handdator

Visa fullständig version : Den stora Australientråden!


Grisen
2006-01-30, 13:30
Jag ska så snart som möjligt resa till Australien, Sydney och den här tråden är till för tips och råd angående mitt resemål.

Jag har tänkt att köpa ett s k working holiday visum för att eventuellt jobba.

Var söker jag detta? Det går att göra via Kilroy; http://www.kilroytravels.se/Australia/WH+Startpaket.htm

Går det att få billigare på plats? Eller är det smidigt och bra att köpa via kilroy?

Hur fungerar det med visum, var ska jag ansöka och hur lång tid tar det?

Fyll också gärna på med tips om vad ni tycker jag ska besöka och göra!?

Löjtnant Blank
2006-01-30, 13:38
Du kan inte ansöka om ett Working Holiday-visum på plats.

När jag ansökte tog det tre veckor (jag var tvungen att skicka mitt pass till Berlin. Nuförtiden antar jag att det går snabbare via nätet).

Ansöker gör du billigast genom Australiens immigrationsmyndighet.

Skit i Kilroy, de tar bara betalt för det du kan göra lika snabbt och enkelt själv. Sök på "working holiday visa australia" så borde du hamna rätt.

I Australien ska du dricka öl (Victoria Bitter) och dyka. Stora barriärrevet will blow your mind.

Pm:a om du har några frågor, kompis.

Grisen
2006-01-30, 13:47
I Australien ska du dricka öl (Victoria Bitter) och dyka. Stora barriärrevet will blow your mind.

Pm:a om du har några frågor, kompis.

Jag gillar öl och är något av en djur och natur nörd, så det låter kanon! Måste bara bli av med min hajrädsla först =/ Har snorklat i röda havet utan problem, så rädslan försvinner förhoppningsvis vid synen av korallreven och de färglada fiskarna.

Tack så mycket Blank!

Hauta
2006-01-30, 14:05
http://www.australienguiden.se/

Där så har du folk som kan det mesta om vad som är värt att veta.

Hades
2006-01-30, 14:07
Jag, och flera här på jobbet, funderar också på att åka till Australien i höst för att sola, surfa, dyka och jobba lite. Hur ser arbetsmarknaden ut? Finns det hyfsade temporära jobb?

Hur länge får man stanna med working holiday visa?

Grisen
2006-01-30, 14:08
Jag, och flera här på jobbet, funderar också på att åka till Australien i höst för att sola, surfa, dyka och jobba lite. Hur ser arbetsmarknaden ut? Finns det hyfsade temporära jobb?

Hur länge får man stanna med working holiday visa?

Man får stanna max ett år.

Rocco
2006-01-30, 14:13
Australien är ett fantastiskt land fullt av trevliga människor. Var där för tio (hjälp, har det redan gått tio år??) år sedan, men man minns det som igår. Sydney är den bästa storstaden jag någonsin besökt, och då har jag ändå varit runt en hel del. Grymt bra partystad som känns väldigt säker. Vad mer kan man begära? Ingen nackdel att man har ett flertal stränder att välja mellan som ligger på tunnelbaneavstånd från city...

Saker som inte får missas:
* Dykning vid Barriärrevet
* Utflykt till Frazer Island, världens största sandö
* Hyra bil och upptäcka sitt "eget" Australien
* Djungelutflykt i Arnhem Land med tillhörande krokodilsafari
* Hippielivet i Byron Bay

Om du är total motståndare till allt vad droger heter så kanske Byron Bay inte är att rekommendera. Man måste släppa lite på den svenska mentaliteten när man kommer hit. Säger inte att man ska röka på och bli hög varje kväll, men man måste acceptera att andra klipper en hövding. Drick öl, var glad och börja inte predika mot droganvändning...

PS. Jag är avundsjuk... DS.

Grisen
2006-01-30, 15:09
Tack så mycket för tipsen Rocco!

PS. Jag är avundsjuk... DS.

Tack, har väntat på den.

Grisen
2006-01-30, 15:11
Visumansökan för working holiday visum:

https://www.ecom.immi.gov.au/visas/html/questionaire/WHM_Self_Selection_1.htm?general_info=APPLY+ONLINE +HERE

stenis
2006-01-30, 15:25
Jag och två polare ska oxo till australien - sydney, iår.. vi åker troligen vid jul, o blir där 3-6månader. Jobba och även sola bada o ha kul! Ska bli sketsköjj! Vi kommer fixa de mesta på egen hand, jobb, bostad o grejje iom. att vi har kontakter i sydney, polarns syrra samt hennes man som bor där!

Ska bli kul! Får ta o styra upp ett kolo-gympass där sen då :D

http://www.worktravelcompany.se/ finns de en sida som heter oxo om du inte redan sett den :)

Grisen
2006-01-30, 15:40
Jag har ännu inte bokat flygbiljett, men i visumansökan skall man ange när jag anländer. Ska jag boka flygbiljetten först eller ska jag skriva ett datum när jag tror att jag anländer, rimligtvis lite tidigare än när jag faktiskt anländer, så att de inte tror att jag fuskar.

