handdator

Visa fullständig version : Kväve är Dödligt!

il_dio
2006-01-30, 10:01
Alla vet ju självklart att försuringen i Östersjön beror på alla kvävekissande bb´s... Och inte böndernas utsläpp. Det konstaterade i alla fall en föreläsare imorse. :booty:

Fartman
2006-01-30, 11:02
Nu får du allt berätta mer om du ska starta en tråd om saken..

Glenno
2006-01-30, 12:49
Ja och kanske in posta den i "Kost & Näring".

il_dio
2006-01-30, 15:19
Nu får du allt berätta mer om du ska starta en tråd om saken..

Hon sa bara så. Att försuringen i Östersjön är mer "trolig att komma från alla bodybuilders som käkar en massa piller och pulver". Ett uttalande jag finner roande :laugh:

Ok, joo du har rätt. Allmänt kanske passar bättre :em:

Isdrake
2006-01-30, 15:52
Eftersom folk i största allmänhet äter på tok för mycket protein mot vad dom behöver så kissas det nog ut kväve ganska frisk tyvärr. Den stora boven i dramat är nog att folk äter så mycket kött, det skulle ju vara bättre för miljön och folkhälsan ifall folk kunde äte lite mer vegetariskt. Då kissas det inte lika mycket och så går det åt mindre konstgödsel.

Jag är inte så insatt i det här med byggande. Rätta mig om jag har fel men jag trodde byggare åt så mycket protein för att dom faktiskt behövde det? Borde inte kroppen ta tillvara på proteinet när man ständigt försöker bygga muskler? Eller äter även byggare mycket mer än dom egentligen behöver?

Weird
2006-01-30, 16:39
Eftersom samma person sa att man pajjar njurarna av för mycket protein och börjar kissa 7L/h så ska du nog inte lägga så mycket vikt vid det uttalandet.

King Grub
2006-01-30, 16:41
Borde inte kroppen ta tillvara på proteinet när man ständigt försöker bygga muskler? Eller äter även byggare mycket mer än dom egentligen behöver?

Det är ett linjärt förhållande mellan proteinintag och muskeltillväxt. Om alla andra faktorer hålls konstanta, innebär ett ökat proteinintag större muskeltillväxt.

Isdrake
2006-01-30, 17:51
Det är ett linjärt förhållande mellan proteinintag och muskeltillväxt. Om alla andra faktorer hålls konstanta, innebär ett ökat proteinintag större muskeltillväxt.

Så folk som äter mer protein än vanligt med som stryketränar utsöndar inte mer kväve för det?

King Grub
2006-01-30, 18:00
Det finns inga nitrogenbalansstudier som visar på annat än bättre nitrogenbalans vid högre proteinintag, även om energimängden har ännu större påverkan.

"If an athlete is trying to increase muscle mass, then the goal would
not be nitrogen equilibrium, but positive nitrogen
balance. Examination of the nitrogen balance data
presented by Tarnopolsky et al. for strength-
trained athletes could be used to support the contention
that increased protein intake will increase nitrogen
balance in athletes during intense resistance training.
There are data to support the notion that all other
things being equal, the more protein ingested, the more
lean body mass may be increased."

Tipton & Wolfe, J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes.

"Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant."

Robert Wolfe, J Nutr. 2002 Oct;132(10):3219S-24S. Regulation of muscle protein by amino acids.

Steelan
2006-01-30, 23:29
ska börja käka 2kg protein om dagen medan jag håller resten av mina intag konstanta *rolleyes*

Sniggel
2006-01-31, 00:55
ska börja käka 2kg protein om dagen medan jag håller resten av mina intag konstanta *rolleyes*

Billigt :D

Steelan
2006-01-31, 09:45
euro shopper? :naughty: