handdator

Visa fullständig version : Stela marklyft


Gustaf
2002-09-06, 17:50
Hej!

Stela marklyft ska vara en bra övning för baksida lår har jag förstått...

Men asså den verkar ju helt farlig för ryggen typ :confused: :(

Jag skulle bli glad om någon kunde kommentera denna övning...

:thumbup:

Grahn
2002-09-06, 17:52
jag gillar den :) tar lite på hams, och en hel del på gluteus och korsrygg. Bra komplement till riktiga marklyft om inte annat.

AndersT
2002-09-06, 19:11
Jag kör den, men jag har också funderat på om den kan vara farlig för korsryggen.... Jag har extrem kontroll på vikten under hela utförandet, det är det enda jag kan rekommendera.

clash
2002-09-06, 21:58
Stela marklyft är en utmärkt övning för baksida lår!

Angående korsryggen. Du bör svanka med korsryggen och titta uppåt med huvudet för att avlasta så mycket (det skall ta på benen och inte ryggen ... primärt)

lätt böjda knän, se till att skivstången går upp tämligen nära benen under lyftet.
Räta under inga omständigheter ut knäna helt!

Själva övningen går ut på att du skall flytta vikten genom att kontrahera hamstrings så att det får höftpartiet att skjuta framåt och därigenok räta på kroppen.

Men vafan - så svårt är det inte! Börja med vikter ni klarar av, känn på övningen och öka belastningen allteftersom säkerheten ökar!

clash

Yonas
2002-09-07, 02:52
Om man kör det för att bygga hams dvs! För dom flesta är lårcurl ett "bättre" alternativ till en början, föratt få in känslan så att säga. Själv kör jag SLDL för ryggen!

Åse Columbus
2002-09-07, 10:08
Rörelsen sitter i höften ...inte i ryggen...stå rak ...spänn an magen o svanka..rör rumpan bakåt...inte böja i midjan..sänk sedan den raka ryggen och håll stången så nära benen som möjligt....

en liten länk ...kolla in rörelsen med rumpan....här i smithen
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/SMStrBackStrLegDeadlift.html

här med stång...
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html

CYA!:smokin:

Gustaf
2002-09-07, 10:22
Jag tror jag fattar nu...

Ska börja köra den från och med nu.

Tack för svaren! :thumbup:

Dasse
2002-09-07, 15:04
Åse!
Tycker det ser ut som deras knäled är helt sträckt, men jag kan ha fel.

Yonas
2002-09-07, 15:18
Du har inte fel, Dasse. Håller med Clash om att det inte är så smart att ha helt raka knäleder. +

Saken är den att det är skillnad på raka och stela marklyft. Raka har du, precis som det låter, raka ben. Stela kan du ha lätt böjda, bara att du inte böjer på dom mer under rörelsen. Jag föredrar det sistnämnda. Och att köra något av dom i smithen? That's a big nono!

Dasse
2002-09-08, 11:06
Jag har aldrig kört raka och kommer aldrig att göra det heller. Stela kör jag men vet inte om jag kan uttala mig om förbudet att inte köra den i smith. Jag förstår dock argumentet bakom (inte samma frihet i rörelsen eller)? Själv kör jag i smithen men med mycket begränsad rörelsebana.