möjligt ska man väl välja det med lägst GI? nedkyld pasta ska tydligen ha ruskigt lågt GI...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57270&highlight=ytterligare


GI har ingen påverkan på viktnedgång, insulinkänslighet, övervikt, insulinsvar, kroniska insulinnivåer, hunger eller matintag. Det är energiintaget som avgör.

Det går inte att använda GI-siffrorna som framtagits i isolerade studier och som finns i GI-tabeller i praktiken, vid en normal kosthållning.

keffat_liv
2006-02-01, 17:41
tackar allahopa! men är det så att havregrynsgrött har lägre gi än havregryn med mjölk?

Välj det näringsrikaste och skit i GI.

skaparn
2006-02-01, 17:46
Fast lågt GI brukar ju rent generellt betyda relativt obehandlade produkter, som ofta innehåller en del nyttiga mikronutrienter eller är jag ute och cyklar?

Ja, du cyklar lite.
Havregryn, müsli, knäckebröd, vissa grönsaker och potatis (beroende av behandling/tillagning). Alla de är näringsrika och snabba. Det finns nog inget samband mellan GI och hur näringsrik en produkt är.

Cerberus
2006-02-01, 18:04
Ja, du cyklar lite.
Havregryn, müsli, knäckebröd, vissa grönsaker och potatis (beroende av behandling/tillagning). Alla de är näringsrika och snabba. Det finns nog inget samband mellan GI och hur näringsrik en produkt är.

Fast kokt havregrynsgröt och potatis mättar väldigt mycket, musli och knäckebröd äter jag inte dock.

skaparn
2006-02-01, 18:09
Fast kokt havregrynsgröt och potatis mättar väldigt mycket

Ja, men vad har det att göra med näringsriktighet?

Cerberus
2006-02-01, 18:17
Ja, men vad har det att göra med näringsriktighet?

Skönt att känna sig mätt kanske? Det har väl inte så mkt med näringsriktigheten, men det finns fler aspekter av bra mat än näring tycker jag.

skaparn
2006-02-01, 18:54
Skönt att känna sig mätt kanske? Det har väl inte så mkt med näringsriktigheten, men det finns fler aspekter av bra mat än näring tycker jag.

Det jag vill komma fram till är att näringsvärde och GI inte korrelerar.

Du hävdade: "Fast lågt GI brukar ju rent generellt betyda relativt obehandlade produkter, som ofta innehåller en del nyttiga mikronutrienter"

Jag svarade att jag inte trodde att det var så.
Du säger att man blir mätt av potatis.
Jag håller med.
Du säger att det är bra om man blir mätt.
Jag postar ett drygt inlägg (detta).

Cerberus
2006-02-01, 19:21
Det jag vill komma fram till är att näringsvärde och GI inte korrelerar.

Du hävdade: "Fast lågt GI brukar ju rent generellt betyda relativt obehandlade produkter, som ofta innehåller en del nyttiga mikronutrienter"

Jag svarade att jag inte trodde att det var så.
Du säger att man blir mätt av potatis.
Jag håller med.
Du säger att det är bra om man blir mätt.
Jag postar ett drygt inlägg (detta).

Jag håller med på alla punkter.