handdator

Visa fullständig version : Kan någon få ditt ansikte när du dött?


Nina L
2006-01-30, 15:03
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/91/0%2C1658%2C5102413%2C00.jpg

"Maryline gav själv tillåtelse för sjukvården att använda hennes organ för medicinskt syfte, men hennes familj är upprörd över att de inte informerats om planerna att använda hennes ansikte."

Jag måste säga att jag, som själv har sagt ok till allt vad donation heter, känner ett litet motstånd mot det här. Man får väl höra av sig till donationsregistret och göra ett litet tillägg...

Isabelle Dinoire enl. Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Isabelle_Dinoire)

JJ
2006-01-30, 15:05
Ja, varför inte.

IATOAON
2006-01-30, 15:06
Måste väl medge att jag inte kunnat bry mig mindre.

Hade det funnits en övrigt ruta när man anmäler sig till donationsregistret hade jag skrivit:

Gör precis vad ni vill med min kropp och allting inuti den.

wreka
2006-01-30, 15:07
jorå, men stackars sate som skulle få det

HellCat
2006-01-30, 15:08
Nej verkligen inte.. har helt skumma tankar om vad som sker om kring döden osv.

Kan inte tänka mig att donera, möjligtvis endast till familjemedlemmar..

Coldsmith
2006-01-30, 15:08
Hon som fick det var väl en knarkare också? Skulle då hellre ge bort det till nån som råkat ut för en olycka än en som tagit en överdos och fått skador i ansiktet för att hunden försökte väcka henne....

Nitrometan
2006-01-30, 15:09
Jag har ändå ingen nytta av det när jag har dött.

Ja, jag kan skänka det till nån som behöver det.

Nina L
2006-01-30, 15:10
Måste väl medge att jag inte kunnat bry mig mindre.

Hade det funnits en övrigt ruta när man anmäler sig till donationsregistret hade jag skrivit:

Gör precis vad ni vill med min kropp och allting inuti den.Så har jag också alltid tänkt, men nu tänker jag på mina anhöriga. Tänk om jag blir påkörd idag på väg till gymmet. Vill familj och min pojkvän se mitt ansikte på en annan person? Jag tror inte det.

Nitrometan
2006-01-30, 15:11
Så har jag också alltid tänkt, men nu tänker jag på mina anhöriga. Tänk om jag blir påkörd idag på väg till gymmet. Vill familj och min pojkvän se mitt ansikte på en annan person? Jag tror inte det.
Det kommer knappast att se likadant ut på någon annans benstruktur ändå.

Nina L
2006-01-30, 15:13
Det kommer knappast att se likadant ut på någon annans benstruktur ändå.Nej, det kommer bli som någon slags skräckfilm. Fast denna donnan fick ju faktiskt näsa och haka donerat.

Nina L
2006-01-30, 15:13
delete dubbel post

Piranha
2006-01-30, 15:16
Absolut ... dem får ta allt utom min ***.

IATOAON
2006-01-30, 15:18
Så har jag också alltid tänkt, men nu tänker jag på mina anhöriga. Tänk om jag blir påkörd idag på väg till gymmet. Vill familj och min pojkvän se mitt ansikte på en annan person? Jag tror inte det.
Som Nitrometan redan nämnt så ser det ju inte likadant ut pga ben osv.

Men även om det gjort det så är jag övertygad om att ingen i min familj tagit illa upp eftersom de vet min inställning samt att deras egen inställning är likadan: Kan man hjälpa så gör det

Nitrometan
2006-01-30, 15:19
Absolut ... dem får ta allt utom min ***.
Det sa John Holmes också...

Piranha
2006-01-30, 15:20
Det sa John Holmes också...


Jopps men hans var eftertraktad till skillnad ifrån min :D

King Grub
2006-01-30, 15:31
Ja, vad skall jag med det till? Jag är ju död.

Metal_boy_
2006-01-30, 15:37
Absolut ... dem får ta allt utom min ***.

Skär upp min buk men ta inte min dut..dudududutduuu bombombombombombombom!

Dumleman
2006-01-30, 15:37
Ja men jag accepterar bara förskottsbetalning :).

Nina L
2006-01-30, 15:40
Ja men jag accepterar bara förskottsbetalning :).Kanske man kunde få till någon deal så att de kan köpa ansiktet dyrt och pengarna går till ens anhöriga. I så fall är jag på! :)

Kwon
2006-01-30, 15:41
Alizee vill ha Nina Lätts fejja om ngt skulle hända

Min fejja vill nog ingen ha :)

Nina L
2006-01-30, 15:43
Alizee vill ha Nina Lätts fejja om ngt skulle hända

Min fejja vill nog ingen ha :)Skulle du vilja ha min feja?

norsk_gadd
2006-01-30, 15:44
Ja, när man är död är man död, det blir ingen återuppståndelse. Sånt finns bara i sagor. Det finns ingen anledning att inte ge bort kroppen.

