handdator

Visa fullständig version : Fleromättade fetter ger hjärt och kärl-sjukdomar

Klein
2006-01-30, 13:08
Jajjebox. Detta är nu officiellt. Det här har dock de upplysta vetat i många år...

Hades
2006-01-30, 13:10
Jajjebox. Detta är nu officiellt. Det här har dock de upplysta vetat i många år...
...och så var det det där med källor.

Klein
2006-01-30, 13:15
Finns medicinska data över många decennier som stöder detta. Tror senast det var en studie av Jörgen Vesti Nielsen som anammats.

Mental
2006-01-30, 13:15
...och så var det det där med källor.

Äh. nu när det är officielt behöver man ju inga källor *whatever*

*bs*

Hades
2006-01-30, 13:19
Finns medicinska data över många decennier som stöder detta. Tror senast det var en studie av Jörgen Vesti Nielsen som anammats.
Jo, men jag är alltså nyfiken på att veta vad det var för något som gjorde det hela "officiellt".

Klein
2006-01-30, 13:24
Publicering i "peer reviewed medical journal" är väl definitionen av officiellt i sammanhanget.

jwzrd
2006-01-30, 13:32
Fleromättade alltså, dvs Omega-3-fetter?

zirak
2006-01-30, 13:38
Fleromättade alltså, dvs Omega-3-fetter?

Och Omega-6.

Jag antar att Klein hänvisar till följande artikel i Aftonblaskan
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,770277,00.html

Dvs. än en gång så är det kvoten mellan O6/O3 som visar sig vara det man ska tänka på när det gäller fett.

jwzrd
2006-01-30, 13:40
Och Omega-6.

Jag antar att Klein hänvisar till följande artikel i Aftonblaskan
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,770277,00.html

Dvs. än en gång så är det kvoten mellan O6/O3 som visar sig vara det man ska tänka på när det gäller fett.

Ah, jag trodde Omega-6 var oljesyra som jag trodde var omättad snarare än fleromättat. Dags att läsa upp sig igen.

Klein
2006-01-30, 14:27
Lite intressant läsning:

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/80/5/1102

adde
2006-01-30, 15:38

Nämnde Jörgen verkar bara ha EN publicerad "artikel" registrerad i pubmed, och det är en kommentar på en artikeln om att skapa ett risk-poäng system för KVS.

/adde

pragmatist
2006-01-30, 16:02
Redan på 40-talet visste man att fleromättade fetter i stora mängder (typ majsolja, solrosolja) gav upphov till ärrvävnad i hjärtmuskeln hos försöksdjur, viktökning, samt orsakade cancer. Sen glömdes det där tydligen bort när häxjakten på mättat fett drog igång på 50-talet. Bara att gratulera den vegetabiliska oljeindustrin...

Skönt att se att folk börjar komma till sans till slut.

Zerohero
2006-01-30, 17:21
Der är överdosering och/eller obalans mellan omega fetterna väl. Det har nog tagits upp tidigare tycker jag, fast det då pratdes det mera om cancer och annat.

I usa har det väl framförallt varit problem när de andvänder majsolja och solrosolja mycket.

rbn
2006-01-30, 20:58
Så det är bra att äta mättat fett nu, och sämre att äta fleromättat? :S

Zerohero
2006-01-30, 21:33
Så det är bra att äta mättat fett nu, och sämre att äta fleromättat? :S

Jag tolkar det hela så att du skall nog äta fleromättat fett för du behöver det. Men du skall inte överdriva, dubbel dos är inte alltid bättre som sagt.
Mättat fett skuel jag vara ännu lite försiktig med men du behöver inet sky det som pesten utan ät det med måtta.

Vad tycker ni skulle vara en bra fördelning på fett? jag äter nu typ en tredjedel mättat, dryga tredejdel enkelomättade och knappt en tredjedel fleromättat. Total mängd omrking 100gram fett skulle jag tro. Tror jag måste kolla upp mitt fettintag.

z_bumbi
2006-01-30, 22:01
Jag tolkar det hela så att du skall nog äta fleromättat fett för du behöver det. Men du skall inte överdriva, dubbel dos är inte alltid bättre som sagt.
Mättat fett skuel jag vara ännu lite försiktig med men du behöver inet sky det som pesten utan ät det med måtta.

Vad tycker ni skulle vara en bra fördelning på fett? jag äter nu typ en tredjedel mättat, dryga tredejdel enkelomättade och knappt en tredjedel fleromättat. Total mängd omrking 100gram fett skulle jag tro. Tror jag måste kolla upp mitt fettintag.

Lägg till en bra balans mellan omega-3 och omega-6 så ser det utmärkt ut (Det som alla verkar strunta i när de påstår att fleromättat är farligt..)

Cerberus
2006-01-31, 00:02
okej, så jag ska äta bacon istället nu istället för havregrynsgröten? :P

Alltså är det inte större risk för hälsan om man äter mättade fetter än om man äter samma mängder omättade?

Sen ska väl hård träning motverka de flesta symptomen man kan få av högt fettintag(enligt ngn artikel av Monika Wiekowski på Body)?

Tolkia
2006-01-31, 09:54
Jag kan inte låta bli att dra en favorit i repris: Fleromättat fett som man inte förbrukar gör en inte typ mindre fet än mättat fett som man inte förbrukar. Fett som man förbrukar, däremot, lägger sig inte på insidan av ådrorna vilketn mättnadsgrad det än har. Det är väl snarare DET som är det verkliga problemet här (och något som jag ibland tycker det verkar som att t.ex. olivoljeförespråkarna och diverse "quick-fix-sökare" har missat). Fett är fett, helt enkelt, och vi mår inte bra vare sig med för lite eller för mycket. Man kan ju börja med att titta på hälsotillstånd/livssituation för de flesta som drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar innan man pekar ut en enskild faktor som "bov".

