handdator

Visa fullständig version : Timing på energiintag för bättre morgonpass


maRRtin
2006-01-30, 17:30
Som alla vet så är det väldigt knäckade för psyket att köra styrketräning på morgonen. Man känner sig svag som en liten bebis i förhållande till kvällspassen.

Vad jag undrar är mest hur man ska tima sina måltider för att få bästa möjliga ork på förmiddagen? Eller är det bara att äta som vanligt och acceptera att man aldrig någonsin kommer att orka lika mycket på förmiddagspassen?
Jag vill ju inte få i mig mer energi än vad jag gör när jag jobbar dagtid. Ger ett förmiddagspass med lättare vikter då lika bra träning som ett kvällspass med tyngre vikter?


Som det ser ut idag.
Frukost 10.00
Träning 12.00-13.30
Lunch 14.30
Middag 18.00
Kvällsmat 21.00
Sova ca 01.00

Ska man omfördela kolhydratintagen så att man äter mer kolhydrater på dom senare målen?

King Grub
2006-01-30, 17:37
Lägg mer kolhydrat på eftermiddag/kväll dagen innan. Man har större glykogendepåer när man vaknar än när man går och lägger sig, så bränslet skall inte vara något problem.

maRRtin
2006-01-30, 18:30
Lägg mer kolhydrat på eftermiddag/kväll dagen innan. Man har större glykogendepåer när man vaknar än när man går och lägger sig, så bränslet skall inte vara något problem.
Ok, då är bara frågan vilket mål som ska innehålla "minst" kolhydrater?
Inte för att något mål innehåller lite kolhydrater, men i förhållande till dom andra. Eller bör nivåerna vara likvärdiga för alla mål?

Hur var det med resultaten, ger ett sådant pass lika mycket?

King Grub
2006-01-30, 18:36
1. Det gör du nog som du vill. Du kan lägga en större del av kolhydratintaget på måltiderna närmast efter träningspasset, för att maximera glykogeninlagring.

2. Tillför du någon form av protein före passet får du maximal stimulans av proteinsyntesen även på morgonen. En fördel med kvällspass är att testosteron/kortisolration medför en mindre katabol miljö då.

maRRtin
2006-01-30, 18:39
Ok, tackar för svaren!

maRRtin
2006-01-30, 20:23
En fundering till då, om glykogennivåerna är större på morgonen än på kvällen hur kommer det sig då att man inte orkar lika mycket?

King Grub
2006-01-30, 21:02
Blodsockerniveårna är lägre i fastande tillstånd.

Dock är det inte säkert att "man" presterar sämre på morgonen. Både jag och flera jag känner är både starkare och får bättre tryck i gymmet på morgonen, gärna fastande, före frukost.

maRRtin
2006-01-30, 22:37
Blodsockerniveårna är lägre i fastande tillstånd.

Dock är det är säkert att "man" presterar sämre på morgonen. Både jag och flera jag känner är både starkare och får bättre tryck i gymmet på morgonen, gärna fastande, före frukost.
Ok, intressant :)

Jag får exprimentera lite med gymtider, matintag och dyl. helt enkelt.

maRRtin
2006-02-01, 00:04
Nya funderingar.

Egentligen borde ett morgonpass innan frukost vara det optimala.
Låt säga att man stiger upp drar direkt till gymmet och får i sig någon slags protein precis innan passet. Efter gymmandet åker man hem och äter "frukost".
Då betyder det att man har 4 måltider efter träningen att lagra in glyokogen, vilket är ju väldigt tacksamt efter träningspass.
Man får även 4 tillfällen under dagen att stimulera proteinsyntesen mha måltiderna.

Till skillnad från ett kvällspass då man kanske bara har tid och plats för ett mål mat(eller 2 om man inte är jättesen) efter träningspasset.

Idag gick för övrigt passet bättre än förväntat på förmiddagen. Testade att lägga in lite mer kolhydrater senare under dagen igår, men gick även upp lite i totalt energiintag. Kan vara så att jag legat lite lågt innan.