"When do you propose to enter Australia using the visa that you are applying for now?"

CoC
2006-01-30, 16:17
Australien är det bästa landet i världen naturligtvis.

Har bott i Perth de senaste två åren och bodde här även 1994-96, så totalt fyra år nu. Inga planer på att flytta tillbaka till Sverige. Tycker det är för kallt där.

CoC
2006-01-30, 16:21
I Australien ska du dricka öl (Victoria Bitter) och dyka. Stora barriärrevet will blow your mind.

Victoria Bitter smakar piss. Ett av de sämsta ölen tycker jag. Finns mkt bättre, ofta små lokala bryggerier.


Gillar man medelhavsklimat (svala regniga vintrar och torra heta somrar) åker man till Perth. Föredrar man fuktigt subtropiskt får man väl rekommendera Brisbane kanske.

CoC
2006-01-30, 16:28
Jag gillar öl och är något av en djur och natur nörd, så det låter kanon! Måste bara bli av med min hajrädsla först =/ Har snorklat i röda havet utan problem, så rädslan försvinner förhoppningsvis vid synen av korallreven och de färglada fiskarna.

Tack så mycket Blank!


Vildmark utan människor finner du i WA. Mindre än två miljoner människor på en yta som är fyra gånger Sveriges.

Naturupplevelserna i WA's bush är enastående, mkt beroende på avsaknad av skog. Man ser liksom djuren.

Sen är ju WA Australiens ekonomiska powerhouse. WA skulle klara sig fantastiskt bra utan resten av Australien som snor åt sig av de enorma inkomsterna från gruvindustrin.

martin86
2006-01-30, 16:40
Jag har precis beställt en resa till Australien, och de som verkade vettigast var statravel, som dessutom hade bäst priser. Visumet fixar du på en halvtimme över internet, och efter ett par timmar hade jag fått det bekräftat vid mail.

Själv ska jag bara resa runt och bara njuta :)

Frantic
2006-01-30, 17:08
Man får stanna max ett år.
Numera får man även förlänga det ett extra år om man uppfyllt vissa kriterier man måste bl.a ha jobbat med att plocka/plantera frukt

tossefar
2006-01-30, 17:24
Jag åker nästa vecka. Var in på resebyrån idag och kollade priser. Resesällskap sökes.

Grisen
2006-01-30, 18:27
Jag åker nästa vecka. Var in på resebyrån idag och kollade priser. Resesällskap sökes.

Är du trevlig?

;)


Jag åker inom några veckor..

Grisen
2006-01-30, 18:30
Jag har ännu inte bokat flygbiljett, men i visumansökan skall man ange när jag anländer. Ska jag boka flygbiljetten först eller ska jag skriva ett datum när jag tror att jag anländer, rimligtvis lite tidigare än när jag faktiskt anländer, så att de inte tror att jag fuskar.

"When do you propose to enter Australia using the visa that you are applying for now?"

Jag har precis beställt en resa till Australien, och de som verkade vettigast var statravel, som dessutom hade bäst priser. Visumet fixar du på en halvtimme över internet, och efter ett par timmar hade jag fått det bekräftat vid mail.

Själv ska jag bara resa runt och bara njuta :)

Hur gjorde du? Fast du kanske inte ansökte om working holiday?

Pumpitup
2006-01-30, 18:35
Jag vill också åka! törs man åka ensam?


Och när är den vettigaste perioden att besöka Australien?

tossefar
2006-01-30, 18:47
Är du trevlig?

;)


Jag åker inom några veckor..
Trevligast nästan!
Jag har en massa kompisar som är där just nu. Flyg 30h solo kan vara trist :/

Grisen
2006-01-30, 18:51
Trevligast nästan!
Jag har en massa kompisar som är där just nu. Flyg 30h solo kan vara trist :/

Du har redan bokat resan? Vilken stad ska du till? Jag ska boka inom kort, eventuellt har jag en polare med mig.

Big_Vik
2006-01-30, 19:11
Skulle du inte börja studera snarast? (Det här är du antagligen för torr för att svara på ;))

Jag har inget vidkommande att komma med och vill egentligen bara spamma. :angel:

tossefar
2006-01-30, 19:14
Du har redan bokat resan? Vilken stad ska du till? Jag ska boka inom kort, eventuellt har jag en polare med mig.

Inte bokat ännu. Jag hade tänkt åka till brisbane nästan vecka. Mina vänner är vid surfer's paradise strax under brisbane.

Jag var inne på resebyrån idag. Enkelbiljett landade på 5000 kr, vilket ju är acceptabelt. Har ni sett några bättre priser?

