handdator

Visa fullständig version : fullkornsprodukter


sissa
2006-01-30, 16:07
det poppar upp mer och mer fullkornsalternativ.
och många här käkar fullkornspasta, fullkornsris osv


jag antar att det är för att det är mer näring i det.
och mer näringsrik mat kan ju inte vara en nackdel(?)
samtidigt så kan det ju för den som äter en vettig kost ( äter allsidigt, äter grönsaker och frukt osv) inte vara så att man lider av nån akut närningsbrist. eller inte ens en icke-akut. som sagt, det borde inte finnas nån nackdel med näringsrika livsmedel, men det betyder ju inte att man inte kan ha en utmärkt kost där riset är vitt och pastan är ljus (därför att övrig kost står för fibrer, vitaminer och mineraler) eller?


sen tänker jag att det också beror på att om man lätt överäter, och är överviktig så blir det att man äter mindre om man väljer fullkornsvarianten, vilket ju är bra om man vill gå ner i vikt.


det ena behöver inte utesluta det andra, man måste inte äta ljust bröd eller grovt bröd, vitt ris eller råris, man kan äta av båda, men jag bara funderade lite...

King Grub
2006-01-30, 16:28
Visst är det helheten som avgör. "Vanlig" pasta och vitt ris, t ex, kan ingå som en del av ett komplett och hälsosamt kostupplägg, bara helheten ger dig det du behöver.

sissa
2006-01-30, 16:48
Visst är det helheten som avgör. "Vanlig" pasta och vitt ris, t ex, kan ingå som en del av ett komplett och hälsosamt kostupplägg, bara helheten ger dig det du behöver.


finns det något negativt med att utesluta det vanliga riset, den vanliga pastan osv och att ersätta det med fullkornsvarianterna (alltid alltså)?
antar att det är helheten igen som spelar roll, men ja....jag frågar ändå.

( förrutom nackdelen att om man är liten i maten blir ännu mindre i maten för att man blir mättare fortare och att man skulle behöva mera energi. )

kan man äta "för nyttigt"? är väl det jag undrar.

King Grub
2006-01-30, 16:50
Risken att överdosera vitaminer och mineraler genom enbart kosten måste vara minimal, så länge den är någorlunda varierad.

Det är fiberintaget som kan bli för högt, särskilt hos personer med högt energibehov, som tillfredsställer det med mycket fullkornsprodukter.

Kaboffastar
2006-01-30, 16:55
Överdosering av fibrer resulterer i ? hård i magen ?

King Grub
2006-01-30, 16:56
Magproblem, förstoppning, förlust av mikronutrienter, sänkta testosteronnivåer.

sissa
2006-01-30, 16:58
Risken att överdosera vitaminer och mineraler genom enbart kosten måste vara minimal, så länge den är någorlunda varierad.

det låter...rimligt.


Det är fiberintaget som kan bli för högt, särskilt hos personer med högt energibehov, som tillfredsställer det med mycket fullkornsprodukter.

ok.