handdator

Visa fullständig version : Mussli vs Havregrynsgröt??


pierrean
2006-01-30, 15:38
Tja..

Har käkat havregrynsgröt nu i över ett år och är fruktansvärt less på skiten.
Tänkte börja köra mussli med mjölk i stället..Är det mycket sämmre eller??
Vilket mussli ska man köra som är bra och som inte innehåller för mycket socker och annat skit som man inte vill ha.

Isdrake
2006-01-30, 15:47
Müsli är ju i stort sett bara havregryn blandat med lite nötter och sånt. Det ska nog fungera nästan lika bra. ;P Billigast blir det att göra sin egen såklart. Annars så vet jag att Änglamarks olika müsli-sorter inte innehåller något tillsatt socker. Dom rekommenderas. ;P

King Grub
2006-01-30, 16:01
Vilket mussli ska man köra som är bra och som inte innehåller för mycket socker och annat skit som man inte vill ha.

Läs på förpackningen. Innehållsförteckningen säger dig precis vad produkten innehåller, i fallande mängdordning.

pierrean
2006-01-30, 16:04
Müsli är ju i stort sett bara havregryn blandat med lite nötter och sånt. Det ska nog fungera nästan lika bra. ;P Billigast blir det att göra sin egen såklart. Annars så vet jag att Änglamarks olika müsli-sorter inte innehåller något tillsatt socker. Dom rekommenderas. ;P



Va det ja trode men hörde någonstans att kokt havre skulle vara bättre men varför har ja aldrig fattat??

Cerberus
2006-01-30, 16:12
Va det ja trode men hörde någonstans att kokt havre skulle vara bättre men varför har ja aldrig fattat??

Havregrynen sväller upp i vatten, de ger mer mättnadskänsla. Bortsett från det så är det ingen skillnad rent näringsmässigt.

pierrean
2006-01-30, 16:47
Havregrynen sväller upp i vatten, de ger mer mättnadskänsla. Bortsett från det så är det ingen skillnad rent näringsmässigt.
skitbra.. tycker iof tvärttom.. blir mycket mättare på mussli..

Isdrake
2006-01-30, 17:50
Haha jag fick sluta med gröten för jag blev så mätt. Får lugnt i mig mer havregryn som dom är. ;P

Bondlurk
2006-01-30, 18:46
Va det ja trode men hörde någonstans att kokt havre skulle vara bättre men varför har ja aldrig fattat??

Det beror på vattenlösliga fiber som sänker det glykemiska indexet när man koker det.

Max
2006-01-30, 22:31
Ät müsli ibland och gröt ibland annars kanske du tröttnar på müslin också. Bra, billig müsli är Euroshopper, pride, tror eldorado har nån motsvarighet också. Testa dessa och se om du gillar dem, annars kan du alltid göra en egen blandning av gryn, torkad frukt och nötter.

Fredrik_S
2006-01-31, 00:02
Müsli är ju i stort sett bara havregryn blandat med lite nötter och sånt.

Nu kan vi inte dra alla musli över en kant. 30% är ingen ovanlig havregrynshalt i fruktmuslis.