Alex85
2006-01-30, 20:41
australientråd, härligt!
har själv tänkt dra ensam i framtiden, en liten fråga till er som är mer kunniga på området. Söker man jobb över internet i förhand innan man drar dit eller är det lätt att fixa på plats? hur gjorde ni?? o hur är det med boende? likadant där? :confused:

Snorkfröken
2006-01-30, 20:49
Jag har precis beställt en resa till Australien, och de som verkade vettigast var statravel, som dessutom hade bäst priser. Visumet fixar du på en halvtimme över internet, och efter ett par timmar hade jag fått det bekräftat vid mail.

Jag kom hem från Australien förra veckan och hittade de absolut billigaste resorna via travellink. Iofs var det ju från Finland då, så jag vet ju inte om svenska travellink har lika bra priser (www.travellink.se). Det gällde att mixtra lite med dagarna dock, om man bara såg till att vara bort rätt antal helger etc. kunde det skilja på över 1000 € mellan två travellink-erbjudanden *screwy*

Grisen
2006-01-31, 00:09
Inte bokat ännu. Jag hade tänkt åka till brisbane nästan vecka. Mina vänner är vid surfer's paradise strax under brisbane.

Jag var inne på resebyrån idag. Enkelbiljett landade på 5000 kr, vilket ju är acceptabelt. Har ni sett några bättre priser?


Vi får ordna någon slags kolo-träff!

Grymt billig biljett, billigaste jag hittat till Sydney är 10 000 kr.

tossefar
2006-01-31, 00:11
Vi får ordna någon slags kolo-träff!

Grymt billig biljett, billigaste jag hittat till Sydney är 10 000 kr.

Min biljett var enkel som sagt. De du såg för 10000 är säkert tur och retur.

Grisen
2006-01-31, 14:20
Min biljett var enkel som sagt. De du såg för 10000 är säkert tur och retur.


Ok, då är jag med.

Grisen
2006-02-08, 16:18
Min resa börjar i Sydney, jag har sen tänkt att röra mig norrut när det börjar bli dåligt väder, kanske åker jag ända upptill Cairns. Jag kommer att vara i Australien från 19 februari till den sista maj (minst).

Vad ska jag ta med mig för kläder?Jag antar svala kläder, men det behövs kanske också en tjockare tröja?

Jag vill fara på "äventyr" i bushen, något speciellt plagg eller nån pryl som jag behöver? Alltså vad saknade ni Australienresenärer när ni var där?

Edit. Jag har bokat resan, fan vad jag längtar.

Hades
2006-02-08, 16:26
Min resa börjar i Sydney, jag har sen tänkt att röra mig norrut när det börjar bli dåligt väder, kanske åker jag ända upptill Cairns. Jag kommer att vara i Australien från 19 februari till den sista maj (minst).

Vad ska jag ta med mig för kläder?Jag antar svala kläder, men det behövs kanske också en tjockare tröja?

Jag vill fara på "äventyr" i bushen, något speciellt plagg eller nån pryl som jag behöver? Alltså vad saknade ni Australienresenärer när ni var där?

Edit. Jag har bokat resan, fan vad jag längtar.
Grymt!
Vad kostade biljetten?

Grisen
2006-02-08, 17:15
Grymt!
Vad kostade biljetten?

Ungefär 10'600 SEK

Proteus
2006-02-08, 17:39
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH.

Jag vill oxå! Måste grinda ihop lite deg.
Hur stor reskassa har du?

pTr
2006-02-08, 17:58
Var nyss i Australien med en kompis och backpackade. Sjukt fint land och Sydney är den finaste staden jag sett. Finns mycket jobb, fast mycket "skitjobb" lagerarbeten och stå och packa kartonger. Längre norrut kan du plocka frukt, riktigt tungt men härligt jobb. Jobbar du 3månader kan du få ett "extraår" working visa. Se till att göra segeltur kring whit sunday öarna i Airlie Beach och göra frazer island! Hör av dig om du vill ha hjälp

Grisen
2006-02-08, 21:34
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH.

Jag vill oxå! Måste grinda ihop lite deg.
Hur stor reskassa har du?

Ca 40'000 kr + 10'000 eventuellt, d v s jag vet inte om jag får pengarna eller inte.

Grisen
2006-02-08, 21:54
Var nyss i Australien med en kompis och backpackade. Sjukt fint land och Sydney är den finaste staden jag sett. Finns mycket jobb, fast mycket "skitjobb" lagerarbeten och stå och packa kartonger. Längre norrut kan du plocka frukt, riktigt tungt men härligt jobb. Jobbar du 3månader kan du få ett "extraår" working visa. Se till att göra segeltur kring whit sunday öarna i Airlie Beach och göra frazer island! Hör av dig om du vill ha hjälp

Härligt!

Var ligger Frazer Island och Airlie Beach?

Jobbade du, hur fick du jobb och visst måste man öppna ett bankkonto för att kunna jobba?

Löjtnant Blank
2006-02-09, 00:23
Så det är på gång nu? Härligt, kompis!