Kwon
2006-01-30, 15:44
Skulle du vilja ha min feja?

Nej

I want your booty :naughty:

Piranha
2006-01-30, 15:49
Ja, vad skall jag med det till? Jag är ju död.


GymTT kan nog vara spekulant på den.

Skall jag agera mäklare ?

Metal_boy_
2006-01-30, 15:51
Jag är lite klyven i frågan. Men visst låter det frestande att man skulle kunna hjälpa en missbildad eller brännskadad människa att nå toppen i en modellkarriär.

Kwon
2006-01-30, 15:52
Jag är lite klyven i frågan. Men visst låter det frestande att man skulle kunna hjälpa en missbildad eller brännskadad människa att nå toppen i en modellkarriär.

Jag hade tagit Rune Roefvs fejja dock, så jag kunde få chans på mini

Piranha
2006-01-30, 15:53
Det var ett program på discovery om jusst det temat för en 3-4 veckor sen.

Grahn
2006-01-30, 15:55
Yttre organ är kanske lite känsligt, inget problem med de inre men ska ens anhöriga få se någon gå runt med ens ansikte. Kanske är lite tufft......

Kwon
2006-01-30, 15:57
Yttre organ är kanske lite känsligt, inget problem med de inre men ska ens anhöriga få se någon gå runt med ens ansikte. Kanske är lite tufft......

Sjukt om familj och vänner stöter på personen som går omkring med ens ansikte...

Minnen väcks till liv etc.. Känns onödigt..

Metal_boy_
2006-01-30, 15:59
Ger man bort sin kropp så får man igen att nån annan får nytta av ett organ/ansikte. Det betyder att man får betalt för den goda gärningen, vilket i sin tur betyder att man har sålt sin kropp. Säljer man sin kropp så är man Prostituerad and I ain't no Hoe.

Kwon
2006-01-30, 16:02
Ger man bort sin kropp så får man igen att nån annan får nytta av ett organ/ansikte. Det betyder att man får betalt för den goda gärningen, vilket i sin tur betyder att man har sålt sin kropp. Säljer man sin kropp så är man Prostituerad and I ain't no Hoe.

Ja, lätt å säga nu.

Men när man väl ska kola så bryr man sig nog inte om saker som Hoe eller inte.

Då väger nog fördelarna tyngre än nackdelen att bli kallad "hoe" !

Den enda som skulle betrakta dig som "hoe" eller "sellout" vore nog endast du själv! :)

OggeP
2006-01-30, 16:02
Nej, det är för personligt.

Nina L
2006-01-30, 16:03
Nej

I want your booty :naughty:När jag är död!? Du har väl inte nekrofila tendenser, Kwon? Eller du menar att du själv skulle vilja ha lite bättre sittunderlag?

Kwon
2006-01-30, 16:04
När jag är död!? Du har väl inte nekrofila tendenser, Kwon? Eller du menar att du själv skulle vilja ha lite bättre sittunderlag?

Inte när du är död! :(

Jag menade typ te nu i helgen :naughty:

Metal_boy_
2006-01-30, 16:04
Ja, lätt å säga nu.

Men när man väl ska kola så bryr man sig nog inte om saker som Hoe eller inte.

Då väger nog fördelarna tyngre än nackdelen att bli kallad "hoe" !

Den enda som skulle betrakta dig som "hoe" eller "sellout" vore nog endast du själv! :)


Kwon du såg inte ironin i mitt inlägg. Hallå, Rune speaking! :)

Dissector
2006-01-30, 16:04
Nein. Men and mina bodyparts är för mig och me only :D Hur död jag än må vara och förbli

Metal_boy_
2006-01-30, 16:05
Inte när du är död! :(

Jag menade typ te nu i helgen :naughty:


Får man vara med på ett hörn?

Kwon
2006-01-30, 16:06
Får man vara med på ett hörn?

Ring mini Rune! :thumbup:

Baan
2006-01-30, 16:06
hmmmm för min del går det väl bra, men klart om alla man känner var lite "nej va fan vi vill inte se dig mer när du är död", så kan jag tänka mig ta ansiktet med mig till och sluta bestraffa omvärlden..

Piranha
2006-01-30, 16:08
Inte när du är död! :(

Jag menade typ te nu i helgen :naughty:


He he he, jag tror det där med organ donation och transpantationer inte är som på IKEA.


Du får antagligen inte provsitta skinnsoffan först.

RassK
2006-01-30, 16:08
Tänk er att NI behövde ett nytt ansikte genom ansikts-transplantation...
Hade ni velat att någon donerade ett till er?

Just det.

Dessutom kommer personen som får ert ansikte inte alls se ut som er.
Dina nära och kära hade förmodligen inte kännt igen "er"

Metal_boy_
2006-01-30, 16:10
Ring mini Rune! :thumbup:


mini ville inte ha mig, hon suktar efter Herkulez nu istället. Jag vet inte om hon har dåligt med pedistaler hemma eller nått.

Kwon
2006-01-30, 16:10
He he he, jag tror det där med organ donation och transpantationer inte är som på IKEA.


Du får antagligen inte provsitta skinnsoffan först.

Det blir te å köpa grisen i säcken då?

Nina L
2006-01-30, 16:10
Du får antagligen inte provsitta skinnsoffan först.Hahhahahahaha :laugh:

Piranha
2006-01-30, 16:11
Det blir te å köpa grisen i säcken då?


I jusst detta fallet väljer jag av rädsla för mitt liv att kommentera.

Kwon
2006-01-30, 16:11
Tänk er att NI behövde ett nytt ansikte genom ansikts-transplantation...
Hade ni velat att någon donerade ett till er?

Just det.

Dessutom kommer personen som får ert ansikte inte alls se ut som er.
Dina nära och kära hade förmodligen inte kännt igen "er"

Om man hade varit med om en olycka och fått ohyggliga brännskador i ansiktet kanske.

Hade det hänt tex Slarti, hade han nog inte tvekat att ta Brad Pitts fejja!

Jag nöjer mig dock med Runes.

Piranha
2006-01-30, 16:12
Om man hade varit med om en olycka och fått ohyggliga brännskador i ansiktet kanske.

Hade det hänt tex Slarti, hade han nog inte tvekat att ta Brad Pitts fejja!

Jag nöjer mig dock med Runes.


Och för andra av oss är en brännskada ett steg i rätt riktning.

OggeP
2006-01-30, 16:16
Och för andra av oss är en brännskada ett steg i rätt riktning.

I vissa fall två.

Stoltz
2006-01-30, 16:19
Absolut ... dem får ta allt utom min ***.

Din fot? Är där en liten fotfetishist djupt där inne? :naughty: :D

OT: Jag känner mig väldigt kluven här. Jag tror att det finns ett liv efter döden, dock skulle jag aldrig tveka om jag låg inför döden och någon behövde ett av mina organ, att donera dem.
Men ansiktet... Jag vet inte riktigt där...

andreaz
2006-01-30, 16:36
Din fot? Är där en liten fotfetishist djupt där inne? :naughty: :D

OT: Jag känner mig väldigt kluven här. Jag tror att det finns ett liv efter döden, dock skulle jag aldrig tveka om jag låg inför döden och någon behövde ett av mina organ, att donera dem.
Men ansiktet... Jag vet inte riktigt där...

Jag fattar inte det där argumentet med att det eventuellt finns ett liv efter döden. I vilket fall kommer du att brännas upp i en ugn och vad gör det då för skillnad om du har ett ansikte, ett hjärta eller två njurar kvar? Det är ju inte så att de är speciellt funktionella efter den behandlingen.

Zerom
2006-01-30, 16:41
Varför vänta tills man är död? Ingen som vill byta :)

Stoltz
2006-01-30, 16:44
Jag fattar inte det där argumentet med att det eventuellt finns ett liv efter döden. I vilket fall kommer du att brännas upp i en ugn och vad gör det då för skillnad om du har ett ansikte, ett hjärta eller två njurar kvar? Det är ju inte så att de är speciellt funktionella efter den behandlingen.

I ärlighetens namn, så vet jag inte varför jag känner så med ansiktet, medan jag dock helt klart är för att donera mina organ.
Men vad är det som säger att jag ska brännas i en ugn? Det är inte ett måste.

Perscitus
2006-01-30, 16:49
Självklart, jag är död och då lider inte jag av det men det kan kännas roligt när man lever att veta att någon blir lycklig av mitt val efter min död.

Det är ju inte så att någon kommer att gå omkring och se ut som mig i ansiktet som somliga tycks ha tolkat det. Eller är det så du menar Nina? Man använder väl ansiktsvävnad mest för att reparera partier i ansiktet, brosk från näsan och dylikt för att återskapa personens tidigare ansikte.

Grahn
2006-01-30, 16:55
Självklart, jag är död och då lider inte jag av det men det kan kännas roligt när man lever att veta att någon blir lycklig av mitt val efter min död.

Det är ju inte så att någon kommer att gå omkring och se ut som mig i ansiktet som somliga tycks ha tolkat det. Eller är det så du menar Nina? Man använder väl ansiktsvävnad mest för att reparera partier i ansiktet, brosk från näsan och dylikt för att återskapa personens tidigare ansikte.

Kanske skulle läsa vad de gjorde och se bilden först?
De tog alltså hälften av ett ansikte och satte dit inte ngt annat.

andeN.
2006-01-30, 17:49
Absolut inte. Organ i kroppen kanske, men inte ansiktet.

Perscitus
2006-01-30, 18:09
Kanske skulle läsa vad de gjorde och se bilden först?
De tog alltså hälften av ett ansikte och satte dit inte ngt annat.
Ok, fast det ser väl ändå inte ut som personen det kom ifrån, det framkom inte men t.ex. benstrukturen påverkar också hur ansiktet blir att se ut.

jakke
2006-01-30, 18:13
VIll någon ha det så kan dom ta det. Kan levereras omgående. Bryr mig inte

m0gh
2006-01-30, 18:24
Skeptisk till att ngn verkligen skulle vilja ha de :D

Fast mitt svar är ändå nej. SLiSK O.ô

Nina L
2006-01-30, 18:29
Eller är det så du menar Nina? Man använder väl ansiktsvävnad mest för att reparera partier i ansiktet, brosk från näsan och dylikt för att återskapa personens tidigare ansikte.
Det är världens första ansiktstransplantation som har utförts nu. Du vet, som i filmen... Hon fick läpparna, näsan och hakan från donatorn.

http://www.periodistadigital.com/imgs/20051207/289441_1.jpg

En röst från respektive:
Jag frågade just pojkvännen över msn. Han säger att jag inte får donera mitt ansikte. Det skulle vara obehagligt om någon annan gick omkring med det när han hade sorg, menar han. *paus* Nu säger han att han skall stoppa upp mig och ha mig i hallen. Va fan!? *grr27*

Perscitus
2006-01-30, 18:32
Det är världens första ansiktstransplantation som har utförts nu. Du vet, som i filmen... Hon fick läpparna, näsan och hakan från donatorn.

http://www.periodistadigital.com/imgs/20051207/289441_1.jpg

En röst från respektive:
Jag frågade just pojkvännen över msn. Han säger att jag inte får donera mitt ansikte. Det skulle vara obehagligt om någon annan gick omkring med det när han hade sorg, menar han. *paus* Nu säger han att han skall stoppa upp mig och ha mig i hallen. Va fan!? *grr27*
Uppföljaren till Psycho?

Perscitus
2006-01-30, 18:33
Om man hade varit med om en olycka och fått ohyggliga brännskador i ansiktet kanske.

Hade det hänt tex Slarti, hade han nog inte tvekat att ta Brad Pitts fejja!

Jag nöjer mig dock med Runes.

Fast Brad Pitt hade kanske tvekat om att donera till ansikte till Slarti bara för att han tycker så mycket om Brad? ;)

Nina L
2006-01-30, 18:36
Nästan lite taskigt att låta facet multna när vissa ser ut så här. Kanske om man inte berättar det för sina anhöriga? Stängd kista, liksom...

http://www.telegraph.co.uk/news/graphics/2005/12/20/nfacelift20.jpg

JJ
2006-01-30, 18:37
Nästan lite taskigt att låta facet multna när vissa ser ut så här. Kanske om man inte berättar det för sina anhöriga? Stängd kista, liksom...


Ja, det kanske är lite viktigare än pojkvännens obehag?

Mental
2006-01-30, 18:40
Alltid när jag funderar på det här med donation försöker jag sätta mig in i motagarens sits.
Dvs, Om jag dör utan donerat blod, är jag då beredd att ta emot någon annans blod? I mitt fall ja, och då kändes det fel att inte donera, samma med organ, behöver jag ett donerat organ så kommer jag att ta emot det, så jag har anmält att jag är villig att donera, och jag resonerar lika runt mitt ansikte.

Vill man ha får man vara beredd att ge anser jag, att vägra donera blod men ändå villja ha när man själv behöver det tycker jag är egoistiskt. Och av någon anledning tycks alla var nålfobiker, men de skulle inte vägra en spruta om det gällde deras liv... nåja

AlexanderYeah
2006-01-30, 18:54
Jodå take it.

Big_Vik
2006-01-30, 19:03
Förbannade jävla familj som tror att de äger rätten till någon annans kropp.

Ja om jag var övertygad om att jag inte behövde det senare. Är bättre att någon får ta det istället för att det blir maskätet

Dumleman
2006-01-30, 19:06
Nästan lite taskigt att låta facet multna när vissa ser ut så här. Kanske om man inte berättar det för sina anhöriga? Stängd kista, liksom...

http://www.telegraph.co.uk/news/graphics/2005/12/20/nfacelift20.jpg
Ja men nu tvivlar jag starkt på att resultatet kommer likna personen som man tar ansiktet ifrån. Det är ju inte precis "bara" att flytta över skinnet till en annan person utan det finns ju fruktansvärt många muskler i ansiktet som måste fungera och vara likvärdiga och benstrukturen måste också vara likadan för att ansiktet ska bli likadant eller åtminstone tilltalande. Vi människor är ju dessutom så otroligt skickliga på att tolka ansiktsuttryck och ser ju direkt när det är något som är fel.

Nina L
2006-01-30, 19:22
Ja men nu tvivlar jag starkt på att resultatet kommer likna personen som man tar ansiktet ifrån.Det är säkert så, men om det är någon man känner väl så kommer man ju att känna igen drag ändå, som formen på läpparna, ärr, födelsemärken osv. Lite läskligt...

Piranha
2006-01-30, 20:06
Tycker man kan strunta helt i etik etc om man kan göra att liv drägligare för en stackade som henne.

Det var samma person som i programmet jag såg.

mela
2006-01-30, 20:07
mitt ansikte ser ju bara ut som mitt på mig..

det mesta beror ju på benen ?

Yankeee
2006-01-30, 20:07
Varför inte? Blir någon lyckligare av det så :thumbup:

polaren
2006-01-30, 20:10
Självklart kan jag bjuda på mitt ansikte!

Metal_boy_
2006-01-30, 20:15
Varför inte? Blir någon lyckligare av det så :thumbup:


Ditt ansikte på en ganska ung, vältränad och lång kille med kraftigt käkparti. Sen har vi en ny Dolphan! :hbang:

Ludvig
2006-01-30, 20:59
Efter en titt på tjejen..

Så kan man ju inte annat än å bju på det..

Men OM ansiktet hade blivit identiskt på personen som lånar det då hade jag nog inte kunnat göra det för det hade varit påtok för skruvat även för mig att sitta och kolla ner på från himmelen

Fatalist
2006-01-30, 21:37
Vem fan bryr sig, du är ändå död. *slap*

Viveqa
2006-01-30, 22:45
En ansikttransplation innebär inte att personen kommer att se ut som donatorn, utan personens egna ansiktsben och vävnader påverkar, det blir ett "nytt" ansikte, vare sig det personen hade innan eller donatorns.

ugglan
2006-01-30, 22:56
jorå, varför låta ett sådant stiligt anlete gå i graven.

Metal_boy_
2006-01-30, 23:04
Ja men nu tvivlar jag starkt på att resultatet kommer likna personen som man tar ansiktet ifrån. Det är ju inte precis "bara" att flytta över skinnet till en annan person utan det finns ju fruktansvärt många muskler i ansiktet som måste fungera och vara likvärdiga och benstrukturen måste också vara likadan för att ansiktet ska bli likadant eller åtminstone tilltalande. Vi människor är ju dessutom så otroligt skickliga på att tolka ansiktsuttryck och ser ju direkt när det är något som är fel.


Precis. Vore ju taskigt om man fick gå omkring med det här ansiktsuttrycket hela livet.

http://forums.autoweek.com/servlet/JiveServlet/download/31-19617-473176-19267/the%20joker.jpg

Blir att söka jobb som receptionist eller Konsum, plus att man bör undvika begravningar.

Destra
2006-01-31, 00:04
För mig skulle det inte vara några problem, familjen skulle få avgöra mitt vakra ansiktes öde.

Metal_boy_
2006-01-31, 00:17
Borde finnas "jag vet inte" som alternativ. Jag tror inte att det är så många som skriver här(som att det bara är att rycka på axlarna för beslutet), som verkligen säger samma sak när det väl gäller.

High1ander
2006-01-31, 07:02
Bara det inte är en bög. Eller bögen kan få ansiktet om han lovar att ingen får spruta honom i ansiktet ;)

Nej, men seriöst, jag är ganska så fäst vid mitt ansiktet, och mamma gav mig det trots allt, så jag behåller nog det i döden också. Vet som sagt inte, lutar emot.