handdator

Visa fullständig version : Kan man förbruka för mycket i förhållande till energiintag?


gothen
2006-01-30, 10:14
Jag har nu sett ett samband mellan minskad viktnedgång och ökad träning, borde vara tvärtom men inte enligt min statistik.

Jag ligger konstant på 2300 kcal men träningen varierar dock lite. I stort så går jag ca 1 h per dag, oftast på morgonen (ca 7.5 km/h). De veckor då jag snittat den mängden har vikten minskat med ca 1 kg eller mer.
En del veckor när jag inte har så mycket för mig ökar jag energiförbrukningen med kanske 1 h mer promenad per dag, energiintaget ligger fortfarande konstant. Dock så står jag oftast still på vågen efter dessa veckor, eller som fallet var denna vecka, upp 2 hg.

Kan det vara så att kroppen kommer för nära någon svältnivå när cardion ökar så att den typ lägger av elller något sånt? Visst så mycket jag vet så borde det vara i stort sett omöjligt och den mest troliga felande länken med problemet är mig men jag är säker på kcal intaget, har kontrollerat det mycket noga.

Kan det vara så att kroppen binder mer vatten efter att man tränar mycket så att man upplever en viktökning eller är det bara lite olyckligt jag har tajmat vägningarna?

King Grub
2006-01-30, 10:28
Även fettvikt förbrukar energi i vila, och det kostar mindre och mindre energi att bära runt kroppen i och med att den minskar i vikt.

Visst är det teoretiskt möjligt att äta så lite och så dåligt att man ser negativa konsekvenser i form av sänkt ämnesomsättning och förlorad muskelmassa, men det krävs vanligtvis ett strängare och mer långvarigt energiunderskott än vad många tror när dom pratar om "svältläge" - så lätt är det inte. Inte ens vid en VLC-diet med ett energiintag på mindre än 800 kcal per dag förlorar en överviktig individ speciellt muskelmassa om upplägget inkluderar styrketräning.

Kan det vara så att kroppen binder mer vatten efter att man tränar mycket så att man upplever en viktökning eller är det bara lite olyckligt jag har tajmat vägningarna?

Åstadkommer du en glykogeninlagring efter passet så binder kolhydraterna vätska, i muskulaturen, ja.

Sniggel
2006-01-30, 15:15
En del veckor när jag inte har så mycket för mig ökar jag energiförbrukningen med kanske 1 h mer promenad per dag.
Hur går "inte så mycket för mig" med "ökar jag energiförbrukningen med kanske 1 h mer promenad per dag" ?
Borde det inte vara att du har mer för dig om du ökar energiförbrukningen?
Låter förvirrande :confused:
Eller menar du med "inte så mycket för mig" att du har mer fri tid att röra på dig?

gothen
2006-01-30, 18:02
Jo det ska in ett litet "så då" i den meningen. Menar när jag är ledig mycket från skolan och inte har något viktigare än träning för mig så blir det oftast att jag går ut och går

Sniggel
2006-01-30, 20:58
Ok det kan inte vara så att du gör av med mer energi när du går i skolan? Det är ju trots allt 8 timmar där man rör på sig lite till och från, går mellan lektionssalar och så. Det kanske förbrukar mer energi än 1h promenad?

gothen
2006-01-30, 21:24
1 h promenad är ganska så mycket, det är inte särskilt slappt. Brukar bli ordentligt svettig och jag springer ändå milen på 45 min utan problem så det är inte att jag är inmobil eller så.

Tror nog bara att jag haft lite otur med invägningarna osv, ska testa att väga mig imorgon morgon och se om det ändrat sig.