Apropå Airlie Beach (på östkusten, efter Brisbane). Jag jobbade på en dykbåt (Reef Dive) där ett tag, jag kan allt om den hålan, och det enda jag kan säga är: stanna inte för länge. Det är värt att se Whitsundays och så vidare, men utöver det finns det inte mycket att göra. Det är en typisk turiststad med barer och souveniraffärer och inte mycket mer. Men Whitsundays är som sagt vackert, och passa gärna på att dyka på Barriärrevet, det finns ett par riktigt grymma spots om du åker ut med någon båt.

Frantic
2006-02-09, 00:35
Blank - När du jobbade på båten, var du Dive Master då? Hur lätt/svårt är det att få jobb i Oz som DM?

Löjtnant Blank
2006-02-09, 00:42
Nej, jag var instruktör. Vi hade två DM:s med oss på båten, och det är ganska lätt att fixa jobb som det, förutsatt att man är flitig och har lite referenser. Det är alltid brist på kompetenta DM:s. Tyvärr stöter man inte på alltför många, de flesta är väldigt tafatta och vill inte ta ansvar för något. "Lämpa över allt på instruktören och häng med på dyken för att det är kul"-mentaliteten är vanlig. Jag hade en riktigt duktig DM med mig på några av mina dyk, och det gjorde mitt jobb tusen gånger enklare.

Fagen
2006-02-09, 06:41
1. Är det svårt att få tag i en okej lägenhet i Sydney? (Typ 1:a el 2:a)

2.Hur fixar man det (lägenhet) lättast när man väl är på plats?

2. Några tips på boende medan man letar lägenhet?


Har kollat på Australienguiden osv, tänkte mest om någon här hade några konkreta tips.

dude
2006-02-09, 08:28
Shoo ar i melbourne for ogonblicket.

Min resa var foljande.

Nyc i 25dagar

Californien 3 veckor
akte anda fran san diego upp till red woods...

fiji 2 veckor.

sen australien som fran forsta borjan skulle vara i 6manader men har dock forlangt resan.

startade i sydney stannade dar i 2manader for att sedan dra upp for kusten. nagra stallen som du maste se pa vagen upp ar. Byron bay,(surfurs paradise ar kanske inte ett maste men det ar ok om du vill festa gillar du charter kommer du gilla surfurs), Brisbane,hervey bay(frasier island), airley beach(whit sunday) samt cairns!

Jag tyckte helt klart att frasier island var bland det basta jag gjort i australien. cairns var bra roligt med da vi gjorde ratt mkt aktiviter. tex bungy jump, fallskarms hoppning och forsranning.

Ar i melbourne for ogonblicket och forsoker hitta jobb. Ar i desperat behova av cash da jag ska stanna i australien till maj och sen thailand i ett par manader. Melbourne ar en ratt shyst stad om man gillar musik ar mkt spelningar. Var pa carl cox forra veckan vilket var helt otroligt! 4 vaningar och helt packat med folk! var dar fran 10 till 7 pa morgonen!

DEt gar latt att branna pengar nar man festar... Har sakert brant 90 papp eller mera... Men tja det ar vart det!

om ni vill glo pa bilder ga in pa www.resedagboken.se och sok pa resenar axel_E (axel Ericsson)

for ovrigt ar val inte en jorden runt sa mkt dyrare and en australien resa sa jag tycker du borde kolla pa lite jorden runt biljetter.

dude
2006-02-09, 08:39
BTW om du ar i byronbay och vill dra till en hippi stad sa aker du till nimbim. De har eget maja museum och varenda snubbe pa gatan fragar om du vill ha kakor eller maja. Det ar lite av en fristad for droger antar jag. Har dock hort att endel backpackers har blivit tagna av polisen utanfor staden...

Grisen
2006-02-09, 12:50
Tack Blank!

Airlie Beach är alltså värt att åka till för dykningen, men jag har inget dyk cert. Kostar? Eller "räcker" det att snorkla, jag lider av svår hajskräck på grund av åratal av animal planet orgier och böcker om hajar.

Tack Dude!

Gillar inte charterstilen alls så jag kanske håller mig ifrån Surfers Paradise, men nån dag för att festa kanske det blir.

Hört talas om Nimbim.. Ska eventuellt komma en storknarkande kompis och hälsa på, så vi får hålla oss borta från den staden =)

Varför var Frasier Island bäst?

pTr
2006-02-09, 20:29
Hej igen!
Härligt!

Var ligger Frazer Island och Airlie Beach?

Jobbade du, hur fick du jobb och visst måste man öppna ett bankkonto för att kunna jobba?

Tack så mycket för hjälpen!

