Logga in

Visa fullständig version : sjuk, läge att ta l-glutamin?

apa_ola
2006-01-30, 16:23
jag har varit sjuk i en vecka nu med feber, hosta osv. Börjar bli trött på det.

kom då på att jag har ett par hundra g. l-glutamin längst in i skafferiet. Köpte detta innan jag "visste" att det var verkningslöst på friska individer. Testade naturligtvis ändå i samband med träning, men märkte inga förbättringar, därför har det fått stå...

Men jag är ju ingen frisk individ längre (öh, hur sjuk måste man vara?) och undrar om det kan vara läge att ta 15-20g om dagen tills man blir frisk?

Eller tycker den samlade koloexpertisen att det är lika bra att slänga allt?

King Grub
2006-01-30, 16:27
Det har ingen som helst effekt på förkylningar.

apa_ola
2006-01-30, 16:44
om jag har influensa då?

brukar bara bli "tredagarsförkyld", men nu har jag haft hög feber (+illamående) i en hel vecka...

hur sjuk måste man vara innan det har återhämtande effekter?

King Grub
2006-01-30, 16:49
Studierna som visar på effekt vid akutbehandling gäller morbiditet hos patienter med dödlig infektion, och inte ens där påverkar det infektionens komplikationer, men kan förhindra dödlig utgång.

"Use of enteral and parenteral glutamine and intensive insulin therapy are all associated with reduced infectious morbidity in critically ill patients. A recent meta-analysis suggests that antioxidant supplementation is associated with no improvement in infectious complications, but an increase in survival."

Curr Opin Crit Care. 2005 Oct;11(5):461-7.

Det handlar alltså inte om din förkylning; det handlar om personer som har ett kraftigt nedsatt immunförsvar av olika anledningar, "burn patients, individuals with cancer and HIV infection, and those undergoing surgery or who have experienced major traumas" - Med Sci Sports Exerc. 2000 Jul;32(7 Suppl):S377-88.

apa_ola
2006-01-30, 16:53
ok, det blir till att slänga skiten då. tur att det var billigt...

OT: vad räknas till/som förkylning? Finns det ngn "vetenskaplig definition"?

King Grub
2006-01-30, 16:54
ok, det blir till att slänga skiten då.?

Det har ingen negativ effekt heller.

apa_ola
2006-01-30, 16:55
fast med tanke på hur det smakar ( *spy* ) föredrar jag mina kcal från annat håll :D

King Grub
2006-01-30, 16:56
OT: vad räknas till/som förkylning? Finns det ngn "vetenskaplig definition"?

En infektion karaktäriserad av inflammation av slemhinnorna i de övre luftrören och som ofta åtföljs av matthet, feber, frossa, hosta och nysningar. Något sådant.

apa_ola
2006-01-30, 16:59
man tackar