Klein
2006-01-31, 11:11
Jag kan inte låta bli att dra en favorit i repris: Fleromättat fett som man inte förbrukar gör en inte typ mindre fet än mättat fett som man inte förbrukar. Fett som man förbrukar, däremot, lägger sig inte på insidan av ådrorna vilketn mättnadsgrad det än har. Det är väl snarare DET som är det verkliga problemet här (och något som jag ibland tycker det verkar som att t.ex. olivoljeförespråkarna och diverse "quick-fix-sökare" har missat). Fett är fett, helt enkelt, och vi mår inte bra vare sig med för lite eller för mycket. Man kan ju börja med att titta på hälsotillstånd/livssituation för de flesta som drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar innan man pekar ut en enskild faktor som "bov".

Det där kanske stämmer för upphettade fetter. Icke upphettat späck från diverse djur bildar inte hårda avlagringar i kroppen utan smörjer upp och håller kroppen elastisk.

pragmatist
2006-01-31, 11:23
25-35% av kaloriintaget från fett jämnt fördelat mellan mättade, omättade och fleromättade fettsyror, med någorlunda jämn balans mellan omega-3 och omega-6 (förhållande 1:2 eller något liknande) är det jag satsar på. Favoriterna bland mättade fetter är kokosfett (kokosmjölk) som jag använder flitigt i matlagningen, samt äggulor.

aliquis
2006-01-31, 12:12
Så det är bra att äta mättat fett nu, och sämre att äta fleromättat? :SDu måste äta fleromättat fett för att överleva.

aliquis
2006-01-31, 12:13

Vad tycker ni skulle vara en bra fördelning på fett? jag äter nu typ en tredjedel mättat, dryga tredejdel enkelomättade och knappt en tredjedel fleromättat. Total mängd omrking 100gram fett skulle jag tro. Tror jag måste kolla upp mitt fettintag.Finns ju enkelomättat fett med, bara för att man inte äter mängder av fleromättat måste man ju inte välja mättat. (säger du ju själv senare dock..)

Tolkia
2006-01-31, 13:37
Icke upphettat späck från diverse djur bildar inte hårda avlagringar i kroppen utan smörjer upp och håller kroppen elastisk.
Garanterat inte så länge du inte överkonsumerar dem. Förmodligen lika garanterat OM du överkonsumerar dem. Det är ju inte det rena, ometaboliserade fettet som sätter sig på insidan av kärlen och ger s.k. åderförkalkning om jag inte tar helt fel.

Cerberus
2006-01-31, 18:00
Jag äter lagomt mkt omättade fetter tror jag, det i form av surdegsbröd, havregryn, omega 3-tillskott och jordnötssmör(dock är det en del härdat fett i Skippys, hittar inget annat märke). Hoppas att jag inte dör snart?

Jag tränar ju hårt så det borde va lugnt.

Isdrake
2006-01-31, 18:09
Jag äter lagomt mkt omättade fetter tror jag, det i form av surdegsbröd, havregryn, omega 3-tillskott och jordnötssmör(dock är det en del härdat fett i Skippys, hittar inget annat märke).

Kung Markatta har jordnötssmör som bara består av jordnötter och salt. Inte lite söt och så måste man röra om i den då och då. Men nyttigare.

Doktorn
2006-01-31, 18:41

Är det bara om man förbränner fettet som det ger mindre energi då eller? För omättat fett är ju redan delvist oxiderat

Cerberus
2006-01-31, 20:06
Kung Markatta har jordnötssmör som bara består av jordnötter och salt. Inte lite söt och så måste man röra om i den då och då. Men nyttigare.

Var köper du det?

Isdrake
2006-01-31, 21:23
Var köper du det?

Det är ingen speciell butik som köper hem den. Kanske kan vara lite svår att få tag på. =/ Jag köper den på Ica alla fall men har sett dem på Konsum också.

Cerberus
2006-01-31, 21:45
Det är ingen speciell butik som köper hem den. Kanske kan vara lite svår att få tag på. =/ Jag köper den på Ica alla fall men har sett dem på Konsum också.

OK :) Jag får la ta o släpa hem ett flak från ICA. En bit dit från där jag bor..

Clyde
2006-02-01, 09:26
Eller så gör man som jag och ger blanka katten i dom fleromättade fetterna och satsar på enkelomättade fetter istället. 60-65 gram enkelomättat, 10-20 gram mättat, 5-10 gram fiskolja, 10-20 gram fleromättat. Är på ett ungefär vad jag får i mig på en dag. Bra eller dåligt får ni avgöra själva.

z_bumbi
2006-02-01, 09:45
Eller så gör man som jag och ger blanka katten i dom fleromättade fetterna och satsar på enkelomättade fetter istället. 60-65 gram enkelomättat, 10-20 gram mättat, 5-10 gram fiskolja, 10-20 gram fleromättat. Är på ett ungefär vad jag får i mig på en dag. Bra eller dåligt får ni avgöra själva.

5-10 g fiskolja och du struntar i fleromättat fett?

Fleromättat ska man inte äta större mängder av, du ligger på 30 g och det verkar ju rimligt i förhållande till resten av fettintaget.
Mättat fett är inget krav men det är svårt att undvika så 10-20 g verkar också rimligt.
Att sen fylla upp resten med enkelomättat är också rimligt.
:thumbup: