handdator

Visa fullständig version : Mat att ta med, som innehåller EAA


Slimfit
2006-01-30, 14:52
Behöver tips på bra mat som innehåller EAA eller flera matvaror som tillsammans bildar EAA som går att ta med och förvara i rumstemperatur under dagen utan att de förstörs. Det enda jag kommer på är i princip ägg som funkar bra om jag tar det ur kylskåpet på morgonen. Skinka och hästkött är jag tveksam till, men det kanske funkar?

Vad har ni, som inte har tillgång till kylskåp, med er för mellanmål?

King Grub
2006-01-30, 14:54
Allt protein innehåller essentiella aminosyror. Mängderna hittar du i t ex SLV:s specialtabeller.

Mjukost på tub är ett tips.

Scratch89
2006-01-30, 15:13
På tal om EAA, finns det någon rekommendation, eller krav, på hur många procent, eller gram, EAA man ska intaga varje dag?
Jag antar att 2 gram protein/kg kroppsvikt inte gäller EAA.

King Grub
2006-01-30, 15:30
10-15 % av det totala proteinbehovet bör komma från essentiella aminosyror; för normalindividen innebär det runt 6-10 gram.

En man som har ett normalt proteinbehov på 56 gram totalt per dag från en blandad kost, behöver bara 45 gram totalt, om det är animaliskt protein, som är rikt på EAA.

Här talar vi normala individer, inte sådana som strävar efter maximal muskeltillväxt. Där finns det inga specifika rekommendationer än.

Slimfit
2006-01-30, 15:52
Aha, då har jag nog fattat fel ang EAA. Har sett tabellerna från SLV men inte ritkigt förstått vad alla beteckningar stått för. Om jag förstått det rätt så är EAA endast ett samlingsnamn på ett flertal olika aminosyror som tillsammans kombineras så att proteinet blir fullvärdigt. Fettsnål mjukost på tub borde vara bra ja, ska kolla upp det.


Min fråga borde istället vara: Bra matvaror som innehåller fullvärdigt protein och som tål rumstemperatur under en dag.

Tack för svaret, det klarnade lite nu :)

King Grub
2006-01-30, 16:00
Dom essentiella aminosyrorna är dom som kroppen inte kan syntetisera själv, dvs lysin, leucin, isoleucin, fenylalanin, metionin, treonin, valin, och tryptofan. Histidin och arginin är essentiella för barn. Övriga aminosyror kan syntetiseras, och behöver inte tillföras exogent för proteinsyntes.

Scratch89
2006-01-30, 17:08
10-15 % av det totala proteinbehovet bör komma från essentiella aminosyror; för normalindividen innebär det runt 6-10 gram.

En man som har ett normalt proteinbehov på 56 gram totalt per dag från en blandad kost, behöver bara 45 gram totalt, om det är animaliskt protein, som är rikt på EAA.

Här talar vi normala individer, inte sådana som strävar efter maximal muskeltillväxt. Där finns det inga specifika rekommendationer än.
Detta borde ju inte vara något problem överhuvudtaget, eller hur?
20 gram proteinpulver o sen är saken biff, eller hur? (Notera ordvitsen)

King Grub
2006-01-30, 17:16
Ja. Gäller som sagt mängden för att leva och ha hälsan, inte nödvändigtvis bygga maximalt med muskelmassa.