Mvh,
Nils


Här kommer fler frågor;

1. Hur mycket pengar gjorde du av med och hur länge var du borta?

2. Vilken var din resrutt och hur transporterades du?

3. Vad ska jag ta med mig för kläder? Jag antar svala kläder, men det behövs kanske också en tjockare tröja?

4. Jag vill fara på "äventyr" i bushen, något speciellt plagg eller nån pryl som jag behöver? Är det något du kan minnas att du saknade, i prylväg?

5. Tränade du något när du var borta? Jag planerar att träna på gym i alla fall en gång per vecka.. Får dock se hur det blir down under.

Mvh,
Nils



frazier island och airlie beach ligger båda på östkusten, det är där "alla" backpackers håller till.

Nej jag jobbade inte, men planerar däremot att åka dit igen och jobba ett år!

Vet inte riktigt hur det fungerar med bankonton, men spring ner till närmaste bank och fråga vad de anser om saken=)


1. Hur mycket pengar gjorde du av med och hur länge var du borta?
svårt att säga, jag och min kompis åkte jorden runt men var i australien bra precis en månad. Man kan leva riktigt billigt där men när man ska hitta på saker såsom segla, dyka, bungeejump och sky dives kostar det desto mer! Hostels kostar mellan 15-30 dollar natten cirkus och ev. brukar något mål mat ingå.

2. Vilken var din resrutt och hur transporterades du?
Min resrutt var Thailand-Australien-USA. I Australien köper de flest s.k. busspass för att ta dig antingen norr eller söder på öns östra kust med hur många stopp du önskar. Kommer inte ihåg vad passet kostar men förmodligen får du rabatt om du skaffar ett "VIP" kort. Som man f.ö. köper på plats, och ger dig nån dollars rabatt på de flesta hostels.

3. Vad ska jag ta med mig för kläder? Jag antar svala kläder, men det behövs kanske också en tjockare tröja?
Jag var där sommartid(lokalt) och hadde aldrig användning av min tröjja! i Sydney var det 40grader i skuggan :cool: hadde med mig en massa surfbraller från thailand. Bästa surfbrallerna finns i Australien IMO men de är rätt dyra, mycket billigare än sverige dock! Billabong och Quicksilver kostar väll ungefär hälften där än här.

4. Jag vill fara på "äventyr" i bushen, något speciellt plagg eller nån pryl som jag behöver? Är det något du kan minnas att du saknade, i prylväg?
Bra och svala skor. Men allt finns ju att köpa på plats.

5. Tränade du något när du var borta? Jag planerar att träna på gym i alla fall en gång per vecka.. Får dock se hur det blir down under.
Inte ett skit, levde livet. Drack mer eller mindre vin de flesta dagarna och blev fet som en korv=) men fasen vad roligt vi hadde!


Du kommer inte ångra dig, Australien är superfint land och du kommer träffa jääätte mycket folk som du förmodligen kommer hålla kontakten med. Spec om du reser ensam!

Petter

dude
2006-02-10, 02:12
Tack Blank!

Airlie Beach är alltså värt att åka till för dykningen, men jag har inget dyk cert. Kostar? Eller "räcker" det att snorkla, jag lider av svår hajskräck på grund av åratal av animal planet orgier och böcker om hajar.

Tack Dude!

Gillar inte charterstilen alls så jag kanske håller mig ifrån Surfers Paradise, men nån dag för att festa kanske det blir.

Hört talas om Nimbim.. Ska eventuellt komma en storknarkande kompis och hälsa på, så vi får hålla oss borta från den staden =)

Varför var Frasier Island bäst?

ok skippa surfurs eller bara kolla in det pavagen till brisbane isafall. Kanske ska skippa nimbim om du inte gillar roka eller svamp med :D kande nagra som jobba pa en maja farm dar... De jobba 6timmar om dagen och fick projs i roka :D.

Frasier var nog roligt for vi hade en ratt ok grupp samt det ar ett ratt coolt aventyr att bara dra runt pa on utan nagon guide osv. Varat batteri dog dock sa vi korde fast i sanden och sen kom det massa andra bilar sa de korde fast med sa vi blev fast dar ett par timmar innan det kunda komma folk med ett nytt batteri...

Det gar dock inte att bada vid stranden pa frasier for det finns alldeles for mkt hajar men det finns lite endel stallen som det gar att bada pa.

Rocco
2006-02-10, 09:53
Det gar dock inte att bada vid stranden pa frasier for det finns alldeles for mkt hajar men det finns lite endel stallen som det gar att bada pa.

Aaaaah... Lake McKenzie :cool:

Grisen
2006-02-10, 12:19
Frasier var nog roligt for vi hade en ratt ok grupp samt det ar ett ratt coolt aventyr att bara dra runt pa on utan nagon guide osv. Varat batteri dog dock sa vi korde fast i sanden och sen kom det massa andra bilar sa de korde fast med sa vi blev fast dar ett par timmar innan det kunda komma folk med ett nytt batteri...

Det gar dock inte att bada vid stranden pa frasier for det finns alldeles for mkt hajar men det finns lite endel stallen som det gar att bada pa.

Frasier varkar vara fint och häftigt!

Såg du haj?

dude
2006-02-11, 07:14
Nope sag ingen haj. Det fanns en utkiksplats som det skulle vara mojligt att se haj ifran men. sag inget dar. Var lite halft dragen efter att ha fatt i mig rejalt med whisky och massa billigt skitvin...

Det ar forresten det enda folk dricker har nere goon... 8$ for 4l :D

Nar var det du skulle aka ner till australien grisen?

grisbil3n
2006-02-11, 07:29
Haha sorry men i vilket land förstorade du brösten? Dom blev fina för övrigt.

http://www.resedagboken.se/upload/imagegallery/5/808905/3077444_5394438.jpg

dude
2006-02-11, 07:38
Haha sorry men i vilket land förstorade du brösten? Dom blev fina för övrigt.

http://www.resedagboken.se/upload/imagegallery/5/808905/3077444_5394438.jpg

fick det billigt i fiji!@ shit bra bara ett par hundra dollar........


Jag ar val lite ojamt tranad sen nar man bara dricker ol toppar val ostrot :D

gor inte narr av mig for jag inte orkar halla mig deffad pa min semester...

dude
2006-02-11, 07:48
Jo det ar val en bra bit fran formen jag hade nar jag lamnade sverige....

grisbil3n
2006-02-11, 08:12
Hehe jag säger inget om den saken, är fetare själv. Men det blev så jävla härlig tits out effekt där så jag kunde inte hålla mig :D

Alex85
2006-02-11, 10:33
Dude:
Hur mycket pengar hade du med dig innan du drog på din resa? dvs nyc o rubbet.
Har du haft nåra jobb under din resa?

Grisen
2006-02-11, 16:03
Nope sag ingen haj. Det fanns en utkiksplats som det skulle vara mojligt att se haj ifran men. sag inget dar. Var lite halft dragen efter att ha fatt i mig rejalt med whisky och massa billigt skitvin...

Det ar forresten det enda folk dricker har nere goon... 8$ for 4l :D

Nar var det du skulle aka ner till australien grisen?

Tråkigt, jag ska rida på en tigerhaj.

Jag ska ner nästa söndag, d v s om en vecka och en dag. Är du i Australien fortfarande, hämtar du mig på flygplatsen?

Grisen
2006-02-11, 16:04
Hehe jag säger inget om den saken, är fetare själv. Men det blev så jävla härlig tits out effekt där så jag kunde inte hålla mig :D

Dude är en jävel på bänkpress, så tjeft tjockis.

;)

jakke
2006-02-11, 16:29
Tråkigt, jag ska rida på en tigerhaj.

Jag ska ner nästa söndag, d v s om en vecka och en dag. Är du i Australien fortfarande, hämtar du mig på flygplatsen?
Om jag sitter i en väska på arlanda när du ankommer, plockar du med mig då?

qubie
2006-02-11, 16:34
Alltså är det ingen som ser det negativa i att resa till Australien. Giftiga djur som spindlar och ormar. Hajar, alligatorer är väl inte heller mysiga.
Verkar vara många som har erfarenheter därifrån så då undrar jag ni tycker är negativt med Australien. Pengar och det livsfarliga djurlivet tycker jag avskräcker en rejält

Grisen
2006-02-11, 16:40
Alltså är det ingen som ser det negativa i att resa till Australien. Giftiga djur som spindlar och ormar. Hajar, alligatorer är väl inte heller mysiga.
Verkar vara många som har erfarenheter därifrån så då undrar jag ni tycker är negativt med Australien. Pengar och det livsfarliga djurlivet tycker jag avskräcker en rejält

Hajattacker sker ytterst sällan, några få dör varje år. Beräkna hur många människor som befinner sig i vatten där haj förekommer så ska du se att risken att bli attackerad av en haj är mycket liten.

Angående giftiga djur så har jag ingen statistik på hur många turister per år som skadas eller dör. Men jag antar att det inte är speciellt många.

Alligatorer finns inte i Australien, däremot krokodiler. Ofta vet lokalbefolkningen var krokodilerna håller hus och då får man helt enkelt strunta i att bada i dessa vattendrag.

Grisen
2006-02-11, 16:42
Om jag sitter i en väska på arlanda när du ankommer, plockar du med mig då?

Hur mycket var det du hade gått ner? =)

Det är lungt kompis! Hur ser väskan ut?

CoC
2006-02-11, 18:09
Alltså är det ingen som ser det negativa i att resa till Australien. Giftiga djur som spindlar och ormar. Hajar, alligatorer är väl inte heller mysiga.
Verkar vara många som har erfarenheter därifrån så då undrar jag ni tycker är negativt med Australien. Pengar och det livsfarliga djurlivet tycker jag avskräcker en rejält


Spindlar finns väl överallt. Inget som helst problem tycker jag efter fyra år i Australien. Hajar blir man ju dock påmind om dagligen vid morgondoppet med ungarna när spaningflygplanen far förbi med jämna mellanrum utmed stränderna. Risken är dock väldigt liten. Vid stränderna i Perth har det bara varit tre dödsfall de senaste 70 åren. En pojke blev tagen i Swan River av en tjurhaj och två strök med vid Cottesloe Beach; ena gången var det en tigerhaj och andra gången var det en vithaj.

Grisen
2006-02-11, 18:37
Hajattacker sker ytterst sällan, några få människor dör varje år

Över hela världen, alltså.

qubie
2006-02-11, 18:39
Ormarna då? Har för mig att de finnns extremt mycket giftiga ormar och svårt att se dem och sen så helt plötsligt blir man huggen i benet *HUG* :(

Grisen
2006-02-11, 18:42
Spindlar finns väl överallt. Inget som helst problem tycker jag efter fyra år i Australien. Hajar blir man ju dock påmind om dagligen vid morgondoppet med ungarna när spaningflygplanen far förbi med jämna mellanrum utmed stränderna. Risken är dock väldigt liten. Vid stränderna i Perth har det bara varit tre dödsfall de senaste 70 åren. En pojke blev tagen i Swan River av en tjurhaj och två strök med vid Cottesloe Beach; ena gången var det en tigerhaj och andra gången var det en vithaj.

Bra nu är CoC här! Du som bor i Australien, vad tycker du jag ska se och göra? Jag är intresserad av naturupplevelser och vill se djur! Gärna krokodiler och hajar, men chansen att se haj antar jag är liten.

Är det svårt att få jobb i Australien, och vilka jobb kan jag få? Jag har jobbat som säljare i butik, det är min främsta merit.

Är Perth värt ett besök, och kommer jag i så fall få träffa dig?

Grisen
2006-02-11, 18:46
Är Perth värt ett besök, och kommer jag i så fall få träffa dig?

Missade en sån här ;)

Grisen
2006-02-11, 18:59
Kikade i kartboken, det är långt från Australien till Perth.

Grisen
2006-02-11, 19:20
Kikade i kartboken, det är långt från Australien till Perth.


Sydney menar jag så klart!

dude
2006-02-12, 04:00
Tråkigt, jag ska rida på en tigerhaj.

Jag ska ner nästa söndag, d v s om en vecka och en dag. Är du i Australien fortfarande, hämtar du mig på flygplatsen?


Ar i melbourne och kommer nog att vara har ett par manader om jag inte drar till alice springs... Sa om du vill motas upp sa ar det bara att sla en pling

0404944754...

Jag lyckades gora nat riktigt smart igar. min planbok foll ur min bakficka pa en klubb. sa nu tappade jag bort visa korten 700spann i kontanter och mitt id. Kommer vara utan pengar minst i 5dagar nu... kul!


Nan fraga hur mkt pengar jag hade med mig.
Sparade ihop 55 000 + resa och forsakring = 70 papp eller nat.
sen sa lyckades jag typ branna allt det ratt fort hade brant med an halva resekassan innan jag kom till australien.

sen tog jag cash jag arvt fran min farmor typ 15-20 papp brande det med och nu haller jag pa att leva pa mina aktier...

har val brant sakert 100 papp+ de pengarna jag har jobbat ihop.

Jobbade i sydney med att flytta mobler samt att jag plockat frukt vid 2 olika tillfallen.



Hade en ratt kul histora med polarn jag reser med nu for tillfallet. en kille fran kanada. Han kom hit med 7000$ akte till surfurs paradise tankte inte alls pa hur mkt han spendera, sa en dag drog han bara till bankomaten for att ta ut cash och han hade typ 40$ kvar. Han ringde hem fick 600$ till av sin morsa for att leva pa innan han skaffa ett jobb. Men smart som killen ar sa brande han dem med pa festande.

Men 15$ i fickan lifta han upp till bundaberg men hittade inget hostel pa ett par dagar sa killen sov utomhus det borjade regna sa han tog drog pa sig plastsakar och lag och kramade ett trad i 2dagar typ :D :D

sen lyckades han iallfall hitta ett hostel att bo och och fick arbeta for hyran.

Jaja som man baddar far man ligga.

BTW sa lyckades han branna 7000$(35 papp) dollar pa en manad bara det ar val en bedrivt.

CoC
2006-02-12, 06:23
Som sagt:

Bra nu är CoC här! Du som bor i Australien, vad tycker du jag ska se och göra? Jag är intresserad av naturupplevelser och vill se djur! Gärna krokodiler och hajar, men chansen att se haj antar jag är liten.

Kan rekomendera Ningaloo Reef vid Exmouth. De anordnar snorkling o dyk där du får uppleva valhaj på nära håll i mars-maj. Dyrt men väl värt pengarna. Man brukar även se andra hajar där, ibland "tiger sharks" men oftast "grey reef sharks". Finns en liten udde några hundra meter norr om Coral Bay där det nästan alltid kommer fram ett stim småhajar (runt en meter långa) om man vadar ut en bit till knädjupt vatten och plaskar lite. De brukar cirkla några varv innan de tröttnar. De ser ut som juvenila "blacktip sharks", Carcharhinus limbatus.

Själv ser jag mkt djur när jag är ute i bushen i WA och arbetar. Varanödlor, pytonorm och en massa wallabies och kängrur samt en och annan emu och vildsvin.

Är det svårt att få jobb i Australien, och vilka jobb kan jag få? Jag har jobbat som säljare i butik, det är min främsta merit.

Arbetslösheten i WA är lägre än någonsin, så direkt svårt är det inte. Har du arbetstillstånd?

Är Perth värt ett besök, och kommer jag i så fall få träffa dig?

Jag tycker Perth är bäst, men smaken är ju som baken. Har du vägarna förbi kan jag alltid tipsa om sevärdheter mm

Grisen
2006-02-12, 11:36
Tack så mycket för svaren!

Ningaloo Reef verkar häftigt, kanske blir en tripp mot Perth istället för Cairns.

Finns det möjlighet att se krokodiler på "din" sida? Om det finns; Är det saltvattenskrokodiler eller sötvattenskrokodiler?

Frantic
2006-02-12, 12:44
Bra info om man ska till Australien

Från backpacking.se (http://www.backpacking.se/ReadArticle.asp?ArticleId=181&SubMenu=2)

Grisen
2006-02-12, 12:51
Tack så mycket dude!

Tanx Frantic

CoC
2006-02-12, 13:46
Finns det möjlighet att se krokodiler på "din" sida? Om det finns; Är det saltvattenskrokodiler eller sötvattenskrokodiler?

Bägge i norra WA. Norra delen av WA har tropiskt klimat. Man påträffar då och då saltvattenskrokodiler så långt söderut som Carnarvon, men till Perth kommer de aldrig.

Grisen
2006-02-14, 16:20
Jag har inte bokat boende i Sydney, är det någon som har tips på ett bra hostel?

Mina kriterier för boende:

- billigt
- fräscht
- bra läge

Cilia
2006-02-15, 00:38
apropa hajar sa finns dom. Har i Adelaide har 2 blivit dodade senaste 2 aren. Nar jag lag pa stranden forra veckan sa varnade dom pa radion om en haj som skadats pa en strand lite hogre upp och i veckan fangade en fiskare en haj fran en "brygga" precis har.

Men som CoC sa sa aker dom med hajspaningsplan dagligen for att kolla av laget.

Apropa att bli dodad av haj kan man se det som mina kompisar har gor. Hajar dodar inte! naaahhaaa sager jag, vad gor dom da med tanke pa dom som dott? Dom bara nibble abit. hhmmm men dom dor ju? ja, men dom bloder till dods dom blir inte uppatna av hajarna. Vet inte om det ar ngn trost nar man val ar i situationen men tydligen sa gillar dom inte manniskokott sa mycket men tycker det ar vart en chansning for att se vad det smakar.




apropa att resa sjalv sager jag JA!
jag har nastan alltid rest ensam iaf pa langresor. Man traffar alltid manniskor pa resan och man kan dessutom gora som man vill. Var inte radd for det, det far en att vaxa och mogna.



Sen tycker jag att ni ska passa pa att se lite av landsbygden med. Nej det ar inte coolt och hipt och action men det har ngt annat och det ar kul att se. Skillnaden pa olika smastader. Dom som har jordbruk som sin bas eller hade och dom sk guldstaderna. Sen ar alla sa trevliga. Skulle kanske inte stanna en vecka pa dom stallena men fixa en bil och ak omkring inte bara langs kusten.

Hades
2006-02-15, 13:06
Vilken sida av vägen kör man på i Australien?

Grisen
2006-02-15, 13:11
Vilken sida av vägen kör man på i Australien?

Man kör på vänster sida.

Joppe
2006-02-15, 13:27
Hur är levnadskostnad + logikostnad i förhållande till den lön man kan tänkas få på ett jobb som arbetande turist? Klarar man sig, går man back, eller kan man spara ihop pengar till fortsatt resande? Förutsatt givetvis att man inte tokfestar varje dag, då blir det ju dyrt hur man än gör. Var i Australien finns det mest jobb för turister?

Flaggan
2006-02-15, 14:45
Jag drar till Australien nu den 10 mars..

betalade drygt 13.000 för tur o retur (dock kommer jag inte använda returen)
Sthlm-Bangkok-Sydney

Kommer stanna i Thialand ca 7 dagar innan jag drar till Australien. Sen kommer jag vara i Australien ett år, sedan yttligare ett år i Nya Zeeland. Ansöker om ett NZ visum när jag är i Australien.


Min Resebok (http://www.resedagboken.se/Default.aspx?documentId=3&userId=83119)